Ga naar inhoud
  • 0

Tabelweergave opmaak


Roger

Vraag

Vanochtend flink zitten vogelen met een nieuwe layout die ik had aangemaakt en waarbij ik koos voor tabelweergave. Eerder had ik wel gewerkt met layouts in lijstweergave en de weergave-modus omgezet naar tabelweergave. Hierbij liep ik niet tegen de problemen aan die ik nu wel ervoer, namelijk het totale gebrek aan opmaak-mogelijkheden van de velden en de gegevens, veroorzaakt door het feit dat de velden onzichtbaar op de layout worden geplaatst. Zo werden de waarden in nummervelden voorafgegaan door een €-teken. Dat was niet de bedoeling maar ik kwam er met geen mogelijkheid vanaf. Ook vond ik de corpsgrootte van 16pt wat aan de grote kant maar hier invloed op uitoefenen lukte in eerste instantie niet.

Echter, na wat 'vogelen' en een filmpje op YouTube begrijp ik dat je toch wel invloed kunt hebben over hoe de opmaak van velden in tableview. Het komt er in essentie op neer dat je de gewenste opmaak instelt voordat je het veld toevoegt aan de layout. Dit zijn we in FileMaker niet gewend en ik vond deze nuttige tip ook niet zo 1,2,3 in de online Claris FileMaker Pro 19 Help. Zijn er nog meer nuttige weetjes als het gaat om Tabelweergave m.b.t. opmaak en/of andere functies?

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden zei bigbadwolf:

Je moet alleen in lay-outmodus zorgen dat ze de opmaak krijgen die je wilt.

Maar hoe doe je dat dan als de velden niet zichtbaar op de layout staan? Ik vind het echt lastig om vooraf de opmaak in te stellen. Bijvoorbeeld getallen rechts uitgelijnd. Ik krijg dat niet voor elkaar zonder zo'n veld dan toch maar 'ouderwets' zichtbaar op de layout te zetten. Werk jij misschien alleen maar op die manier en plaats je geen velden in je tabel vanuit de browse-mode?

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje verwarrend, maar het beste kun je inderdaad de velden op de layout plaatsen in de layout-modus; je kunt ze daarna vanuit de tableview verbergen. Andersom dus. Maar ik gebruik de tableview eigenlijk alleen voor ‘inspectie’, dus layouts om te kijken wat er in een tabel staat. Tableview biedt natuurlijk wel beetje ‘Excel look and feel’.

 

Link naar reactie
  • 0

De table-view is wat mij betreft een hele handige aanvulling in de gereedschapskist :-) Ik gebruik table-view hoofzakelijk voor controles door de gebruikers en om records op te slaan als Excel. Een andere toepassing is een tijdelijke tabel, waarin records worden geïmporteerd. Gebruikers kunnen dan naar believen de gegevens bewerken en vervolgens opslaan als Excel, CSV, TAB etc. om met een andere partij te delen. Als het venster dan wordt afgesloten, wordt de data weer verwijderd.

Gebruikers kunnen in table-view sorteren door op de kolomnamen te klikken en kunnen ook de volgorde van de velden naar wens wijzigen.

In de gewone lijst lay-out kan je dat niet doen. Sorteren zou in een gewone lijst nog kunnen (moet je dan knopjes voor maken), maar volgorde wijzigen kan daarin niet en ook velden verbergen gaat eigenlijk niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Data inspectie leek mij ook de geijkte toepassing voor table-view en daar wou ik het dan ook voor gebruiken. 

17 uur geleden zei hans erik:

je kunt ze daarna vanuit de tableview verbergen

Waar kun je dat doen? Infovenster -> Stijlen? Ik tref daar aan: Minmaal invoervak. Kies ik dat, dan verdwijnt mijn veld weliswaar van de layout in layout modus maar is ook de opmaak ongedaan gemaakt in browse-modus.

Ik blijf het raadselachtig vinden hoe je precies met deze layout-vorm om moet gaan. Het principe (het excel-achtige) spreekt me aan maar ik zou toch graag iets meer invloed willen hebben over de opmaak van de tabel en de data. Eigenlijk zoals je dat ook in Excel hebt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn punt is: als je velden aan je tabel toevoegt met het plus-knopje dan zijn die velden onzichtbaar in layout-modus en valt er niks te formatteren. Formatteren van velden kan in mijn optiek alleen als je de velden niet met het plus-knopje toevoegt maar gewoon traditioneel fysiek op de layout sleept. Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik dat dan niet gewoon doe. Ja dat begin ik me zelf ook af te vragen. Ik dacht dat deze 'futuristische manier' van een tabel-layout maken wel voordelen zou hebben maar ik ze ze niet.

Link naar reactie
  • 0

Klopt Gerard. Die manier van toevoegen is ontwikkeld om mensen zonder ‘layout-editing’ toch de mogelijkheid te geven om kolommen toe te voegen. En op vergelijkbare manier kun je zelfs velden aan je tabel toevoegen. Niet handig, want wat voor een spreadsheet leuk is, werkt in een relationele database natuurlijk niet.

Je wilt zoals Roger natuurlijk ook de geavanceerde layout mogelijkheden gebruiken, maar het zijn twee verschillende werelden.

Ik gebruik de tableview ook meestal in combinatie met vaste, aparte table occurrences, die ik dan ook in executeSQL gebruik. Nooit meer een query die ineens niet meer werkt en geen geklungel met escapecodes en getfield() constructies e.d.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...