Ga naar inhoud

Olifant in de kamer?


hans erik

Aanbevolen berichten

Op dit moment wordt in de Wieringermeerpolder gebouwd aan een datacentrum. Dat het in dit geval voor Microsoft is, doet op zich niet zoveel ter zake. Interessanter - en verontrustend - is, dat zo’n datacentrum evenveel electriciteit verbruikt als een gemiddelde Nederlandse provinciestad. De vraag is dus: doen we hier wat mee? Moeten/kunnen we bij onze toepassingen niet streven naar minder internetverkeer, in de wetenschap dat dat verkeer wereldwijd steeds meer bijdraagt aan het klimaatprobleem? Of denken we: laat iemand anders dat maar oplossen.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Link naar reactie

Ik heb het vermoeden (of hoop) dat we met slimme gehoste FileMaker oplossingen bijdragen aan een duurzame wereld. Er is ergens een substitutie effect: we besparen tijd, geld en energie. Dat is de raison d’etre van de applicatie. 
 

Afgezien hiervan: denk dat het aandeel FM hosting in dit enorme energie verbruik beperkt is. Je mag hopen dat er een soortgelijk substitutie-effect van energieverbruik in real life situaties is. Ben bang dat dit nog lang niet zo is: er is geen rem op de behoefte aan plaatsonafhankelijke reken- en opslagcapaciteit. Het is ook de vraag wie er op die rem zou kunnen trappen. 
 

Los hiervan valt m.i. veel te verwachten van technologische vooruitgang: snellere verbindingen (quantum-technologie), meer energiezuinige processing en opslag, efficiëntere software, etc.


Vergelijking met een verbruik van een provinciestad is misschien vertekenend, omdat er - als het goed is - een mondiale pay-off is. 


 

 

Link naar reactie
18 hours ago, Marsau said:

Ik heb het vermoeden (of hoop) dat we met slimme gehoste FileMaker oplossingen bijdragen aan een duurzame wereld. Er is ergens een substitutie effect: we besparen tijd, geld en energie. Dat is de raison d’etre van de applicatie. 

Dat is mooi, ofschoon de realiteit is dat het dataverkeer alleen maar sneller toeneemt.

En natuurlijk noem je de mogelijkheden om efficiënter met energie om te gaan: gebruik van zuiniger SSD's ipv ouderwetse diskopslag, slimmere caching technieken en terugwinnen van warmte die in datacenters vrij komt.

Maar een mondiale pay-off zie ik niet. Nederland werpt zich op als goede plek om een datacenter te vestigen, terwijl we grote problemen hebben om onze klimaatdoelen te halen. 

Een ander voorbeeld is blockchain / cryptocurrency: de energy die nodig is voor mining en - daarna - voor de transacties rijst de pan uit, maar de rekening komt bij andere partijen terecht.

Om het probleem dichter bij huis te houden, je zou bij de afweging voor een bepaalde oplossing ook de CO2 footprint mee moeten nemen.

 

Link naar reactie

Maar het dataverkeer neemt niet toe omdat wij dat met elkaar ten doel hebben gesteld. Het verkeer neemt toe omdat we steeds minder op papier doen, steeds hoge kwaliteitseisen stellen, aan steeds meer regels worden gebonden etc. Zomaar minder dataverkeer is daarom denk ik onmogelijk. We moeten dus een manier vinden om  op een "groenere" manier te leven met die toename van dataconsumptie. 

Bij duurzame (z.g. groene) energie die wordt opgewekt uit wind en zon speelt o.a. het probleem van de opslag, omdat de tijden waarop er veel wordt geleverd niet altijd overlappen met de tijden waarop er veel nodig is. Er is bakken met geld in de opwekking gestopt, maar in de accumulatie is er bitter weinig geïnvesteerd. 

Ik denk dat we ons met zijn allen druk moeten maken (lees nadenken, plannen ontwikkelen en z.s.m. uitvoeren) om energie op een duurzame manier op te slaan. Daarna maakt het niet meer uit wanneer energie wordt opgewekt, mits er maar voldoende wordt opgewekt, is er altijd genoeg beschikbaar en hopelijk ook echt groen. Een beetje minder of meer verbruik door een DC van MS of van CC-mining maakt dan ook niet meer uit.

Link naar reactie

Natuurlijk: vergroening, geen fossiele energie meer, energie-opslag en streven naar energie-besparing en energie-efficiëntie.

Denk dat de vooruitzichten voor energie-zuinige informatie-technologie goed zijn, maar dat het (vooralsnog) trager verloopt dan onze data-honger. 

Mijn punt was dat intensivering van data (opslag, verwerking, transport) - wellicht kan je dit virtualisatie noemen - hopelijk een winst oplevert in de reële fysieke wereld, als gevolg van substitutie. Voor mooie FileMaker applicaties maak je m.i. dat punt mogelijk snel waar :-) Meer data kan een vergroening betekenen, anders gezegd.

De rechtvaardiging van data-behoefte lijkt mij verder een heel moeilijk punt. Wie kan bepalen wat 'onzinnig' of ongewenst data-verwerking is? Denk aan de populariteit van TikTok, inderdaad CC-mining, Google? Zolang het economisch rendabel valt te maken zal men ervoor gaan en zit er geen enkele rem op onze databehoefte. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...