Ga naar inhoud
  • 0

Balansblad


Pauma

Vraag

Hallo ,

Graag wil ik een soort van balansblad maken in filemaker om de een brutomarge per maand te berekenen. 

Ik heb een joined table gemaakt   INKOOP------FINANCIEELOVERZICHT--------VERKOOP. Deze heb ik "gekoppeld" middels een IDkey " boekjaar". Als ik op de layout van FINANCIEELOVERZICHT  1 portaalrij INKOOP en 1 portaalrij VERKOOP plaats kan ik gewoon alle in- en verkoopfacturen zien die in dat boekjaar gemaakt zijn . 

De totalen over het gehele jaar kan ik overigens wel zien op een rapport omdat ik van beide een jaartotaal heb berekend.

 

Nu zou ik dat graag in een rapport willen zien met een splitsing per periode zodat je per maand kan zien wat de brutomarge is. Ik kom er alleen niet achter hoe ik deze 2 tabellen kan combineren in 1 rapport.  Heeft iemand hier een oplossing voor of een link naar een filmpje / document ?

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Naast boekjaar moet je ook met de maanden iets doen. Ik gebruik doorgaans een simpel calculatieveldje boekmaand YM  om alle inkoop en verkoop te groeperen. 
Een koppeltabel is niet per se nodig, maar kan wel handig zijn om een lijstoverzicht van de maanden te genereren waarbij totalen ook vast worden opgeslagen. Wat de performance ten goede komt. 

Link naar reactie
  • 0

Ja, er zijn meerdere manieren om het te doen, maar ik vind deze benadering altijd vrij handig. 

Maak voor elke factuurdatum een maandcode (YM), in de vorm van jjjj-mm.  (bijv. 202002, 202010 etc.)

Eventueel met koppelstreepje voor de leesbaarheid.

GetAsNumber ( Year ( datum ) & Right ( 100 + Month (datum)  ; 2 ) ).

Maak er eventueel een custom functie van.

Je kan nu eigenlijk in beide tabellen een maandstaat opbouwen zoals je wenst., eventueel met een globaal veld om de betreffende records in beide tabellen op te halen.

Bij gebruik van een 'tussentabel' kan je voor elke maand een record aanmaken en de totalen per YM uit de betreffende inkoop en verkoop tabellen halen en 'permanent' vastleggen. 

Zonder inzet van een tussentabel zou je een resume-layout kunnen maken (subresumes; geen hoofdgedeelte) waarbij gesorteerd op YM alle maandtotalen worden getoond. Dit zal iets trager werken omdat alles steeds opnieuw geresumeerd moet worden. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...