Ga naar inhoud
  • 0

Theme upgraden


hans erik

Vraag

Is er een mogelijkheid om een custom theme te moderniseren? Ik bedoel het volgende. 

Ik heb een oplossing die ooit is begonnen als .FP7 bestand (in FileMaker 10 of 11). Toen kwam FileMaker 12 en werden de stylesheets en themes geïntroduceerd. Alle layouts werden geconverteerd naar 'Classic' (Klassiek). Ik heb toen op basis van Classic een theme aangemaakt en dat gebruik ik voor die toepassing nog steeds. In FileMaker 13 en later zijn de themes uitgebreid en gemoderniseerd voor nieuwe controls (zoals slidepanels en button bars, die bestonden in FMP12 nog niet) en ook werden hier en daar de instellingen van bestaande controls uitgebreid. En daar zit het probleem: mijn styles voor checkboxes en radiobuttons stammen nog uit de tijd van FileMaker 12 en daarin kun je bepaalde eigenschappen van de checkbox niet aanpassen. Bijvoorbeeld: je wilt een checkbox met een blauwe rand, een lichtblauwe fill en een donkerblauw kruisje. Je kunt het alleen als kant en klare style importeren vanuit een ander theme, maar je kunt het in je 'classic theme' niet aanpassen, omdat de mogelijkheid ontbreekt. Ook niet in FileMaker 18 of 19. Ik zou dus graag het stylesheet willen moderniseren, maar ik zou niet weten hoe. 

NB een nieuw theme aanmaken is geen optie: het gaat om honderden layouts.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik meen me te herinneren dat FMI indertijd bij de introductie van fm12 heeft geroepen over het "classic-theme", dat het niet meer compatible is en dat men van dat theme en alle afgeleiden daarvan, zou moeten afstappen. 

Afgezien van dat een classic-theme niet meer compatible zou zijn, is het wel mogelijk om FM-bestanden te "patchen" met de "Custom App Upgrade Tool". Deze tool is momenteel alleen nog beschikbaar als "Developer Preview", dus is het nu nogal rudimentair. 

Zie: https://help.claris.com/en/app-upgrade-tool-guide/index.html Je zou bijvoorbeeld alleen de objecten in "LayoutThemeReference" en daarmee zou je dan alleen je thema bijwerken. Ik verwacht een beetje dat dit voor "classic" niet op zal gaan, maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

https://downloads.claris.com/DEVREL/sdk/fm_upgrade_tool_19.2.1.14_mac.zip
https://downloads.claris.com/DEVREL/sdk/fm_upgrade_tool_19.2.1.14_x64.zip

[edit]Om FMUT te gebruiken, moet je eigenlijk uitgaan van dezelfde basis. Alle objecten in een fm-bestand moeten een UUID hebben gekregen en bij oudere bestanden doe je dat door een DDR te genereren. Vanaf FM18 krijgen alle nieuwe objecten vanzelf UUID's.

Ik denk dat in jou situatie daar geen sprake van is, dus dan is FMUT nu geen bruikbare optie voor je.[/edit]

aangepast door menno
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0
17 hours ago, menno said:

Ik meen me te herinneren dat FMI indertijd bij de introductie van fm12 heeft geroepen over het "classic-theme", dat het niet meer compatible is en dat men van dat theme en alle afgeleiden daarvan, zou moeten afstappen. 

Ja dat klopt, ze hebben vervolgens 'Classic' vervangen door een ander blanko theme, Minimalist, wat een 'echt' theme is. Ik heb destijds mijn nieuwe theme gebaseerd op 'Classic' met alle beperkingen van dien. Maar ook andere 'echte' themes die in v12 werden geïntroduceerd, hadden beperkingen wat betreft de styles.

In FM19 krijgt elk layoutelement een UUID, wat nodig is om add-ons mogelijk te maken. Anders ben je direct de link met scripts en velden kwijt.

NB de format painter heb ik ook geprobeerd, en die brengt wel keurig alle attributes van het moderne theme over naar het 'oude' theme, maar helaas kun je ze toch niet veranderen.

Wat ook erg jammer is: je kunt nieuw theme importeren, maar je kunt niet in één klap de styles 'op naam' omzetten. Alles wordt naar default omgezet als je het theme toepast op een layout, en je moet vervolgens alle objecten langs om die alsnog in de juiste style te zetten.

Dus stel je hebt een theme met 'StyleA' en 'styleB' voor velden. Vervolgens maak je een nieuw theme met ook een 'styleA' en een 'styleB'. Als je dat theme toepast op een layout met het oude theme, zou je de mogelijkheid moeten hebben om de styles van de objecten 'op naam' te matchen en dan om te zetten. Dat zou enorm veel tijd schelen.

aangepast door hans erik
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...