Jump to content
  • 0

Bestanden, relaties en invoerlijsten.

Organeduc

Question

Posted

Ik ben nu enkele keren gewaarschuwd geweest over corrupte bestanden, normalisatie engebruik van ID's

Enkele vragen nu:

a Wanneer je een bedrijvenbestand hebt, waaraan je per bedrijf of per groep van bedrijven, docenten koppelt, dan is het toch juist om eerst een bestand van de bedrijven te maken en daarnaast een bestand met alle docenten gegevens.

b Er wordt regelmatig gesproken over ID's die bij records horen. Waar kun je die vinden? Hoe maak je die tot uitgangspunt voor de koppelingen. Moet je die soms helemaal zelf maken?

c Als ik in een of andere layout met bedrijfsgegevens, een veld toevoeg, waaraan ik aeen invoerlijst koppel, die gegevens laat zien uit het bestand docenten, is er dan sprake van een relatie en dus van een relationele database?

d Is het verschil tussen een invoerlijst met zelf opgegeven gegevens en een invoerlijst die gegevens laat zien uit een ander bestand hetzelfde als het verschil tussen een zelfstandig bestand en een bestand dat gekoppeld is aan een ander bestand?

Misschien vreemde vragen, maar het gaat om het doorvorsen van relatieproblematiek.

Alvast dank.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
a Wanneer je een bedrijvenbestand hebt, waaraan je per bedrijf of per groep van bedrijven, docenten koppelt, dan is het toch juist om eerst een bestand van de bedrijven te maken en daarnaast een bestand met alle docenten gegevens.

ja, klopt.

b Er wordt regelmatig gesproken over ID's die bij records horen. Waar kun je die vinden? Hoe maak je die tot uitgangspunt voor de koppelingen. Moet je die soms helemaal zelf maken?

ID's is vakjargon. Een ID is een veld met een unieke inhoud, bvb een volgnummer. Dat veld kan dus tekst of numeriek zijn. Waarom uniek ? Namen van personen, produkten, scholen enz. zijn vaak niet uniek. Denk maar aan de naam Janssen bvb ...

c Als ik in een of andere layout met bedrijfsgegevens, een veld toevoeg, waaraan ik aeen invoerlijst koppel, die gegevens laat zien uit het bestand docenten, is er dan sprake van een relatie en dus van een relationele database?

ja en nee,

je kan 3 soorten invoerlijsten maken : eigen invoer, gegevens uit een veld en een volledige invoerlijst uit een ander bestand.

Voor de eerste en de derde heb je geen relatie nodig, voor de tweede heb je twee mogelijkheden : gegevens ophalen uit een veld van het eigen of ander bestand (geen relatie nodig) of gegevens ophalen uit een ander bestand waartussen een relatie gemaakt is (een gerelateerd bestand dus)

d Is het verschil tussen een invoerlijst met zelf opgegeven gegevens en een invoerlijst die gegevens laat zien uit een ander bestand hetzelfde als het verschil tussen een zelfstandig bestand en een bestand dat gekoppeld is aan een ander bestand?

neen,

want voor jouw eerste stelling heb je niet altijd een relatie nodig (zie hoger, tweede type en derde type invoerlijst), voor jouw tweede stelling wel, daar moet je een relatie leggen.

• 0
Posted

Nog eens een vraag voor nog meer duidelijheid.

Wanneer je een bestand hebt met allerlei bedrijvengegevens en je wil aan dat register een bepaald soort docent aan een of een groep bedrijven koppelen, is het dan gewenst om die docenten via een invoerlijst aan te geven, waarbij de invoerlijst gevuld wordt met een van de velden uit het docentenbestand?

Of is het beter een relatie te leggen tussen het bedrijvenbestand en het docentenbestand, en van daaruit tot een koppeling te komen?

En wat is dan precies het verschil tussen deze beide manieren van koppelen?

• 0
Posted

ik ga proberen om het uit te leggen :

Wanneer je een bestand hebt met allerlei bedrijvengegevens en je wil aan dat register een bepaald soort docent aan één of een groep bedrijven koppelen, is het dan gewenst om die docenten via een invoerlijst aan te geven

ja.

het "vullen" van die invoerlijst kan je op verschillende manieren doen (een invoerlijst uit het docentenbestand, een invoerlijst op basis van een veld uit een relatie, een invoerlijst van een veld uit het docentenbestand) welke je moet kiezen is moeilijk te bepalen, dat is verschillend van ontwikkeling tot ontwikkeling.

Of is het beter een relatie te leggen tussen het bedrijvenbestand en het docentenbestand, en van daaruit tot een koppeling te komen?

welke relatie bedoel jij ?

En wat is dan precies het verschil tussen deze beide manieren van koppelen?

in wezen is er geen verschil.

voor de eerste heb je geen relatie nodig, voor de tweede wel.

• 0
Posted

Eerst en vooral grote dank aan Rony die de winkel mee openhoudt. Geeft een heerlijke verpozing. Als ik straks de dames naar de sneeuw moet voeren, zal ik tenminste met een gerust hart kunnen vertrekken. Dank dus, nogmaals.

Nu terzake...

Ik denk dat we Organeduc - fascinerende naam, overigens - eerst moeten uitleggen wat een relationeel systeem is, en hoe hij een pyramidale structuur verkrijgt als hij de normalisatie-regels volgt. Deze opbouw is heel wat anders dan de toch wel beperkte vraagstelling over het gebruik van value lists (waar we uiteraard wel dank zij die structuur gebruik van kunnen maken). Uit de vraag van OD "En wat is dan precies het verschil tussen deze beide manieren van koppelen?" blijkt dat hij niet beseft dat het ene een database structuur is en het andere een method of data entry. Het hele verhaal van de unieke ID's, de lookups, de relationeel getoonde velden* en de portals moet dus nog eens doorgenomen worden.

--------------------------------

* En de soms moeilijke keuze tussen de twee: toon ik het lokaal nog eens dank zij een lookup, op maak ik er een dynamisch "doorkijkvenster" van. Dat laatste is ideaal om steeds het meest recente telefoonnummer te zien, maar een drama in je prijzenkolom op je factuur (tenminste als je ondertussen je prijslijsten hebt aangepast...).

• 0
Posted

Ik zou er blij mee zijn, met uitleg over wat dan precies die relationele database i9s en hoe daarin de pyramidale structuur volgens normalisatieregels wordt opgebouwd.

Een goed huis, dat op een slechte fundering gebouwd is , stort .................

Ik wil liever niet stutten, maar goed bouwen en ben bereid om eerst weer af te breken, als ik weet dat mijn huis daarna blijft staan.

Maar misschien vreaag ik teveel. Hoewel, ook ik investeer in dit forum, zoals de medegebruikers weten.

• 0
Posted
Ik zou er blij mee zijn, met uitleg over wat dan precies die relationele database i9s en hoe daarin de pyramidale structuur volgens normalisatieregels wordt opgebouwd.

ik wil het je wel uitleggen, maar ik ben helaas niet de ideale persoon om een geschreven versie uit te tikken hier. ik ga je moeten verwijzen naar zelfstudie of bestaand lesmateriaal op het net. tenzij iemand anders ...