Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker en Outlook


rickel

Vraag

Een vriend van mij heeft een. nieuwe Apple iMac gekocht samen met de laatste versie van Office 365.

Jaren terug heb ik voor hem in FileMaker een factuurprogramma gemaakt met een knop waaraan een script is gekoppeld die automatisch een factuur opmaakt in PDF en daarna wordt Outlook geopend (dmv stap 'Mail verzenden[ ]'), maak een nieuwe e-mail aan en plak de standaard tekst met factuurnummer in de tekstbody en voeg de factuur pdf toe als bijlage. Dit werkte allemaal prima totdat de nieuwe Outlook is geïnstalleerd.  Outlook wordt wel netjes geopend, maar dan gebeurd er niets meer. Het lijkt erop dat stap 'Mail verzenden [ ]'  niet meer goed overweg kan met Outlook...? PDF van de script is bijgevoegd. 

 

Script factuur naar Outlook.pdf

Link naar reactie

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wanneer met dialoogvenster uit staat wordt de mail direct verzonden. Bij dialoogvenster aan hoort de mail in een nieuw venster van het mailprogramma te komen. Helaas gaat dit bij Outlook anders. Vaak komt de mail dan in concepten zonder dat er een nieuw venster wordt geopend.

Een totaal andere oorzaak kan trouwens zijn dat de instellingen van Outlook zodanig staan dat interactie met andere software wordt geblokkeerd. Ik kan mij vanuit het verleden herinneren dat je Outlook/Entourage moest toestaan dat andere programma's scripting opdrachten o.i.d. uit kunnen voeren. Kijk dus even de voorkeursinstellingen van Outlook hier op na.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe Outlook laat het waarschijnlijk moet meer toe om via een ander programma een mail te laten opstarten en deze te voorzien van tekst etc. Ik laat het los en heb mijn vriend gemeld dat hij de mail script moet laten lopen via de standaard mail.app van macOS. Dat werkt wel!  

Dank jullie voor de opmerkingen en suggesties. 

aangepast door rickel
Link naar reactie
  • 0

De eerste keer dat je mail verstuurt vanuit een ander programma via outlook, vraagt het programma wat je wilt doen. Als ja dan annuleert én de checkbox "niet meer tonen" aanvinkt, dan kan je geen email meer op die manier verzenden:

761849128_Schermafbeelding2021-02-02om10_56_39.png.c1acc430282865256b91c30d2991cbf8.png

Je zou dit kunnen uitschakelen "meldingen en geluiden" door bij "waarschuwingen" op "Signalen opnieuw instellen" te klikken: 

1622615242_Schermafbeelding2021-02-02om10_58_31.thumb.png.62dfe201a829658905aec9df3bd0caa6.png

Maar volgens mij werkt dat niet (ik liet het dan toevallig wél verzenden) en kan nu het automatisch verzenden niet meer uitschakelen. Ik heb in Library nog niets kunnen kunnen vinden om dit zelf uit te schakelen :-(

 

Link naar reactie
  • 0

Het verbaast me niet, mailproblemen onder Big Sur, ook i.c.m. Apple Mail. Ik loop er tegenaan dat de inhoud van de mail soms leeg blijft en dat FileMaker in dat geval zo'n drie minuten een strandbal laat draaien. De mail (inhoud) inkorten helpt dan maar is geen oplossing. Heel vaag. Ik moet er nog verder induiken om erachter te komen wat er nou precies aan de hand is. Feit is dat onder Mojave dit probleem zich niet voordeed. Als ik wijzer wordt in deze zal ik het hier posten.

Link naar reactie
  • 0

Roger, Met de laatste Big Sur update lijkt het mailprobleem met Spotlight zoeken en de slimme mappen eindelijk opgelost. 

Wat betreft mail verzenden zou ik overigens adviseren om direct te gaan voor een SMTP oplossing. Geen gezeur met (de eigenaardigheden van) een mail client, maar direct vanuit het systeem naar de mailserver schieten. Gebruikt Insert URL en curl om ook html mail te verzenden. 

Veel professioneler.

Link naar reactie
  • 0

Hoi! 

Ik heb nu een M1 MacBook Pro... Mooi ding!

Maar de send mail stap doet het niet meer ; fout 130. Dat ik FM opnieuw moet installeren en zo. Natuurlijk al gedaan, maar het helpt geen fluit.
Ik zie dat in privacy en security het stuk 'automation' leeg blijft en dat ik FM niet kan toevoegen aan mijn vertrouwde lijst. 

Heeft er iemand ideeën?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Op 05/02/2021 om 14:04 zei Marsau:

Roger, Met de laatste Big Sur update lijkt het mailprobleem met Spotlight zoeken en de slimme mappen eindelijk opgelost. 

 

Dat klonk veel belovend maar bij mij hielp de update niet. Ook mailen via SMTP (wat eerder feilloos werkte) resulteert onder Big Sur in een foutmelding: Unable to login into the SMTP server.

Op 05/02/2021 om 14:04 zei Marsau:

Wat betreft mail verzenden zou ik overigens adviseren om direct te gaan voor een SMTP oplossing. Geen gezeur met (de eigenaardigheden van) een mail client, maar direct vanuit het systeem naar de mailserver schieten. Gebruikt Insert URL en curl om ook html mail te verzenden. 

Er zitten ook voordelen aan mailen via Mail client. Al was het maar om je mail archief centraal te houden.
URL/cURL/html mail is voor mij een wereld nog te ontdekken. Lijkt me overigens interessant! Mocht jij me hier verder kunnen enlighten dan houd ik me aanbevolen!

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden zei Roger:

Ook mailen via SMTP (wat eerder feilloos werkte) resulteert onder Big Sur in een foutmelding: Unable to login into the SMTP server.

Dit bleek te maken te hebben met een niet bestaand noreply-mailadres als afzender, dat vanwege gewijzigde security-settings niet langer door de SMTP-server werd geaccepteerd. Dit had niks te maken met Big Sur. 

Link naar reactie
  • 0

De MeetUp van 15 februari had als onderwerp email security, maar eigenlijk ging het over de integratie van FileMaker met WebServices, in het bijzonder Microsoft (Office365, OneDrive) en Google (Google Docs enz.). Het veilig aanmelden en versturen van email is daar onderdeel van. Dat lost je problemen nu niet meteen op, maar het is wel op termijn de manier waarop het gaat werken, heb ik begrepen van Wim Decorte die de presentatie gaf. Dus met cURL, oAuth enz enz. Soliant Consultancy schijnt een blog te hebben waar een voorbeeld voor Microsoft is uitgewerkt.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
Op 02/02/2021 om 18:10 zei Roger:

Het verbaast me niet, mailproblemen onder Big Sur, ook i.c.m. Apple Mail. Ik loop er tegenaan dat de inhoud van de mail soms leeg blijft en dat FileMaker in dat geval zo'n drie minuten een strandbal laat draaien. De mail (inhoud) inkorten helpt dan maar is geen oplossing. Heel vaag. Ik moet er nog verder induiken om erachter te komen wat er nou precies aan de hand is. Feit is dat onder Mojave dit probleem zich niet voordeed. Als ik wijzer wordt in deze zal ik het hier posten.

Intussen heerst dit probleem nog steeds in FileMaker 18/19 i.c.m. Mac OS Big Sur 11.2.3 (laatste versie die gisteravond beschikbaar kwam) en Apple M1 processor. Ook anderen ondervinden dit: 

https://www.reddit.com/r/filemaker/comments/kf63h2/fmp_locks_up_when_trying_to_prepare_an_email_in/

https://community.claris.com/en/s/question/0D53w00005EpnpdCAB/why-would-send-mail-fail-if-text-is-more-than-300-words

Ik noemde het probleem eerder al vaag en dat is nog zwak uitgedrukt. Want inkorten van de tekst kan helpen maar het is niet zo dat de tekst slecht een bepaald aantal woorden of characters mag bevatten wil het goed gaan. Ik ervaar bijvoorbeeld dat als ik een vier pagina's lange Lorum Ipsum tekst in mijn veld plak, welke de inhoud van mijn mail moet worden, dat dit zonder problemen goed gaat. Dus in Apple Mail wordt dan wel op correcte wijze een nieuwe mail aangemaakt. Ook kan ik hele webpagina's achter elkaar in mijn tekstveld kopiëren en de mail zal foutloos worden aangemaakt en FM zal ook niet 2 à 3 minuten blijven hangen. Maar als de tekst door FileMaker is gegenereerd (o.b.v. velden in variabelen) dan werkt het opeens niet! Zelfs niet als je die door FM gegenereerde tekst via copy/paste handmatig in een mail plakt, die mail vervolgens verstuurt, die mail vervolgens opzoekt in je verzonden items, daar de tekst eruit kopieert en weer plakt in je FM tekstveld. Want in dat geval zal die mail niet worden aangemaakt zoals het hoort. De Inhoud zal leeg blijven, als ook de velden voor de Geadresseerde(n) maar het Onderwerp zal veel kans wel gevuld zijn. FM blijft vervolgens 2 à 3 minuten hangen. In de Script Debugger krijg je terug: "Last Error: [3] Command is unavailable (for example, wrong operating system or mode)". Je denkt, er zit iets in die tekst waar FileMaker of Apple Mail op knalt maar daar is geen sprake van. Het is doodnormale tekst die op een Intel Mac, ook onder Big Sur, feilloos werd overgebracht naar Mail. Ook als je de tekst eerst filtert op alleen cijfers en letters gaat het niet goed. Ook als je alle char (10), (13) en (160) substitueert, gaat het niet goed. Het is dus écht super vaag en vreeslijk irritant. En ik snap niet dat een bug in een toch niet onbelangrijke functie in de software van louter Apple producten niet wat adequater wordt opgelost. Ik vermoed dat het niet in FM zit maar in Rosetta 2, de emulator die FM, dat nog niet native is voor M1, laat draaien op M1 en dat zou betekenen dat FM (Claris) op zich geen blaam treft jegens haar eigen product. Maar zij dienen Apple wel te informeren en erop toe te zien dat dit opgelost wordt. En het roept ook de vraag op waar Claris blijft met zijn native M1 versie.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben het ook in diverse varianten. De laatste variant is vrij apart:

We sturen een stuk of 15 mails weg in een lus via send mail. FM19 op M1 Mac dus.
Het script draait en Apple Mail (AM) ontvangt de emails, maar verstuurt er slechts vijf. De rest blijft hangen. 

Quit AM, AM opstarten: weer vijf weg, Quit AM etc etc etc. Hetzelfde script werkt op Intel Macs al jaren zonder problemen.

Apple weet natuurlijk van niets.

Ik ga het script verhuizen naar de server, denk ik. Goede ervaringen mee bij anderen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...