Jump to content
  • 0

Orderbon met meerdere gerelateerde records

Cyberon

Question

Posted

Dit is mijn eerste bericht op dit forum dus om te beginnen:

ik ben al een tijdje niet meet actief geweest met FileMaker. Heb ik versie 3.0 een factuurprogramma gemaakt met gerelateerde databases (NAW, factuurregels, producten) dat ik dagelijks nog tot tevredenheid gebruik. De afgelopen jaren heb ik veel geprogrammeerd met MySQL en PHP. Daar kan ik prima mee uit de voeten, maar ik mis de grafische output van de resultaten. Ik heb daarom besloten om maar weer eens met FileMaker aan de slag te gaan. Ik heb de upgrades naar 5 Pro en 6 Pro wel steeds gedaan. Ik ben altijd erg tevreden geweest over het pakket.

Nu de vraag:

Ik wil mijn externe drukorders graag in FileMaker gaan afhandelen. In de database Printjobs maak ik de afzonderlijke onderdelen aan, bestaande o.a. uit (auto_id, omschrijving, aantal, papiersoort, gewicht, bedrukking etc.) De Printjobs zijn gerelateerd aan een Order-database. Als ik voor een klant een opdracht invoer voor het drukken van bijv briefpapier, enveloppen en visitekaartjes maak ik 3 afzonderlijke Printjobs aan, die allemaal het gerelateerde ID van de Order hebben.

Ik wil vervolgens voor de drukkerij een drukorder-bon uitdraaien. Ik selecteer in een keuzemenu (waarin alle nog niet verwerkte orders staan) een bepaalde order (en dus ook het unieke ordernummer.) Nu wil ik op basis van dat ordernummer ALLE Printjobs importeren die gerelateerd zijn aan datzelfde ordernummer. Op zich is dat niet zo heel spannend want in het factuurprogramma doe ik nagenoeg hetzelfde. Wat ik echter wil is dat de afzonderlijke printjobs een bepaalde layout hebben: alle omschrijvingen keurig onder elkaar weergegeven (omschrijving, aantal, papiersoort etc van Job1, dan Job2 etc). Daar zit ik echter met de vraag hoe ik dat een een portal ga aanpakken.

Kan iemand mij op de goede weg helpen??

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Nu wil ik op basis van dat ordernummer ALLE Printjobs importeren die gerelateerd zijn aan datzelfde ordernummer. Op zich is dat niet zo heel spannend want in het factuurprogramma doe ik nagenoeg hetzelfde. Wat ik echter wil is dat de afzonderlijke printjobs een bepaalde layout hebben

Cyberon (daar gaat mijn pseudoniem :wink:),

het antwoord zit al in jouw vraag.

als je een relatie hebt tussen orders en printjobs, dan is de oplossing inderdaad gelijk aan jouw faktuurprogramma. (ik neem aan dat je daar ook een relatie hebt tussen de faktuur en de faktuurlijnen)

je maakt in je orders een scriptje dat alleen de gerelateerde records toont in je printjobs, vervolgens roep je in je printjobs een script op dat naar de juiste afdruklayout gaat en de boel afdrukt.

Daar zit ik echter met de vraag hoe ik dat een een portal ga aanpakken.

Dat portaal op zich heb je niet nodig om af te drukken, wel de relatie uiteraard, maar een portaal is wel bedoeld om in je orders de printjobs in te geven.

(Ik heb nu het gevoel dat je je printjobs ingeeft in het bestandje printjobs.)