Jump to content
  • 0

beveiligen

pjotter

Question

Posted

Is er ergens een duidelijke handleiding met een stap voor stap behandeling van het beveiligen van een filemaker bestand. Ik ben bezig geweest met users en groepen voor toegangbeheer maar blijkbaar doe ik iets fout want men kan of alles of niets?

Sorry als ik niet altijd meer kan antwoorden, ik heb een enorm probleem met het geven van antwoorden op de site (nieuwe vraag stellen gaat redelijk maar antwoorden is vaak geluk hebben met verbinding maken :-(

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
ik heb een enorm probleem met het geven van antwoorden op de site

je staat niet alleen, maar er wordt aan gewerkt (dixit de forum-admin)

Is er ergens een duidelijke handleiding met een stap voor stap behandeling van het beveiligen van een filemaker bestand.

ik vrees dat je het gaat moeten stellen met de online-help in FileMaker Pro, die behandelt de problematiek stap voor stap, ttz groepen aanmaken, gebruikers aanmaken, privileges toekennen, enz ...

Wat ik vaak doe is eerst een beveiligings-struktuur op papier zetten (welke velden op welke layouts, welke layouts wel en welke niet, enz ...) dat maakt het ietwat overzichtelijker, want anders inderdaad, het zou wel eens kunnen eindigen met alles of niet.

• 0
Posted

Ik weet dat de "forum direktie" hier mee bezig is en neem ook niemand iets kwalijk :-) Gaf het alleen aan dat het soms moeilijk is (is vaak geheel willekeurig nu kan ik wel antwoorden en op mijn andere vraag niet?) Succes in iedergeval met het zoeken en vinden van de oplossingen.

Beveiligen, toch moet er toch iets zijn wat het stap voor stap duidelijk maakt , of een apart plugin proggie die het apllemaal wat eenvoudiger maakt? Nu kan ik van alles aanvinken maar ergens maak ik een verkeerde beslissing. Als ik een stukje aanvang heb in het nederlands dan kan ik verder wel met de engelse help file :-)

• 0
Posted

Eigenlijk zijn er drie stappen:

1) wachtwoorden definiëren

2) groepen definiëren

3) groepen toekennen aan wachtwoorden en daarbij toegangsprivileges vastleggen (goed letten op de hangsloten en de kleur van de bolletjes: wit - grijs - zwart; ook opletten met de buttons onderaan rechts: saven gebeurt NIET automatisch).

Opgelet bij complexe solutions: door een tot in FMPro 6 nog steeds niet opgeloste bug kan het gebeuren dat bij een wijziging aan de wachtwoordprivileges het hele ww-systeem ineenstuikt: sommige gebruikers hebben geen toegang meer, andere weer wel, scripts runnen niet meer omdat de nodige privileges ontbreken en ga zo maar door. Een regelrechte ramp.

Nog iets: wachtwoordprivileges kunnen elkaar schijnbaar tegenspreken (zie Tip 92:http://www.avd-ci.be/tip092.htm).

HTH

• 0
Posted

Het vreemde is dat ik dit dus ook gedaan heb. Eerst een wachtwoord bepaald , toen de groep,daarna de privelleges. Als eerste dus bv beheerder, groep beheerder en alles aan. Vervolgens invuller, groep invuller dan privelleges goed zetten. Het vreemde is dat ik dus de slotjes niet open krijg als beheerder. Het is alles of niets? Vandaar dat ik dus denk dat ik iets verkeerd doe. Maar uit je antwoord begrijp ik dat ik dus wel de goede volgorde gebruik. Zal er nogmaals naar kijken wat ik dus fout doe?

• 0
Posted

Aanvulling, Ik kan nu wel wachtwoorden invullen en het werkt selectief. DWZ als ik in de overview aangeef wat ik wel of niet wil dat een bepaalde groep kan doen of zien dan werkt het niet. Dit moet dus blijkbaar op passwoord gebeuren (overview geeft alleen een overzicht) De bollettjes en de hangsloten zie ik wel en ik kan er vinkjes op zetten maar dan houd het op. Het lijkt wel of het niet "pakt" En op passwoord nivo dan moet ik bij velden ed kiezen dmv een nieuw scherm waar ik zonder uitleg niet in verder kom. (is het calcutaite menu?)

• 0
Posted
Het lijkt wel of het niet "pakt"

Vermoedelijk omdat je de bewerking niet afsluit - voorlopig telkens tot je weer een ander wachtwoord behandelt - met een klik op Save. Dat doe je meteen nadat je de bolletjes hebt aangeklikt in een of andere "kleur". Pas als je een groep aanklikt komen de hangslotjes vrij, maar dat had je al wel gevonden.

• 0
Posted
Het vreemde is dat ik dit dus ook gedaan heb. Eerst een wachtwoord bepaald , toen de groep,daarna de privelleges.

Ja, maar heb je de wachtwoorden ook aan de groepen toegekend?

Als eerste dus bv beheerder, groep beheerder en alles aan.

En heb je dan op Save geklikt?

Het vreemde is dat ik dus de slotjes niet open krijg als beheerder.

Dat kan je alleen als je eerst een groep selecteert. Pas dan weet FileMaker voor welke groep (en dus ook voor welke bijbehorende wachtwoorden) de privileges moeten bepaald worden.

• 0
Posted

Ik heb elke keer gesaved en ik heb een groep geselecteerd.

Als ik ook op een groep ga staan dan gaat het slotje wat er boven stond er ook af. Als ik dan echter naar rechts ga naar de layout dan krijg ik wel een v te zien (van een vinkje) ipv de cursor echter het "pakt" niet. Maw als ik naar de volgende layout ga dan is de vorige weer keurig grijs ipv een zwart bolletje.

• 0
Posted

vraag me niet wat ik heb gedaan, maar het werkt nu. Ik heb de hele tabel gekopieerd en gesaved onder een andere naam (moet eea aanpassen en probeer dus in de copie) Een aantal layouts weggedaan en nu kan ik alles wel aanpassen en saven? Ik denk dat ik dus in de weggegooide layout moet zoeken. In een van de layouts zitten eigenlijk alle berekeningen en lookups ed naar vele tabellen. Zal wel iets daarin zijn?

• 0
Posted

Ik weet dat er een bug in het systeem zit, maar die manifesteert zich totaal anders en heeft niets te maken met hetgeen jij beschrijft. Maar het werkt nu in ieder geval. Voortdoen dus maar!

• 0
Posted

Het werkt inderdaad maar niet voor 100%. (kan dus bepaalde layouts niet weg vinken of bepaalde velden) Ik heb een filemaker uitleg op video cd en daar is voorgedaan hoe je het moet doen en wat er mogelelijk is. Blijkt dus dat ik vanaf het eerste begin goed zat en dat de uitleg van AvD ook onderdaad de manier is zoals het moet. Het zit dus toch in filemaker developper bij mij waar het ergens fout gaat. Ik zal vandaag eea op mijn PC installeren en daar eens proberen kijken of het dan wel klopt?

Ik kom er nog op terug

• 0
Posted

Nou met de PC heb ik precies dezelfde problemen. (kan ook eigelijk niet anders) Ik ga er nog wel mee verder maar tot nu toe valt het erg tegen de mogelijkheden van beveiligen van een multiuser database. Uit een eerder antwoord begrijp ik dat het meerdere keren voor komt (bug in 6) dat is toch iets wat je voor elkaar moet hebben

:-(

Ik heb het voor 95% draaien maar ik zou ook graag hebben dat in een bepaalde layout een bepaald velt wel te bewerken is aan de hand van een bepaald wachtwoord. Het moet blijkbaar kunnen maar het is niet eenvoudig...

• 0
Posted
Uit een eerder antwoord begrijp ik dat het meerdere keren voor komt (bug in 6) dat is toch iets wat je voor elkaar moet hebben

:-(

He, ho, opgepast Pjotter! Je moet lezen wat er staat: die bug heeft niets te maken met wat jij beschrijft. Stuur je bestand eens binnen en zeg eens wat je precies wil. Ofwel doe je iets verkeerd, ofwel heb je ergens een corrupte lay-out.

Toevoeging: he, ho, opgepast AvD :!: . Ik moet ook leren lezen wat er staat (kunnen we gezellig naar hetzelfde klasje :wink: ). Je zit blijkbaar in FMPro Developper. Daar heb ik geen weet over bugs en zo. Mijn informatie betreft enkel de reguliere FMPro. Toch heb ik in alle lists die ik volg tot hiertoe nog geen meldingen gelezen vergelijkbaar met wat je beschrijft. Ik blijf dus wachten op het bestand. Hopelijk geraken we er zo uit.

• 0
Posted

Ik ben al een poosje bezig om te antwoorden maar bij deze dus :-)

Het is opgelost, ik heb filemaker er afgehaald alles opnieuw geinstalleerd en het werkt nu 100%. Het moet toch iets zijn geweest in filemaker. Ik heb nu ook een ander overzicht. Eerst kreeg ik de wachtwoorden, dan de groepen enz en nu dus eerst de groepen en dan de wachtwoorden?. Nu nog alleen op groepen selecteren. Dus ik wil iemand lid maken van een groep met dezelfde rechten en met een eigen wachtwoord. Het zal wel mogelijk zijn maar daar ga ik van de week mee verder :-). Ik begon al te twijfelen filemaker na een dag rommelen voor wat rechten van toegang :-(

• 0
Posted

Ik ben al een poosje bezig om te antwoorden maar bij deze dus :-)

Het is opgelost, ik heb filemaker er afgehaald alles opnieuw geinstalleerd en het werkt nu 100%. Het moet toch iets zijn geweest in filemaker. Ik heb nu ook een ander overzicht. Eerst kreeg ik de wachtwoorden, dan de groepen enz en nu dus eerst de groepen en dan de wachtwoorden?. Nu nog alleen op groepen selecteren. Dus ik wil iemand lid maken van een groep met dezelfde rechten en met een eigen wachtwoord. Het zal wel mogelijk zijn maar daar ga ik van de week mee verder :-). Ik begon al te twijfelen filemaker na een dag rommelen voor wat rechten van toegang :-(

• 0
Posted
Eerst kreeg ik de wachtwoorden, dan de groepen enz en nu dus eerst de groepen en dan de wachtwoorden?.

Jekkes, dit wordt een spannend verhaal. Bedoel je nu dat in jouw eerste versie in de linkerkolom de wachtwoorden stonden en rechts daarvan de groepen? Als dat waar is hebben we nu eindelijk eens een echte voodoo situatie te pakken!

• 0
Posted

Inderdaad, (bij overview) eerst de passwords toen de groepen toen layout en toen de velden. Ik kwam er achter toen ik filemaker op de pc had geinstalleerd en op mijn mac de video cd afdraaide met de uitleg van hoe in te stellen. (is met windows schermen) die was anders als de mijne (eerst groepen dan wachtwoorden enz) alles er afgehaald opnieuw geinstalleerd en toen bingo het werkte. (ik ben telkens uit gegaan van eerst het wachtwoord vandaar dat het niet goed werkte (af en toe was gewoon geluk))

Het instellen gaat nu ook vanzelf :-)