Ga naar inhoud

Aantal gelijktijdige gebruikers…


bigbadwolf

Aanbevolen berichten

Je zou de logs kunnen analyseren: die info is natuurlijk impliciet aanwezig. 

Vind het op zich niet gek dat de server niet het aantal gebruikers logt (zoals een seismograaf oid). Maar zoals gezegd: die functionaliteit kun je bouwen. Je kan er ook notificaties op zetten als er een bepaalde limiet wordt overschreden. 

Die log-analyse is een leuk idee voor een tooltje, wellicht  :-)

 

Link naar reactie

Heb de log bekeken, maar daar wordt je niet veel wijzer van.

Ook het stats.log heb voor dit soort gevallen niets aan. Hoewel het daarin lijkt dat hij aantallen gebruikers voor bij WebDirect etc. registreerd zijn die kolommen allemaal leeg (en de ‘gewone’ client staat er niet eens bij).

Snap dat ik het zelf kan bouwen, maar dan heb ik wel leukere dingen te bouwen.

Dit overschrijding heeft er vroeger overigens wel ingezeten. Ook een melding bij x% gebruikers.

Gemiste kans van FileMaker. Als beheerder zou je moeten kunnen zien wat de payload in gebruikers is over een bepaalde periode.

Link naar reactie

Access.log denk ik, Andries.

De analyse is best lastig. Afgezien van de log off's die mogelijk ontbreken, heb je de uitdaging om het aantal gelijktijdige gebruikers uit de inlogmomenten per applicatie op de juiste wijze te verwerken. Een leuke forensische analyse, als je tijd te veel hebt.

Gemakkelijker is het om dit vooraf te organiseren met de genoemde tool. Met de Admin API kan je steeds op elk moment het aantal users prikken - ongeacht de applicaties, en zo automatisch een dergelijk overzicht genereren. 

Op 17/11/2020 om 18:11 zei bigbadwolf:

Ik bedoel het maximum wat daadwerkelijk gelijktijd is ingelogd geweest.

I.e. het maximum van het aantal gelijktijdige users over een bepaalde tijdperiode, neem ik aan. 

Heb jij een concrete ervaring van een overschrijding die niet in de Eventlog is terug te vinden? Of een bounce om dezelfde reden in de Access.log? Ik ben sowieso best nieuwsgierig naar hoe FileMaker Server zich in dit soort gevallen precies gedraagt.

In de helpfiles van FMS zie je dat er bij versie 16 nog een message voor de overschrijdingssituatie gedefinieerd is (zie hier...); deze ontbreekt bij FileMaker 19 (zie hier...) Kan evenwel niet voorstellen dat het in de huidige versie *niet* gelogd zou worden. 

 

Link naar reactie
On 11/18/2020 at 9:50 PM, Marsau said:

n de helpfiles van FMS zie je dat er bij versie 16 nog een message voor de overschrijdingssituatie gedefinieerd is (zie hier...); deze ontbreekt bij FileMaker 19 (zie hier...) Kan evenwel niet voorstellen dat het in de huidige versie *niet* gelogd zou worden. 

FM16 had zgn FileMaker Pro for User Connections. Om voor mij niet geheel duidelijke redenen is Filemaker daar in FM17 weer vanaf gestapt. Ik denk dat de overschrijdingssituatie hiermee te maken had?

Link naar reactie
  • 3 weken later...
On 11/18/2020 at 8:04 AM, bigbadwolf said:

Is een optie, maar daar heb ik weinig aan als ik het nu over de afgelopen 3 maanden wil uitlezen.

Eigenlijk vreemd dat het niet standaard in de server beschikbaar is. Typisch FileMaker om simpele zaken gewoon maar op zijn beloop te laten.

Heb je gekeken of je het met get ( userCount ) kunt oplossen? Bijvoorbeeld in een scheduled script dat elke 5 minuten loopt.

Link naar reactie

De info is dus wel perfect beschikbaar te krijgen via de admin API. Maar daar moet je wel wat voor doen. 

get (UserCount) is in principe geen oplossing, want is een opgave per bestand. Wellicht kan je een serverscript alle files langs laten gaan. Maar dan heb je niet het aantal verbindingen, maar een willekeurige som van de combinatie account x bestand. 
 

FileMaker wil dat je elke uniek aanwijsbare user licenseert, of als alternatief dat je concurrent verbindingen aanschaft (veel duurder!). In het eerste geval is het aantal verbindingen eigenlijk niet relevant. Die x gebruikers mogen met meerdere apparaten aanloggen. En de server zal ook dan niet op slot gaan, heb ik inmiddels begrepen. Ik ga er wel vanuit dat er bij substantiële overschrijding monitoring plaats kan vinden. 
 

Link naar reactie
20 hours ago, Marsau said:

 

De info is dus wel perfect beschikbaar te krijgen via de admin API. Maar daar moet je wel wat voor doen.

 

Je bedoelt dan waarschijnlijk de call 'List Clients'? Maar dat geeft je ook alleen een momentopname. Dan moet je dat in een soort scheduled script doen?

Wat betreft de admin API: kun je daarmee ook andere script schedule intervallen instellen? Met de console is het dagelijks, maar je zou elk kwartier ofzo een scriptje moeten kunnen laten lopen.

aangepast door hans erik
Link naar reactie

De opzet die ik heb (voortgebouwd op de bekende oplossing van Menno) geeft een realtime inzicht en logt tegelijk. Script wordt gestart door een script schedule, maar zit in een oneindige lus, en geeft zo steeds een actueel beeld van alle server-data, waarbij je ook nog eens toegang hebt tot - ook meer obscure - instellingen. Het begint altijd met de moment opname: een bestandenlijst, een user lijst, en een lijst van user x bestand. 

Door bij de logs nu ook het aantal gelijktijdige users expliciet vast te leggen bij elke gedetecteerde wijziging krijg je dus een antwoord op de vraag. Ik heb daarvoor een apart log-tabelletje, dat bij elke wijziging het aantal logt (plus de op dat moment verbonden users). Een grafiek met selecteerbare tijdspanne geeft een direct inzicht over de afgelopen periode, als een soort seismograaf.

En aanvulling is ook (in verschillende versies geïmplementeerd) een pingetje (bijv. Pushover) of mailtje naar mijzelf. 

Een interessante toepassing van deze app is dat je zo ook aan de gebruikers binnen een applicatie betrouwbaar kan terugmelden wie ook "on line" is. Daarmee kan je 'socialere' systemen bouwen. 

Ben het overigens wel met Gerard eens dat FileMaker je het hier niet echt makkelijk maakt. Maar he... We zijn problem solvers, niet waar.

aangepast door Marsau
Link naar reactie

Met betrekking tot de initiële vraag: ik denk dat het "maximale" user getal uit de console is weggelaten omdat het alleen bestaat voor concurrent-user contracten. Ik denk dat het licentie-model van FileMaker op dit punt vaak verkeerd begrepen wordt (... en ik liet mij dus ook hierin meeslepen).

Het contract gebaseerd op users staat toe dat een bepaald uniek aanwijsbare gebruikers tegelijk meerdere apparaten mogen gebruiken om contact te maken met de server. Ze zullen niet meetellen voor de concurrent connections. Bij een contract van 5 users zouden er dus theoretisch 20 verbindingen kunnen zijn. 

Heb je geen aanwijsbare gebruikers, dan mag je je contract baseren op het aantal gelijktijdige verbindingen. Een totaal andere benadering, waarbij alleen gekeken wordt naar het aantal gelijktijdige verbindingen. Dit contract heeft een hele andere (hogere) prijsstelling. Bied je bijvoorbeeld een webdirect oplossing aan voor 250 gebruikers, dan is dit the way to go.

 

Citaat
  • The FileMaker User licenses allows your users to access all of Claris FileMaker, including FileMaker Pro, FileMaker Go, FileMaker WebDirect, and 3 instances of FileMaker Server. Users that are included in your FileMaker User License can connect to any FileMaker Server and will not use up any concurrent connections.

https://support.claris.com/s/article/Claris-FileMaker-User-Licensing-FAQ?language=en_US 

 

Link naar reactie
5 uur geleden zei Marsau:

Het contract gebaseerd op users staat toe dat een bepaald uniek aanwijsbare gebruikers tegelijk meerdere apparaten mogen gebruiken om contact te maken met de server. Ze zullen niet meetellen voor de concurrent connections. Bij een contract van 5 users zouden er dus theoretisch 20 verbindingen kunnen zijn. 

Na verificatie bij Claris Benelux moet ik dit iets nuanceren. Uitgangspunt is dat één user niet gelijktijdig meerdere devices *kan* gebruiken, zelfs al zijn meerdere actieve connecties met de server. Een structurele situatie van 20 verbindingen op een 5-user contract zal in ieder geval gedetecteerd worden en tot onderzoek leiden.

 

Link naar reactie

Om het nog wat ingewikkelder te maken: je hebt als licentienemer het recht om 3 instances van FMS te installeren. De bedoeling hiervan is om aparte servers in te richten voor productie en test, maar Claris suggereert zelf dat je natuurlijk ook 2 of 3 productieservers naast elkaar kunt draaien, om wat voor reden dan ook. Maar hoe gaat het dan met de 'usercount'? Als ik met mijn FileMaker Pro aan server A connect, wordt dat dan automatisch meegeteld als een connectie op server B? Dat kan alleen als elke connectie 'naar huis belt', dus altijd een verificatie doet via Claris.

En wat de betreft de FileMaker Pro licenses die niet onder het contract vallen, tellen die mee? Stel ik heb een FBA licentie, ik connect met mijn FileMaker Pro aan een server van een klant, die een eigen licentie heeft. Tel ik dan mee als gebruiker of niet?

Link naar reactie

Inderdaad, het is allemaal niet 1-2-3 inzichtelijk. 

Je hebt het hier alleen nog over de user-contract en/of het concurrent users contract. Als de FileMaker Pro client echter een eigenstandige licentie heeft, telt die niet mee bij de concurrent connections. Bij een server met 10 concurrent connections kan bijvoorbeeld wel een zelfstandige Pro licentie in loggen, ook al is er voor wat betreft de cc een harde limiet van 10. Dat kan dus voor bepaalde klanten een adviesconstructie zijn.

Bij een site license is overigens weer anders. Daar wordt alle *personeel* als concurrent opgevat. En mag je ook meer servers installeren (zelfs even veel als aantal users?)- heb ik begrepen.

Ja, met je FBA-licentie kan je dus inloggen zonder één concurrent connection te souperen. Dat je het weet.

Link naar reactie
On 12/12/2020 at 2:54 PM, Marsau said:

En mag je ook meer servers installeren (zelfs even veel als aantal users?)- heb ik begrepen.

Zolang FileMaker niet een soort van sync-mogelijkheid heeft is dit natuurlijk gebakken lucht. 

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom FileMaker / Claris het zichzelf zo lastig maakt. Met FMPro for User Connections (v16) hadden ze feitelijk een soort runtime: een client die 20 minuten zelfstandig kan werken en dan begint te mekkeren over een server. Maar iemand daar in Mountain View moet hebben gedacht: waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

Wie weet keert de wal het schip: je kunt op de M1 Macs ook iOS apps draaien. Dus in principe ook FileMaker Go. En vergeet niet dat je aan een iPad tegenwoordig ook een muis kunt hangen, wat prima werkt.

Link naar reactie
1 hour ago, hans erik said:

Zolang FileMaker niet een soort van sync-mogelijkheid heeft is dit natuurlijk gebakken lucht. 

Dat is niet helemaal waar. De server doet wel degelijk een sync met de centrale database.

Ene… voor FileMaker Go heb je ook een licentie nodig om op de server in te loggen…

Leuk voor een standalone toepassing, maar voor de server schiet je er niets mee op.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...