Jump to content
  • 0

2000 Adressen in 1 record > 2000 aparte records aanmaken

mikezwet

Question

Posted (edited)

Hallo,

Ik heb ons adressen bestand (e-mail) in 1 record gezet in een textveld gescheiden met ;

Deze wil ik allemaal in losse record exporteren zodat ik de naam erbij kan zetten ect. ect.

Hoe kan ik dit beste doen zonder CTRL+C & CTRL V

Alvast Bedankt, Vr Gr Mike Zwetsloot

Edited by Guest

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zo uit het hoofd want al een tijdje geleden: open ze met Excel. Die heeft daar een wizard voor. Drop het door Excel gecreëerde bestand op het FileMaker ikoon. Die maakt daar dan weer een FMPro database van.

• 0
Posted

Ahhh goed,

AvD, ik begrijp niet helemaal hoe je het precies bedoeld.

Ocapity, goed hey dat je een bestandje hebt gemaakt, alleen als ik hem wil downloaden lukt het niet :wink:

Misschien een foute link ofzo

Alvast bedankt beide,

Vr Gr Mike Zwetsloot,

• 0
Posted
AvD, ik begrijp niet helemaal hoe je het precies bedoeld.

Opnieuw dan, maar trager en luider:

1)Je start Excel.

2) Via Open file (dacht ik toch) open je het tekstbestand met je e-mail adressen.

3) Excel ziet meteen dat dit geen normaal Excel-bestand is en start een Wizard op die zal proberen een structuur te herkennen.

4) De wizard ziet meteen dat de puntkomma als separator dient en vraagt bevestiging.

5) Je bevestigt.

6) Excel laat zien wat dat zou geven en vraagt of het goed is.

7) Je zegt "Ja" en ziet je spreadsheet met alle adressen mooi in rijen ondereen.

8) Je doet een Save.

9) Dit geeft een Excel-bestand met de door jou gekozen naam.

10) Op je bureaublad open je het venster waarin dat bestand staat en je sleept het ikoon boven op het FileMaker programma.

11) FileMaker start op, herkent dit bestand meteen als een Excel-bestand en start zijn conversieprogramma op om daar een FileMaker-bestand van te maken.

Je mag de pint opsturen.

HTH

PS Na het posten zie ik dat die moeial van een Clarify van mijn 8 een mannetje gemaakt heeft... We lachen dus gratis vandaag (mag wel na al de ellende van de vorige dagen).

• 0
Posted

Okey, het is op beide manieren gelukt.

Ik stoei nu met een ander probleempje.

Die adressen die nu in "email.fp5" of in dat exel bestand staan daarvan wil enkel degenen importeren in mijn bestaande database die nog niet aanwezig zijn.

Optie 1 voegt zonder meer nieuwe records toe.

Optie 2 overschrijft de gevonden reeks in FM met de aangeboden gegevens

Optie 3 maakt het mogelijk om op basis van een sleutel gegevens te verversen.

Deze laatste heb je nodig. Je hebt dan ook een uniek veld nodig op basis waarvan FM kan zien wat bij wat hoort.

Als je optie 3 hebt aangegeven heb je 3 mogelijkheden tussen de velden in. Deze staan ook vermeld in de uitleg rechts onder.

rmw

Ik heb dus niet z'n herkenningssleutel alleen het mail adres (en in het bestaande natuurlijk de naam/adres ect. ect)

Wat nu :?:

• 0
Posted

Optie 3 zoals beschreven past ook bestaande gegevens aan met de aangeleverde. Dus als je alleen nieuwe wilt toevoegen is dat niet bruikbaar.

Ik zou een tussendatabase maken met de inhoud van het excel document en een relatie leggen op basis van het e-mail adres (kies wel voor ASCII indexering).

Een e-mail adres lijkt je uniek genoeg om te kunnen bepalen of je de gegevens al hebt of niet. Als de relatie geldig is kan je de gegevens weggooien en de rest importeer je als nog.

rmw