Ga naar inhoud

Waar te beginnen?


JMiedema

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Voor mijn stagebedrijf heb ik een software selectietraject mogen doen waarbij de keuze uiteindelijk op een CRM/ERP systeem op basis van Filemaker Pro is gevallen. Ik heb een contract gekregen bij m'n stagebedrijf om aan te blijven en het systeem te implementeren. De database wordt door een externe partij gemaakt, maar het plan is dat ik verantwoordelijk ga zijn voor kleine aanpassingen en onderhoud aan de toekomst. Ik kan in de basis databases bouwen en relaties aanbrengen, maar ik zou graag meer diepgang willen. Hebben jullie tips voor mij waar ik dan het beste kan beginnen? Idealiter zou ik over een langere periode zelf grotere aanpassingen kunnen maken aan de database.

Bedankt,

JMiedema

Link naar reactie

Probeer het bouwproject ook als een leertraject gedefinieerd te krijgen. Kijk heel goed mee en probeer op mee te denken, niet alleen op technisch niveau, maar ook op het vlak van data modellering en interface design.  
 

Het zou wel eens een steile leerweg kunnen zijn, in essentie vergt het jarenlange ontwikkelervaring. Maar je moet natuurlijk ergens beginnen. 

Link naar reactie

Via FileMaker kan je materiaal downloaden om je te certificeren. Dat is niet direct aan de orde maar dat is wel materiaal waar je veel van kan leren. Vroeger waren er prima boeken om FileMaker te leren maar dat is sinds v9 niet meer bijgwerkt. 

Belangrijke tips aan het begin waar je op de lange duur profijt van zult hebben:

  • installeer FileMaker in het Engels. De beste hulp krijg je op engelstalige sites en dan kloppen alle functie namen etc met de versie waarmee je werkt. De eindgebruiker merkt hier niets van.
  • FileMaker licentie geeft tegenwoordig recht op 3x installaties van FileMakerServer. Installeer FMServer op je eigen laptop en upload je test files daar. Werk nooit op een non-hosted file
  • Heb je FullAccess toegang tot die file?
  • Heb je een aparte testserver waarop je kan werken?
  • Nooit een leertraject in gaan op een productie server. Een aanpassing op de productie server pas toevoegen als je zeker weet dat het op de testserver goed werkt.

Succes

 

Link naar reactie
1 uur geleden zei Marsau:

Probeer het bouwproject ook als een leertraject gedefinieerd te krijgen. Kijk heel goed mee en probeer op mee te denken, niet alleen op technisch niveau, maar ook op het vlak van data modellering en interface design.  
 

Het zou wel eens een steile leerweg kunnen zijn, in essentie vergt het jarenlange ontwikkelervaring. Maar je moet natuurlijk ergens beginnen. 

Dit was ik in ieder geval van plan. De leverancier impliceerde ook dat dit een goed idee was en ik ga er vanuit dat we een productieve samenwerking aangaan.

Link naar reactie
59 minuten geleden zei peterS:

Via FileMaker kan je materiaal downloaden om je te certificeren. Dat is niet direct aan de orde maar dat is wel materiaal waar je veel van kan leren. Vroeger waren er prima boeken om FileMaker te leren maar dat is sinds v9 niet meer bijgwerkt. 

Belangrijke tips aan het begin waar je op de lange duur profijt van zult hebben:

  • installeer FileMaker in het Engels. De beste hulp krijg je op engelstalige sites en dan kloppen alle functie namen etc met de versie waarmee je werkt. De eindgebruiker merkt hier niets van.
  • FileMaker licentie geeft tegenwoordig recht op 3x installaties van FileMakerServer. Installeer FMServer op je eigen laptop en upload je test files daar. Werk nooit op een non-hosted file
  • Heb je FullAccess toegang tot die file?
  • Heb je een aparte testserver waarop je kan werken?
  • Nooit een leertraject in gaan op een productie server. Een aanpassing op de productie server pas toevoegen als je zeker weet dat het op de testserver goed werkt.

Succes

 

Goede tips, ik ga kijken of ik op m'n privé laptop ook toegang ga krijgen en een testserver waarmee ik kan oefenen/spelen/testen lijkt me een uitstekend idee.

Link naar reactie

Je kan de laatste "FileMaker Training Series 15" downloaden. Deze is voor FM15, maar is nog steeds zeer valide. FM19 kan alleen maar meer. Downloaden kan je van: https://support.claris.com/s/article/FileMaker-Training-Series-1503693097701?language=en_US 

Verder kan je als je een beetje tijd hebt, goede "hands-on" video-cursussen volgen op LinkedIn Learning: https://www.linkedin.com/learning/search?keywords=filemaker pro&sortBy=RECENCY De eerste maand is gratis en daarna ga je pas betalen

Link naar reactie
1 uur geleden zei menno:

Je kan de laatste "FileMaker Training Series 15" downloaden. Deze is voor FM15, maar is nog steeds zeer valide. FM19 kan alleen maar meer. Downloaden kan je van: https://support.claris.com/s/article/FileMaker-Training-Series-1503693097701?language=en_US 

Verder kan je als je een beetje tijd hebt, goede "hands-on" video-cursussen volgen op LinkedIn Learning: https://www.linkedin.com/learning/search?keywords=filemaker pro De eerste maand is gratis en daarna ga je pas betalen

Goeie, ik heb ondertussen de Claris Academy ook al gevonden, maar dat us vooralsnog erg theoretisch. Ik ben persoonlijk meer van de hands-on aanpak, dus de oefenfiles die je gedeeld hebt zien er goed uit!

En anders is LinkedIn altijd nog een goed idee. Ik kan in ieder geval voorlopig even aan de slag totdat m'n portefeuille goedgevuld is.

Link naar reactie
On 2/1/2021 at 8:10 AM, JMiedema said:

Beste allemaal,

Voor mijn stagebedrijf heb ik een software selectietraject mogen doen waarbij de keuze uiteindelijk op een CRM/ERP systeem op basis van Filemaker Pro is gevallen. Ik heb een contract gekregen bij m'n stagebedrijf om aan te blijven en het systeem te implementeren. De database wordt door een externe partij gemaakt, maar het plan is dat ik verantwoordelijk ga zijn voor kleine aanpassingen en onderhoud aan de toekomst. Ik kan in de basis databases bouwen en relaties aanbrengen, maar ik zou graag meer diepgang willen. Hebben jullie tips voor mij waar ik dan het beste kan beginnen? Idealiter zou ik over een langere periode zelf grotere aanpassingen kunnen maken aan de database.
 

Je geeft aan dat je databases kunt bouwen en relaties kunt aanbrengen. Heb je ervaring opgedaan met een ander database pakket? Bijvoorbeeld Access, of een SQL database?

Ik denk dat het in ieder geval ook erg belangrijk is dat de ontwikkelaar een fatsoenlijke documentatie erbij levert, en zorgt dat de velden, het database schema en de scripts van commentaar voorzien zijn. Dat geeft je ook houvast als je op dit forum een vraag wilt stellen. Er zijn in FileMaker vaak meerdere mogelijkheden om een bepaald probleem op te lossen, en dus moet je als beheerder wel een idee hebben hoe zo'n ontwikkelaar de boel ingericht heeft. 

Link naar reactie
4 minutes ago, hans erik said:

Je geeft aan dat je databases kunt bouwen en relaties kunt aanbrengen. Heb je ervaring opgedaan met een ander database pakket? Bijvoorbeeld Access, of een SQL database?

Ik denk dat het in ieder geval ook erg belangrijk is dat de ontwikkelaar een fatsoenlijke documentatie erbij levert, en zorgt dat de velden, het database schema en de scripts van commentaar voorzien zijn. Dat geeft je ook houvast als je op dit forum een vraag wilt stellen. Er zijn in FileMaker vaak meerdere mogelijkheden om een bepaald probleem op te lossen, en dus moet je als beheerder wel een idee hebben hoe zo'n ontwikkelaar de boel ingericht heeft. 

Ik heb wat basis ervaring met MS Acces. 

Het commentaar bij de velden, schema's en scripts vind ik een goede! Dan hoef ik niet voor elk 'wissewasje' contact op te nemen met hun, maar ben ik meer in staat om het zelf op te lossen.

Link naar reactie

Ik zou je twee tips willen geven. Verdiep je in: (en ook in deze volgorde):

1. Data-normalisatie (oftewel, uniciteit van data in je tabellen)
2. De Anchor/Buoy techniek m.b.t. de relatiegrafiek (Mijn leermeester was Kevin Frank: https://filemakerhacks.com/about/)

Als je de regels van data normalisatie consequent toepast en je de anker-boei techniek consequent gebruikt voor de structuur van je databases, dan kan er al niet zo heel veel meer mis gaan en kunnen ook anderen bijspringen of overnemen indien nodig. Het leren scripten komt vanzelf (met de jaren :-))

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 02/02/2021 om 16:05 zei Banach:

Ik zie dat jij jouw leermeester de laatste jaren niet meer zo hebt gevolgd.

Dat is een juiste observatie. Ik voelde me nl. nogal senang bij A/B en zo werd dit het fundament van de paar applicaties die ik heb gebouwd en onderhoud. En van alles wat je aan een bouwwerk kunt veranderen is de fundering toch wel het lastigst. Ik raak hier dus een beetje confused van.

Nu zie ik dat in deze 'nieuwe' methode nog wel veel A/B-techniek is overgebleven. Begrijp ik goed dat het grootste verschil is dat ankers ook aan ankers worden gekoppeld? En als dat zo is, biedt dat dan echt zoveel voordelen en zóveel minder TOC's? Ik lees ergens in de commentaren: "plus it makes the UI for field selection very challenging for calculations, layout objects, sorts, etc. (both because of the naming convention not being unambiguous and because of the sheer number of related TO’s)." Vind je dit een terechte opmerking? 

Ik ben benieuwd welke methodiek zoal door de ontwikkelaars hier op Clarify wordt gebruikt en waarom ze voor die methodiek hebben gekozen. 

Link naar reactie
On 2/12/2021 at 4:57 PM, Roger said:

Dat is een juiste observatie. Ik voelde me nl. nogal senang bij A/B en zo werd dit het fundament van de paar applicaties die ik heb gebouwd en onderhoud. En van alles wat je aan een bouwwerk kunt veranderen is de fundering toch wel het lastigst. Ik raak hier dus een beetje confused van.

Nu zie ik dat in deze 'nieuwe' methode nog wel veel A/B-techniek is overgebleven. Begrijp ik goed dat het grootste verschil is dat ankers ook aan ankers worden gekoppeld? En als dat zo is, biedt dat dan echt zoveel voordelen en zóveel minder TOC's? Ik lees ergens in de commentaren: "plus it makes the UI for field selection very challenging for calculations, layout objects, sorts, etc. (both because of the naming convention not being unambiguous and because of the sheer number of related TO’s)." Vind je dit een terechte opmerking? 

Ik ben benieuwd welke methodiek zoal door de ontwikkelaars hier op Clarify wordt gebruikt en waarom ze voor die methodiek hebben gekozen. 

What's in a name?

Ik werk met Table Occurrence groups en noem ze niet A/B. Er zijn echter ook ontwikkelaars die alles aan alles knopen en dat zou ik toch niet doen.

Het is natuurlijk ook zo dat je in een deelschema de TOC's altijd zo kunt rangschikken dat een willekeurige TOC als 'anchor' fungeert. Ik zou wel altijd de TOC's onderverdelen in 'functionele groepen', bijvoorbeeld gebaseerd op een (groep van) layout(s). Ik hanteer dan een systeem van namen waarin de prefix aangeeft 'hoever' een gerelateerde TOC verwijderd is van de moedertabel. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...