Ga naar inhoud
  • 0

Een regelrechte uitdaging: Mac mini met de M1 processor, Filemaker 19.2.1.23 en Java 11


tomstoek

Vraag

Mijn gedachte was een nieuwe Mac mini als servertje met daarop de nieuwste versie van Filemaker server. Alles lekker nieuw dus lekker fris van start.

Eerst de Mac mini geïnstalleerd met Big Sur versie 11.2.3. Gewoon standaard, geen aparte aanpassingen.
Daarna Filemaker 19 server, versie 19.2.1.23 erop. Ging eigenlijk prima. Er werd wel gevraagd om Java te installeren dus dat heb ik ook gelijk gedaan. Versie 11, zoals omschreven staat dat de nieuwe versie van Filemaker server geschikt gemaakt was voor die versie.

Overige belangrijke details:
-       Filemaker server ingesteld voor unsecure databases
-       De standaard SSL geïnstalleerd.
-       11 databases in een aparte map aangegeven in server

Server klaar dus op naar de clients die al langer voorzien waren van Filemaker pro 19. 

Uitdaging 1:
In hosts liet hij op geen enkele manier de databases zien. De eerste gedachte was een rechten probleem maar zelfs na het nog een keer aanpassen zag ik geen databases in de hosts. Toen heb ik de firewall op de server aangezet en toen zag ik er een paar, drie van de 10. Het klopte dus gewoon niet.

Uitdaging 2:
Webdirect, openen van het launch center kreeg ik een lege webpagina. Ik dacht misschien weer een rechten probleem maar wat ik ook deed, Ik kreeg het launch center niet te zien. Verbindingen vanaf de client, browser lukte dus helemaal niet.

Het Forum nagezocht en daar diverse dingen geprobeerd maar na een week zoeken en proberen heb ik besloten de ‘oudere’ versie van Filemaker 19 server, 19.0.1.103a, te installeren samen met Java versie 8 ( en de Firewall weer uit gezet).

Dat werkte gelijk weer prima. De databases zijn weer zichtbaar in de hosts en via de browsers kan ik weer netjes connecties maken.

 Ik laat deze situatie even met rust voordat ik verder ga met de nieuwere versie oftewel, ik wacht op een volgende update voordat ik er weer een week mee bezig ben, en ik raad anderen ook aan dat ook te doen, zeker als ze webdirect en web publishing gebruiken. Een issue vind ik niet erg maar dit gaf veel te veel ongrijpbare problemen.
Het is al vreemd dat je op de server de firewall aan moet zetten wil je de databases in de Hosts kunnen zien. Enz enz enz.

 

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt, ik had ook al diverse opgeloste issues gevonden op diverse sites. Zeker de issues met Java.

De onveilige toegang gaf hij inderdaad aan bij de eerste installatie van server. Ik gebruik een eigen inlog routine dus niet de beveiligingen van Filemaker. De databases zijn unsecure. Daarom geef ik daarvoor ook de opdracht: fmsadmin set serverconfig securefilesonly=false

De databases worden aangelogd met admin zonder wachtwoord.

Het vreemde is dat als ik de firewall op de machine aan zette, de databases ineens te voorschijn kwamen in de hosts. Bij versie 19.1 hoef ik dat niet.

En ja, ik gebruik de "test" SSL want ik heb die beveiliging niet nodig. Dat kwam ik nogal eens tegen op de verschillende sites.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...