Ga naar inhoud
  • 0

Samengebruik in via internet


Misj

Vraag

Dag iedereen,

Momenteel werken we met twee licenties van FM 14 en twee Mac's met OS 10.12 (High Sierra) beide mac staan in hetzelfde lokaal en gebruiken hetzelfde wifi netwerk we gebruiken dus al jaren probleemloos de "samengebruik" functie.

Nu is de zaak verkocht, samen met de pc's 😄 maar die komen nu op een verschillende locatie te staan. Kan dit forum me nu nog voor een laatste keer nog eens op weg helpen hoe ik dit best aanpak.

Mijn eerste idee was om de database in een gedeelde dropbox (of google drive)  te plaatsen maar lukt dit dan om samen te gebruiken? 

Momenteel staat alles al in google drive als back up, bij dropbox hebben we betaalde en genoeg ruimte bij icloud niet.

Alvast bedankt voor elke hulp en heel veel dank aan dit forum voor alle steun de voorbije jaren. Ik zette mijn eerste stappen als volslagen leek in 1997 en FM 5 en slaagde erin het grootste deel van de admininstratie van ons klein bedrijf te stroomlijnen. Zonder dit forum was dit onmogelijk geweest.

Nogmaals en dank en nog een dessertvraagje 🙂:  is er een franstalig alternatief voor dit forum? Onze overnemer zijn moedertaal is Frans en ook hij zal best wat support kunnen gebruiken vermoed ik.

 

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een Frans-talige site is: https://www.fmsource.com/discover/ 

Samengebruik via Dropbox of Google-drive is gewoon een ontzettend slecht idee, daar is al zat over geschreven en daar heb ik niks aan toe te voegen.

Als je wilt samengebruiken en je hebt echt geen FM-server tot je beschikking, dan zal je één machine host moeten laten zijn en de andere client. De host moet dan:

  1. ten allen tijde de databases die samen worden gebruikt open hebben staan, óók wanneer de host ze zelf niet nodig heeft. (zie ook punt4)
  2. poort 5003 moet vanaf de internet-router worden "ge-nat" naar het vaste ip-adres van de host. (Je kan in het kader van obfuscatie een andere poort aan de buitenzijde instellen, de client zal dan die poort moeten gebruiken)
  3. de client moet dan het externe ip-adres van de host gebruiken, aangevuld met de juiste bestandsnaam/namen
  4. de client moet de databases wél afsluiten wanneer toegang niet nodig is. Alleen dán kan de host afsluiten en een backup maken (en meteen weer opstarten i.v.m. punt 1)
Link naar reactie
  • 0

Hackers scannen continue "bekende" poorten op vrijwel alle ip-adressen op het internet en poort 5003 is ook een bekende. Zo weet iemand dat er dan op een bepaald adres een "filemaker-poort" open staat. Door een andere poort te gebruiken zoals bijvoorbeeld 65003 is er op jouw adres dus een andere poort dan de gebruikelijke 5003 die het filemaker-protocol accepteert. Als iemand dan poort 65003 "pingt", dan weet hij nog niet welk protocol die poort begrijpt. En dat noem je dan obfusceren, het beschemt niet echt, maar is slechts een extra drempeltje voor hackers.

Link naar reactie
  • 0

Allen veel dank voor de tips, die poort staat al jaren open om toegang met FM Go mogelijk te maken. Nog twee weken erbij zal wel kunnen. Nadien kan ik genieten van mijn pensioentje en is het aan de volgende generatie om dit op te lossen. Ik zal hem aanraden om proffesionele hulp te zoeken. Het begin dateert van 1997 toen was hacken nog een ver van mijn bed show en FM een toegankelijke  (en betaalbare) database voor leken. Ze is gaandeweg gegroeid en doet wat het moet maar qua veiligheid zal er zeker één en ander te verbeteren zijn. 
Niet alleen qua veiligheid waarschijnlijk 🤨

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...