Ga naar inhoud

Kleine test met M1 mini is veelbelovend


Infomatics

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag even gespeeld met een M1 Mac Mini met 16 gb geheugen. 
als test heb ik FMPA 16, 17 en 19 geïnstalleerd op Big Sur, met overal de laatste versies, en heb ik als test een script gedraaid met veel loops waar mijn 2014 15inch MacBook Pro 11 minuten en 41 seconde over doet in FMPA 16

De resultaten waren 7:22 voor FM16, 7:26 voor FM17 en 7:23 voor FM19, dus zo’n 60% sneller terwijl ze in emulatie draaien 😀

Link naar reactie

Ik gebruik een bestand van 590MB waarbij er 2 keer door 120K records gelooped wordt waarbij de eerste keer de records worden leeggemaakt en de 2e keer geset. verder worden er totalen verzameld en die worden dan weer naar nieuwe resultaat records geschreven. Dit was een bestand waar mijn MBP onlangs aardig lang mee bezig was en wat mij een aardige kandidaat leek om te kijken hoe snel de M1 mini is.

Om nog wat meer druk uit te oefenen heb ik 3 kopiëen van het bestand gemaakt en die tegelijk op zowel FM16,17 en 19 laten draaien terwijl in de voorgrond een Youtube film speelde. (zie de schermafbeeldingen) Wat opvalt is dat de tijd erg omhoog gaat als FM in de achtergrond draait, en dat FM 19 meerdere keren als laatste klaar was.

FM 16: 16:45, FM 17: 16:59, FM 19: 21:05

FM 16: 18:03, FM 17: 9:06, FM 19: 34:20  (FM 17 was om de een of andere reden veel sneller klaar)

Ook heb ik getest wat er gebeurd als ik het bestand op een externe 5TB harde schijf zet volgens BlackMagic heeft die een snelheid van 100/110 MB/s schrijf/lees of een externe 1TB SSD van 360/380MB/s  tov de interne schijf van 2100/2800 MB/s  In alle gevallen kwam ik tussen de 7:07 en 7:03 uur, ik had daar een groter verschil verwacht.

 

CPU.png

schijf.png

geheugen.png

Link naar reactie

De invloed van RAM is ivm de M1 ook een interessante vraag. Of hoe dramatisch beter doet deze 16GB het t.o.v. de 8GB versie? (En of dit dan het prijsverschil rechtvaardigt?)

Er zijn nl. wat relativerende artikelen verschenen over het vermeende performance-verschil.

aangepast door Marsau
Link naar reactie

Ik heb geen 8GB versie voor handen, maar als ik het geheugen gebruik zie bij 3x FM + YouTube dan zit ik nog onder de 8GB, dus ik verwacht dat ik met een 8GB versie (nagenoeg) dezelfde waardes haal.

Als ik een mini als test machine/server zou bestellen, dan zou ik denk ik de 8GB nemen. Als ik hem als developer machine zou gebruiken dan toch een 16GB omdat ik vaak veel programma's open heb staan.

Link naar reactie

Als testserver staat zo'n Mini toch vooral te niksen denk ik.

Wat ik me wel afvroeg: misschien wordt het eens tijd om een soort 'benchmark' bestand te maken. Zodat je onder allerlei omstandigheden een min of meer vergelijkbare test kunt uitvoeren.

Leuk klusje voor de kerstdagen.

Ik zou dan denken aan een bestand dat je leeg uploadt / opent, en waarbij een paar tekstbestanden worden meegeleverd, die je dan importeert. Bijvoorbeeld een gerandomiseerd NAW bestand van 100.000 regels. Vervolgens worden er een aantal scripts op losgelaten waarbij de tijd bijgehouden wordt en uiteindelijk worden de omgevingsvariabelen (client- en server versie, RAMgeheugen, machine type, OSversie enz.) samen met de timings als rapport bewaard. Die zouden we dan in de directory van de FileMaker Developers NL Meetup kunnen opslaan.

Link naar reactie

Ik zag een test van Honza : https://24usoftware.com/news/filemaker-on-m1-under-rosetta-vs-intel-core-i7

In deze test was de M1 vergelijkbaar met de 2018 i7 mini 64GB, omdat ik er toch even eentje had staan heb ik hem ook even getest.

Er zijn in het verleden verschillende pogingen gedaan om een testbestand te maken, meestal komt het neer op hoe snel een server is de afstand naar de server en de snelheid van het netwerk.

Link naar reactie

Ja, en wat voor users natuurlijk. Een WebDirect client pakt een hoop resources omdat er in feite een complete runtime omgeving opgestart wordt. Nou ja, compleet: door de jaren heen is FileMaker wel beter geworden in het cachen en delen van resources. Maar het is natuurlijk wel zwaarder dan een FMPro of FMGo client. Ook serverside scripts kunnen een flinke impact hebben, ook dan wordt er een soort 'mini-client' opgestart.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...