Ga naar inhoud
  • 0

Veel op veel relatie


GLoon

Vraag

Ik heb een tabel met vestigingen en een met contactpersonen van die vestigingen.
Een contactpersoon kan primair contact zijn van meerdere vestigingen maar niet per se van elke vestiging. Hier heb ik dus een veel-op-veel relatie te pakken. 

Ik heb dit opgelost met een samenvoegtabel: VestigingMetContact. In die tabel zit de primaire sleutel van de vestiging en het contact en ook een boolean IsPrimairContact.
So far so good: bij een vestiging vindt FM de juiste contactpersonen.

Op de layout van de vestiging wil ik de gegevens tonen van het primaire contact.
In het FM-relatiediagram heb ik daarvoor een occurrence gemaakt van Contact: PrimairContactVanVestiging.
Ook heb ik een occurrence gemaakt van de tabel VestigingMetContact: VestigingMetPrimairContact
In de Vestigingtabel heb ik een globaal veld met waarde 1 (TRUE) gemaakt PrimairContactGlobalTRUE.

Vervolgens heb ik een relatie gemaakt tussen Vestiging en VestigingMetPrimairContact op basis van de primaire sleutel van de vestigingtabel EN PrimairContactGlobalTRUE met IsPrimairContact.

Helaas komt FM in de layou steeds met de eerste contactpersoon en kijkt dus niet naar de relatie PrimairContactGlobalTRUE met IsPrimairContact.

Waar zit ik hier fout?
Ik heb onderstaand schema gemaakt waarmee ik hoop e.e.a. iets duidelijker te maken.

image.png.197376780e806acb202d7e27c70d05fe.png

  

image.png

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het idee van een tussentabel is juist en levert de meeste flexibiliteit op. Gebruik het Boolean label in de tussentabel (ik zou het bijv VesitigingContactPersonen noemen).

in deze tussentabel neem je het Boolean veld ‘primair’ op. 
 

ik zie een relatie fout. Tussen Vestigingen en de tussentabel alleen de vestiging-id. 

vervolgens een tweede TO waarin naast de vestiging-Id en link met het veld primair wordt gelegd. Gebruik dan niet een global, maar een vaste 1, bijvoorbeeld door een (eventueel niet opgeslagen) calculatie.

Bij deze benadering oppassen wil je waarschijnlijk voorkomen dat er meerdere primaire personen worden aangevinkt. Daar moet je dan iets voor verzinnen. Ik gebruik in dat geval een scriptie dat vraagt of een reeds bestaande primaire contactpersoon moet worden gewijzigd  

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...