Jump to content
  • 0

Hulp bij ontwerp eerste database

MacFanGuy

Question

Posted

Dames, heren

Cool forum! Helaas zie ik door de FIlemaker-bomen het bos niet meer...

Ik heb de tutorial doorgelopen die bij Filemaker zit, en heb de manual "doorgelezen". Ik heb ook goed nagedacht over wat voor info ik in de database wil hebben.

In het kort komt het hierop neer: Ik wil mijn klanten onderbrengen in een database (NAW gegevens). Deze klanten hebben allemaal een aantal computers die ik in kaart wil brengen (en randapparatuur natuurlijk). En deze apparatuur heeft allemaal een probleem wat opgelost dient te worden cq opgelost is.

WIe heeft tips hoe ik één en ander kan aanpakken? Wat zijn beperkingen en dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bij voorbaat dank voor alle hulp aan een FIlemaker newbie...

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Welkom op het forum!

Heel kort en bondig samengevat. Je moet een kleine relationele structuur opzetten volgens de normalisatieregels.

Hierbij heb je nodig:

1) databank Relaties (klanten, leveranciers...);

2) databank Toestellen gerelateerd aan Relaties zodat je voor elke klant kan zien welke toestellen die heeft;

3) een databank Events gerelateerd aan Toestellen en waarin je alle gebeurtenissen met die toestellen registreert.

Hoe werkt dat?

1) In Relaties zal je op elke record een portal zien die de toestellen van die relatie toont. Je zet op die portal (in elke row) naast de beschrijving e.d. een button (één volstaat, nl. in de eerste) die een GTRR doet zodat je bij het toestel terecht komt.

2) In Toestellen heb je een gelijkaardige portal die alle events toont.

Wat komt er nog bij?

Allerlei satelliet-databanken (Postcodes en Telefoonzones, Facturatie, en ga zo maar door). Uiteindelijk zal je wel een twintigtal bankjes hebben (om een idee te geven: de grote Ann Verrinder heeft in een schitterend artikel aangetoond dat je voor een CD-collectie 17 databanken nodig hebt).

• 0
Posted
1) In Relaties zal je op elke record een portal zien die de toestellen van die relatie toont.

2) In Toestellen heb je een gelijkaardige portal die alle events toont.

En wat is nu de best practice om in Relaties alle Toestellen te tonen van de Relatie, mét hun Events?

DF

• 0
Posted
En wat is nu de best practice om in Relaties alle Toestellen te tonen van de Relatie, mét hun Events?

ik zou opteren voor een tweede portaal op eenzelfde layout in de relaties-database; de keuze in het eerste portaal (toestellen) update het tweede portaal (events) in de layout waar alle relatie-gegevens staan.

• 0
Posted
een tweede portaal op eenzelfde layout in de relaties-database; de keuze in het eerste portaal (toestellen) update het tweede portaal (events) in de layout waar alle relatie-gegevens staan.

Bedoel je het volgende: in het eerste portaal zie ik bv 4 Toestellen van de Relatie staan, en wanneer ik op lijn 2 (het tweede Toestel van de Relatie) klik, dan verschijnt daarnaast in het andere portaal alle Events van dat tweede Toestel?

DF

PS Hoorde laatst iemand klagen: "mijn vrouw ziet mij niet meer, ik zit altijd boven op de PC te werken". Leve wifi, zeg ik dan. Beetje forummen voor de tv, pintje bij de hand. De vrouw is aan het strijken, maar ze mag dus niet klagen hé: ik zit niet boven, maar gezellig in de huiskamer. Zeg nu nog dat ik haar geen quality time bied!

• 0
Posted
PS Hoorde laatst iemand klagen: "mijn vrouw ziet mij niet meer, ik zit altijd boven op de PC te werken". Leve wifi, zeg ik dan. Beetje forummen voor de tv, pintje bij de hand. De vrouw is aan het strijken, maar ze mag dus niet klagen hé: ik zit niet boven, maar gezellig in de huiskamer. Zeg nu nog dat ik haar geen quality time bied!

:idea: Ik ga ook maar eens adverteren met de quality time die ik te bieden heb :D

• 0
Posted

Wow... Gaat hard zo... en ik moet eerlijk toegeven, heb ook zoiets van WTF!!

Toch gecompliceerder dan ik dacht...

Thanx Rony, het is wel ongeveer wat ik in gedachten had... Voel me alleen een beetje een 0... snap er geen zak van! :o

Rony, ik begrijp hieruit dat een Portal zo'n serie met machines is, met daarnaast een update knop?

Ach, het is laat, ga morgen wel even naar de relaties kijken en zo!

• 0
Posted

Aaaah, magnifieke stuff. Zeer goed voorbeeld, duidelijk, to the point.

Zoals Lowietje de Vos altijd zei: "dit wordt weer smikkelen en smullen". Ik verwachtte bv relaties te vinden in Toestellen en Events, maar noppes, alleen twee relaties in (euh..) Relaties. Bizarre relaties. Rony Relaties...

Tranen in m'n ogen,

El Foempér

• 0
Posted
Rony, ik begrijp hieruit dat een Portal zo'n serie met machines is, met daarnaast een update knop?

neen, niet helemaal (is eigenlijk een venster waardoor je kijkt naar informatie uit een ander bestand), maar een volledige uitleg over een portaal laat ik over aan AvD, zijn bankje zal wel klaar zijn intussen ... :lol:

• 0
Posted (edited)
een volledige uitleg over een portaal laat ik over aan AvD

Ja, ik kan het weer gaan uitleggen!

Terwijl ik voorzichtig, het klamme kinderhandje in de mijne, probeer uit te leggen hoe de paardjes op de draaimolen op en neer gaan en je je dus goed moet vasthouden en zeker in het begin nog niet proberen de pluis te pakken, grijpt de Rony de kleuter onder de arm en springt op de zoevende achtbaan waarna hij tegen duizelingwekkende snelheid het stadslandschap vanaf grote hoogte laat zien. Dan komt hij terug beneden, springt met een wijde zwaai uit het nog bollende wagentje en roept dan na, tegen de waggelende onthutste reiziger: "Den AvD legt het wel even uit..."

Ja zeg, ik tol zelf nog °°oO...

Edited by Guest
  • 0
Posted
... grijpt de Rony de kleuter onder de arm en springt op de zoevende achtbaan waarna hij tegen duizelingwekkende snelheid het stadslandschap vanaf grote hoogte laat zien. Dan komt hij terug beneden, springt met een wijde zwaai uit het nog bollende wagentje en roept dan na, tegen de waggelende onthutste reiziger ...

"het moest zo plezant maar nie zijn :!: "