bigbadwolf Geplaatst: 16 november 2020 Delen Geplaatst: 16 november 2020 En toen ineens bedacht FileMaker 19 dat mijn server geen certificaat had (terwijl dat toch echt het geval is). Het bijzondere is dat FileMaker 18 het certificaat gewoon ziet. Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? Zonder de server opnieuw te installeren… ;o) Quote Link naar reactie
0 bigbadwolf Geplaatst: 16 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2020 Niet zo gerusstellend… net zo plotseling als FileMaker 19 van mening was dat er geen SSL certificaat op de server aanwezig was blijkt hij nu ineens wel te zien dat het er is… daar wordt ik altijd een beetje wantrouwend van… maar het lijkt opgelost te zijn. Quote Link naar reactie
0 menno Geplaatst: 16 november 2020 Delen Geplaatst: 16 november 2020 Is het slotje rood of oranje? Oranje: Het is een beetje de vraag op welk adres je jouw server benadert. Het adres moet namelijk exact overeenkomen met het adres van jouw ssl-certificaat, er mag geen puntje verkeerd staan. Komt de naam niet 100% overeen met wat er op je certificaat staat, dan lukt de verificatie niet, maar de verbinding is prima versleuteld. Als je de dialoog opent, dan zie je jouw favoriete server en de lokale servers die je mbv bonjour kan benaderen. Met name via bonjour (en dus de lokale DNS) gaat het nog wel eens mis, dan heet je server onderhuids bijvoorbeeld my.server.local of my.server.nl. (een puntje is dan aan de fqdn toegevoegd) ipv my.server.nl en dat levert dan een certiifcaat-fout op ..... maar je verbinding is wél gewoon versleuteld en net zo privé als met een groen slotje. Rood: Je gebruikt het Claris Test certificaat. Dit kan 2 redenen hebben: Je hebt geen eigen certificaat geïnstalleerd. Je verbinding is versleuteld, maar met een certificaat dat de hele wereld al heeft en dus is het géén privé-verbinding Je hebt de server na de installatie van je eigen certificaat nog niet gestopt en weer gestart. Hier geldt hetzelfde als bij 1, versleuteld, maar niet geheim. Quote Link naar reactie
0 bigbadwolf Geplaatst: 16 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2020 Slot was rood… Het bijzondere is dat er aan het certificaat niets gewijzgd was. Tot afgelopen week was de verbinding gewoon beveiligd over hetzelfde adres. Dus adres was niet gewijzigd, certificaat op de server was niet gewijzigd. En toch zag FileMaker 19 (18 dus wel) het certificaat niet. Heel even had ik het ook op een andere server. Toen ik begon uit te zoeken waarom dat zo was was het ineens weer wel goed. Daarom gaf ik aan dat het niet zo geruststellend is te noemen als je ineens hiermee geconfronteerd wordt, terwijl er onderliggend geen enkele reden voor is. Aan de gestelde voorwaarden was immers voldaan. Quote Link naar reactie
0 Banach Geplaatst: 17 november 2020 Delen Geplaatst: 17 november 2020 Lets encrypt zeker? Quote Link naar reactie
0 bigbadwolf Geplaatst: 17 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2020 Waarom denk je dat? Nee toevallig niet. Ik gebruik geen LetsEncrypt certificaten. Quote Link naar reactie
0 Banach Geplaatst: 17 november 2020 Delen Geplaatst: 17 november 2020 Ik zag precies hetzelfde op een server met Lets encrypt certificaten. Sinds gisteren plots weer groen slotje terwijl er werkelijk helemaal niets aan veranderd is. Quote Link naar reactie
0 bigbadwolf Geplaatst: 17 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2020 Bij mij was het ook gisteren… zou je bijna gaan denken dat het iets met FileMaker zelf te maken heeft. Maar logica zit er ogenschijnlijk niet achter, omdat het alleen met 19 zo was. Dan zou je misschien afvragen of FileMaker ‘ons’ stiekem in de gaten houdt… Quote Link naar reactie
Vraag
bigbadwolf
En toen ineens bedacht FileMaker 19 dat mijn server geen certificaat had (terwijl dat toch echt het geval is).
Het bijzondere is dat FileMaker 18 het certificaat gewoon ziet.
Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? Zonder de server opnieuw te installeren… ;o)
Link naar reactie
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.