Ga naar inhoud

Claris filemaker cloud algemene vragen


VWin

Aanbevolen berichten

Vermits men zegt dat "domme vragen niet bestaan", vooruit:

- Bij het "aankopen" van een maandelijkse basislicentie Filemaker Cloud (per client én per jaar te betalen)  voor 1 à 5 clients ...is daar dan- voor elke van de gebruiker-  de voor een pc noodzakelijke Filemaker Pro -licentie inbegrepen ?

- en als men dan (voor de basislicentie) spreekt van maximum "3 apps" bedoelt men dan effectief maximum drie .fmp12-bestanden ? (maw: een toepassing die -nog- niet gecomprimeerd is tot één .fmp12-bestand (met tabellen) maar dat nog bestaat uit vele individuele .fmp12-bestandjes valt sowieso dan uit de boot)

- en hoe gaat het dan in zijn werk indien je je huidige (elk verschillende, stand-alone) gebruikers van een identiek sofwarepakket (waarin telkens uiteraard elk hun eigen data) in die cloud zou willen brengen ?

Link naar reactie

Ik kan deze vragen snel beantwoorden:

- ja. Je hebt direct het recht en de mogelijkheid om voor elke user FMP te gebruiken. Let erop dat het minimum aantal gebruikers 5 is.

- Ja, drie bestanden voor de Essentials versie. Creatief samenvoegen kan het pad zijn, maar het is wel een beetje oppassen met de wat beperkte performance. 

- Je gaat gebruik maken van FileMaker ID. Elke andere authenticitatiewijze (intern, server, Amazon, Google) wordt gepasseerd. Binnen de Cloud Console beheer je deze accounts , ken je ze toe aan groepen. De groepen verschijnen binnen de applicatie als algemene accounts, te koppelen aan privilege sets.

Link naar reactie

Bedankt voor de antwoorden.

 vraag 1: ok, des te beter want anders- tenzij men werkt met fmp Go of via een webbrowser) wordt het wel snel een dure grap. Had al begrepen dat het inderdaad minimum per 5 gebruikers is...

vraag 2: dus een pakket dat (in de loop van alle vervlogen jaren ) opgezwollen is geraakt tot 30+-.fmp12-bestanden vergt eenn serieuse afslankingsoperatie. Voor zover dat nog doenbaar is.  (en zelfs nog aan te raden ?)

vraag 3: was eerder om te begrijpen in hoeverre en hoe er effectief een onderscheid wordt gemaakt tussen elke  individuele gebruiker van "een" softwarepakket éénmaal ie met zijn eigen setje van bv 1, 2 of -max- 3 apps  naar dergelijke cloud zou verhuizen ...


indien elk van bv 4 individuele gebruikers van een (aan de basis) identiek softwarepakket gebruik maken van hun data in de cloud en hiervoor dus één van de 5 ID 's krijgen toegekend,

kan ik dan veronderstellen dat elk sowieso beschikt over zijn eigen set van (max) 3.fmp12-bestanden ?

 

Link naar reactie

Sorry, ik had je laatste vraag toch niet goed gelezen. Als er geen samengebruik is, alleen gebruik van een identieke applicatie, moet je voor elke gebruiker een aparte applicatie in de cloud brengen, of je moet de applicatie radicaal anders inrichten zodat elke gebruiker een eigen dataset heeft. Is ingrijpend, maar niet onmogelijk.

Als je zoveel bestanden hebt gaat het niet. Ik denk dat je voorafgaand  naar een eventuele move naar de cloud een radicale modernisering (en afslankings) slag moet overnemen. Zelfs als je zou gaan voor de standaardvariant ga je over het toegestane max aantal van 125 bestanden. 

(overigens: opsplitsing van de functionaliteit in 30+ bestanden lijkt mij absurd, maar wellicht heb je een goede reden... )

Het getal van max 3 bestanden voor Essentials is een totaal aantal. De hele cloud omgeving is ingericht op samenwerken in applicaties.

Link naar reactie

Als je al bijna 30 jaar Filemaker gebruikt is het onvermijdelijk - bij gebrek in illo tempre aan "tabellen" - dat er  een uitgebreide set aan '"aparte" .f5, .fp7- bestanden het levenslicht gezien hebben. En die blijven inderdaad .. verder gedijen als .fmp12-bestanden;

Hoe kon je anders een werkende database maken met alle mogelijke stock- en fiscaliteitstoestanden ?

Ik ben er trouwens zeker van dat er nog heel wat van dergelijke conglomeraten-databases bestaan die perfect blijven draaien...

Conclusie: geen Cloud tenzij bestaande set aan .fmp12-bestanden samenpersen in één file ....: een titanenwerk (of wellicht een een Sisyfus-werk...!)

 

Link naar reactie

Inderdaad. Vermoedde al zoiets. 

Het kan veel werk zijn om de zaak te moderniseren, maar het kan ook veel werk zijn om een dergelijk archipel van bestandjes te door te ontwikkelen, te onderhouden en te beheren. Ook uit oogpunt van veiligheid. Je moet zelf een afweging maken ten aanzien van die trade-off.

Link naar reactie

Mijn 2 cents: naast de structuur (tabellen verspreid over meerdere bestanden) is er meestal in een dergelijke oplossing meer dat aan 'vervanging' toe is: meestal stammen veel van de layouts en scripts uit dezelfde 'pre-FM7' tijd. Dan is samenvoegen tijdrovender dan opnieuw bouwen.

aangepast door hans erik
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...