Jump to content
Sign in to follow this  
bigbadwolf

Aantal gelijktijdige gebruikers…

Recommended Posts

Staat me iets van bij dat we vroeger konden zien wat het maximale aantal gelijktijdige gebruikers was op de server.

Net gekeken in de Admin Console (18 / 19), maar kan het niet (meer) vinden.

Iemand enig idee of en zo ja hoe we dat er tegenwoordig uit kunnen krijgen?

Denk dat je er over heen kijkt. Zie tabje "Adminstration"

image.thumb.png.aa9297857ce87180694c3f182ca815de.png

Edited by Marsau

Dank… maar die bedoel ik niet.

Dit is het maximale aantal gelijktijdige gebruikers.

Ik bedoel het maximum wat daadwerkelijk gelijktijd is ingelogd geweest.

Gebruik dan bijvoorbeeld de tool van Menno, die door gebruik van de Admin API actuele server informatie kan loggen. Als uitbreiding daarop kan je het aantal simultane gebruikers vastleggen/loggen. 

Heb dat onlangs operationeel gekregen. 

Is een optie, maar daar heb ik weinig aan als ik het nu over de afgelopen 3 maanden wil uitlezen.

Eigenlijk vreemd dat het niet standaard in de server beschikbaar is. Typisch FileMaker om simpele zaken gewoon maar op zijn beloop te laten.

Je zou de logs kunnen analyseren: die info is natuurlijk impliciet aanwezig. 

Vind het op zich niet gek dat de server niet het aantal gebruikers logt (zoals een seismograaf oid). Maar zoals gezegd: die functionaliteit kun je bouwen. Je kan er ook notificaties op zetten als er een bepaalde limiet wordt overschreden. 

Die log-analyse is een leuk idee voor een tooltje, wellicht  :-)

Heb de log bekeken, maar daar wordt je niet veel wijzer van.

Ook het stats.log heb voor dit soort gevallen niets aan. Hoewel het daarin lijkt dat hij aantallen gebruikers voor bij WebDirect etc. registreerd zijn die kolommen allemaal leeg (en de ‘gewone’ client staat er niet eens bij).

Snap dat ik het zelf kan bouwen, maar dan heb ik wel leukere dingen te bouwen.

Dit overschrijding heeft er vroeger overigens wel ingezeten. Ook een melding bij x% gebruikers.

Gemiste kans van FileMaker. Als beheerder zou je moeten kunnen zien wat de payload in gebruikers is over een bepaalde periode.

in de event.log zou je per keer dat iemand inlogt of uitlogt een lijn moeten vinden. Die moet je dan gaan uitlezen en parsen, op die manier kan je terugkeren in de tijd.

probleem is dat de logoff niet altijd wordt gelogd door de server, dus daar ga je wat op moet vinden.

Access.log denk ik, Andries.

De analyse is best lastig. Afgezien van de log off's die mogelijk ontbreken, heb je de uitdaging om het aantal gelijktijdige gebruikers uit de inlogmomenten per applicatie op de juiste wijze te verwerken. Een leuke forensische analyse, als je tijd te veel hebt.

Gemakkelijker is het om dit vooraf te organiseren met de genoemde tool. Met de Admin API kan je steeds op elk moment het aantal users prikken - ongeacht de applicaties, en zo automatisch een dergelijk overzicht genereren. 

Op 17/11/2020 om 18:11 zei bigbadwolf:

Ik bedoel het maximum wat daadwerkelijk gelijktijd is ingelogd geweest.

I.e. het maximum van het aantal gelijktijdige users over een bepaalde tijdperiode, neem ik aan. 

Heb jij een concrete ervaring van een overschrijding die niet in de Eventlog is terug te vinden? Of een bounce om dezelfde reden in de Access.log? Ik ben sowieso best nieuwsgierig naar hoe FileMaker Server zich in dit soort gevallen precies gedraagt.

In de helpfiles van FMS zie je dat er bij versie 16 nog een message voor de overschrijdingssituatie gedefinieerd is (zie hier...); deze ontbreekt bij FileMaker 19 (zie hier...) Kan evenwel niet voorstellen dat het in de huidige versie *niet* gelogd zou worden. 

On 11/18/2020 at 9:50 PM, Marsau said:

n de helpfiles van FMS zie je dat er bij versie 16 nog een message voor de overschrijdingssituatie gedefinieerd is (zie hier...); deze ontbreekt bij FileMaker 19 (zie hier...) Kan evenwel niet voorstellen dat het in de huidige versie *niet* gelogd zou worden. 

FM16 had zgn FileMaker Pro for User Connections. Om voor mij niet geheel duidelijke redenen is Filemaker daar in FM17 weer vanaf gestapt. Ik denk dat de overschrijdingssituatie hiermee te maken had?