Ga naar inhoud

FileMaker kan verbinding vaak niet herstellen


Roger

Aanbevolen berichten

Hoe komt het toch dat als je computer ontwaakt uit de sluimerstand, dat FM vaak niet in staat is de verbinding met de host te herstellen terwijl de netwerkverbinding gewoon intact is? FM Go heeft daar geen (of veel minder) last van maar op de MacBook maak ik dit wel vaak mee. Vaak blijft FM wel draaien en hoef je alleen je applicatie opnieuw te openen maar soms maak ik ook mee  dat FM "onverwacht gestopt is" en moet ook FM opnieuw geopend worden. Irritant is dat natuurlijk en onprofessioneel voor gebruikers. Ik heb het gevoel dat het probleem zich vaker voordoet als er een switch is gemaakt van netwerk maar noodzakelijk is dit niet. Het komt ook voor als je op hetzelfde netwerk bent gebleven. Heeft iemand een verklaring hiervoor en belangrijker, is er iets aan te doen?

Link naar reactie

Ik leef nog met de ervaring dat dit altijd fout ging, en sinds de laatste FM-versies gaat dit re-connecten meestal goed. Een enorme vooruitgang. Maar wat precies de faalfactor als het niet goed gaat... Geen idee.

Kan me voorstellen dat net als bij de data API iets van token is dat verloopt. Een sessie moet geïdentificeerd kunnen worden omwille van dataveiligheid. Maar dit is speculatie.

Link naar reactie

Hoe "intact" is je verbinding, als je notebook in sluimerstand was, zou je je af kunnen vragen. Is je notebook nog steeds verbonden met de wifi base station? Waarschijnlijk niet. Je lijkt de verbinding met je netwerk file server niet kwijt te raken, maar eigenlijk heeft je Mac of Windows machine gewoon herverbonden als die uit sluimerstand kwam.

Als je op wifi zit, dan zou het kunnen dat het even wat te lang duurt voor je verbinding hebt, als je op kabel zit, misschien wat te lang voor je DHCP server je IP adres geeft.

Op iOS gaat het veel beter dan op de desktop versies  - misschien vreemd als je bedenkt dat de iPad en iPhone ook wifi moeten initialiseren.

Op iOS worden processen in pause gezet, op de desktop versies niet. iOS draait op Apple silicon, en wordt daardoor ook wat sneller wakker dan Intel Macs.

Waarschijnlijk gaat het hier over timing. Als je netwerk OK is tegen de tijd dat FileMaker wil herverbinden, dan zal het wel lukken. Indien niet, euh … niet.

Ik ben benieuwd of het beter gaat op de M1 Macs.

Link naar reactie
15 minuten geleden zei Peter Wagemans:

Ik ben benieuwd of het beter gaat op de M1 Macs.

Ik werk sinds januari op een MacBook Air M1 en kan bevestigen dat ten aanzien hiervan nog geen verbetering is bereikt. Misschien dat dit nog komt als FM native wordt voor M1 / Silicon.

22 minuten geleden zei Peter Wagemans:

Hoe "intact" is je verbinding, als je notebook in sluimerstand was

Eens. Die verbinding is dan natuurlijk weg. Maar het zou mooi zijn als je applicatie gewoon geduldig bleef wachten tot de verbinding weer tot stand is gekomen. Goed te lezen dat Marsau tegenwoordig ervaart dat re-connecten meestal goed gaat. Ik denk dat het bij mij 50/50 is.

Link naar reactie

Miss

5 uur geleden zei Roger:

Maar het zou mooi zijn als je applicatie gewoon geduldig bleef wachten tot de verbinding weer tot stand is gekomen

Ja, en dat heel vreemd eigenlijk als gedrag. iOS doet een echte re-connect, je ziet ook op de server dat die client volledig weg was enz. De desktop applicatie gooit nogal snel de handjes in de lucht, zo van "dat gaat hier niet hoor!". Geduld is een schone deugd, die de desktop applicatie blijkbaar niet heeft.

Spijtig dat de M1 niet sneller re-connect. Ik dacht dat het een eigenschap was van die M1 dat die zo snel uit sluimer kwam. Kan blijkbaar weinig betekenen voor FileMaker, en inderdaad, misschien betert het als de applicatie native wordt. Dat zou toch dit jaar moeten gebeuren, niet?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...