Ga naar inhoud
  • 0

FMS13 PHP connectie error


burggraaf

Vraag

Is er iemand die mogelijk kan helpen met het volgende probleem: We draaien FMS13 en willen een simpele PHP connectie maken met FMS. Alles opgezet, PHP draait, maar we krijgend de volgende error.

Error: Communication Error: (22) The requested URL returned error: 404 Not Found - This can be due to an invalid username or password, or if the FMPHP privilege is not enabled for that user.

Het is gewoon het sample wat bijgeleverd wordt met FMS13 en lokaal op de FMS server dus volledig toegang tot alles. De gebruiker is aangemaakt en heeft de juiste privileges en deze zijn ook toegevoegd aan Filemaker.php. Maar de connectie tussen PHP en Filemaker wil niet lukken.

Het is me bekend dat het enigszins gedateerd is en dat we inmiddels nieuwere Filemaker versies en mogelijkheden hebben, maar dat is niet aan de orde. Dus iemand bekend met deze verouderde techniek/opzet die hiermee daadwerkelijk zou kunnen helpen?

P.s. voor degene die het daadwerkelijk kan oplossen, geen probleem als het iets kost (wel van tevoren even duidelijk natuurlijk).

aangepast door burggraaf
Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit was in mijn herinnering altijd een probleem bij deze oudere versies. Dit werd vrijwel alijd veroorzaakt doordat FMS was geïnstalleerd op een systeem dat niet exact voldeed aan de specificaties welke voor die versie gelden. De meest eenvoudige oplossing is dan ook om een volkomen schoon systeem dat exact voldoet aan de eisen zoals die vermeld staan in de documentatie te gebruken en de installatiehandleiding heel precies te volgen.

Let speciaal op de versie Java. Check of TomCat draait. Er hierbij helemaal van uitgaande dat idd het bestand en het account goed zijn ingericht voor CWP. Vanzelfsprekend zou dit met de sample database moeten lukken.

Wat ik niet begrijp in je post is:

1 hour ago, burggraaf said:

en deze zijn ook toegevoegd aan Filemaker.php.

Dat heb ik nog nooit gedaan. Hoeft ook niet. Kan het zijn dat je hiermee CWP gebroken hebt?

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor je reactie. Ik begrijp de reactie t.a.v. de exacte specificaties. Hoe dan ook FMS op zich draait al enige jaren op probleemloos op dit systeem.

2 uur geleden zei Banach:

Wat ik niet begrijp in je post is:

Dat heb ik nog nooit gedaan. Hoeft ook niet. Kan het zijn dat je hiermee CWP gebroken hebt?

Vraag begrijp ik. Is slechts gedaan nadat alle andere pogingen niet werkte. Was meer een poging gezien de foutmelding. Maar ook met de originele sample configuratie bestaat het probleem (met een clean install als test). Bestand en account zijn goed, althans, ik kan er na diverse controles weinig anders van maken.

Is er, naast de sample database e.d., nog een ander manier waarop je de connectie PHP/FMS eenvoudig zou kunnen testen (soort van 'Hello World')?

Link naar reactie
  • 0
2 hours ago, burggraaf said:

FMS op zich draait al enige jaren op probleemloos op dit systeem.

Ik begrijp dat je hiermee bedoelt dat FMS al tijden goed zónder CWP op het systeem draait. Zo, ja, dan zie je dat dit geen enkele garantie is dat ook CWP goed zal draaien. Daar komt namelijk veel meer aan technologie bij kijken. Denk aan Java, PHP maar ook open source als Tomcat en Catalina. In deze schakel hoeft maar een klein probleemje op te treden of heel het CWP werkt niet terwijl FMS prima draait en je probleemloos met FMP clients kunt connecten.

Wanneer inderdaad dit de eerste keer is dat CWP gepoogd wordt te draaien of CWP lange tijd niet is gebruikt geef ik je op een briefje dat ondertussen een niet-ondersteunde (te nieuwe) versie van Java op het systeem is geinstalleerd via bv een automatische of handmatige update. Ook systeemupdates kunnen roet in het eten gooien al komt dat minder vaak voor.

Je kunt proberen de juiste versie van Java weer terug te activeren, mij is het echter slechts sporadisch gelukt om daarmee deze problematiek op te lossen. Veel eenvoudiger is om een schoon systeem te installeren met de correcte versies volgens de specs van FMS. Een clean install van alleen FMS zal (zeker onder Windows) nl niet voldoende zijn.

Verder geldt dat juist de sample database, aangeroepen via de FM Technology Page  de 'Hello World' is voor de goede werking tussen PHP en FMS.

Zover ik het mij goed herinner kreeg je die sample database altijd wel aan de praat. Om daarna ook je eigen DB goed te laten werken viel nog wel eens tegen. Oorzaak was vaak dat je in een andere (oudere) versie van PHP had ontwikkeld. Kies altijd voor de optie dat FMS de eigen PHP versie installeert. Daarmee voorkom je al heel wat frustraties.

PS in de admin console van FMS moet natuurlijk wel aangegeven zijn dat je CWP middels PHP wilt gebruiken. Wanneer je de handleiding hebt gevolgd zal dat wel in orde zijn, maar check het nog even.

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet 100% zeker, maar ik denk dat het volgende je in de weg zit:

Vroeger werd bij FMserver een specifieke JRE geïnstalleerd. Deze werd altijd standaard automatisch bijgewerkt, m.a.g. dat op enig moment (hoefde niet bij de eerste de beste update) cwp/iwp niet meer werkte en soms ook andere zaken niet.

Je zou dus het beste FMserver kunnen deïnstalleren, alle java-versies verwijderen en opnieuw vervolgens FMS te installeren. Het updaten van de JVM zet je vervolgens uit door het bestand JAVAcpl.exe (of JREcpl.exe, eindigt op cpl.exe) als administrator op te starten. Dit is het regelpaneel waarin je de updates kan uitzetten. Je kan dat paneel niet op deze manier vanuit het configuratiescherm starten, je moet dat via d:\program files\JRExxx\... starten. Doe je dat niet, dan wordt de instelling niet iopgeslagen.

Link naar reactie
  • 0

ik heb de situatie nageboots in met een clean install dus aan de kant van de Java versie het niet liggen. Ook de rest is origineell FM evenals de PHP installatie. dus niets buitenom.

Citaat

PS in de admin console van FMS moet natuurlijk wel aangegeven zijn dat je CWP middels PHP wilt gebruiken. Wanneer je de handleiding hebt gevolgd zal dat wel in orde zijn, maar check het nog even.

Klopt, staat aan.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden zei menno:

Ik weet niet 100% zeker, maar ik denk dat het volgende je in de weg zit:

Je zou dus het beste FMserver kunnen deïnstalleren, alle java-versies verwijderen en opnieuw vervolgens FMS te installeren. Het updaten van de JVM zet je vervolgens uit door het bestand JAVAcpl.exe (of JREcpl.exe, eindigt op cpl.exe) als administrator op te starten. Dit is het regelpaneel waarin je de updates kan uitzetten. Je kan dat paneel niet op deze manier vanuit het configuratiescherm starten, je moet dat via d:\program files\JRExxx\... starten. Doe je dat niet, dan wordt de instelling niet iopgeslagen.

@menno

Dus eigenlijk zeg je: Installeer FMS opnieuw (na eerst alles verwijdert te hebben), daarna de updates maar van die updates niet de Java versie (want de updates van FMS updaten ook de bijbehorende Java versie)?

Of begrijp ik je verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Eh ja dat begrijp je verkeerd, je moet alleen het auto-update-mechanisme van de JVM uitzetten. De JVM updates die door de FMServer-updates worden geïnstalleerd, moet je wél laten installeren. Ik begrijp alleen niet waarom je niet gewoon de nieuwste installer van FMS13 pakt: https://downloads.claris.com/esd/fms_13.0.10.1004.exe Ik denk dat de nieuwste Windows versie waarop dit kan worden geïnstalleerd Windows Server 2012 is en de oudste Windows Server 2008 R2. (Bij 2008 is de R2 toevoeging essentiëel omdat 2008 R2 op Windows 7 is gebaseerd en 2008 zonder R2 op Vista). 

Je kan misschien eerst proberen te beginnen met alle JVM's simpelweg te verwijderen en kijken of je dan FMS opnieuw kan installeren / repareren. De correcte JVM wordt dan vanzelf geïnstalleerd en daarna maak je het auto-updaten van die JVM onmogelijk.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwste installer geeft een probleem. De deployment wil dan niet starten.

Wel inmiddels ontdekt dat als ik versie 0.1.224 van de FMS installer gebruik de sample database dus werkt en dat de connectie kan worden gemaakt. Ga ik upgraden naar versie 13.03.300 of hoger is het over en uit. De connectie werkt dan niet meer of ik krijg de deployment niet voor elkaar (loopt vast). Ook niet met alleen de Java versie van versie 0.1.224 (v7 Update 25 7.0.250).

Even laten bezinken dus...

Link naar reactie
  • 0

Welke Windows-versie gebruik je?

Ik ga er namelijk wel enigszins van uit dat je tenminste W2008 R2 met SP1 en daarop de laatste patches gebruikt.

Verder beveelt Claris aan dat Java 1.7.0_71 wordt gebruikt. Je kan voor de zekerheid het beste de installer van FMS de JRE laten installeren, dus de voorhanden JRE/JVM's eerst verwijderen, dan herstarten en vervolgens FMS installeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...