Ga naar inhoud
  • 0

FM19 standaard App's koppelen.


havoir

Vraag

Bij FM19 worden aantal app's meegeleverd: Activa, Contactpersonen e.d.....Is het mogelijk om twee of meer van deze app's te koppelen en samen te gebruiken? Bijvoorbeeld Contactpersonen aan Vergaderingen of Taken? Of de een in de ander te kopieen zodat ze samen gebruikt kunnen worden? In (veel) eerdere versie's van Filemaker werden relatie's gemaakt door tabellen te koppelen; bestaat die mogelijkheid nogsteeds?

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank u, BigBadWolf!

Ik zoek m'n duikbril en vinnen en ga verder met duiken! Ik heb al 1 manier geprobeerd die niet werkt en belangrijker: ik snap ook waarom!  Maar nu ik weet dat er een manier is die wel moet werken ga ik daarnaar opzoek...

Link naar reactie
  • 0

Probleem van een dergelijke oplossing is, dat je een constructie overhoudt met meerdere fysieke bestanden, elk met één of meer tabellen. Zonder hier gelijk een basiscursus Filemaker en datamodellering te willen geven: dat is niet een optimale oplossing.

ik zou het volgende pad volgen: 

- begin met een standaard app;

- kijk goed hoe die in elkaar zit, hoe layouts gekoppeld zijn aan tabellen, en tabellen onderling;

- koppel zelf een tweede app eraan en kijk of je snapt hoe die koppeling werkt.

Is dat allemaal voor elkaar, probeer dan de tabellen en scripts van het tweede bestand naar je begin app te kopiëren, en werk van daaruit verder, mrt 1 bestand dus.

 

Link naar reactie
  • 0
12 hours ago, hans erik said:

Probleem van een dergelijke oplossing is, dat je een constructie overhoudt met meerdere fysieke bestanden, elk met één of meer tabellen.

Ideaal is anders, maar om te beweren dat dit een probleem is is niet terecht. Het grootste ‘probleem’ bij een dergelijke oplossing is dat je iets moet bedenken voor je wachtwoorden, verder functioneren ze hetzelfde als ware het 1 bestand.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen voor je wachtwoorden, überhaupt iets voor de accounts. Bij iemand draait FMS met ondertussen 77 bestanden. Deze zijn ooit eens in pre FM7 ontwikkeld. Voeg maar eens een account toe, of haal er een weg. Hier moet je dus iets slims voor verzinnen.

Ook het koppelen van de bestanden is niet recht-toe-recht-aan in verband met het moeten toestemmen van gebruik van gegevens. Alle referenties autorizeren is bij dit aantal bestanden een kwestie van trial-and-error of je steekt er extra tijd in en geeft in ieder bestand toestemming voor allee 76 andere bestanden.

Ik geef HE dan ook tot een bepaald niveau gelijk: bij een groot aantal losse bestanden is dit een enorm nadeel. Is het aantal bestanden zeer beperkt (2 of 3) dan is het zoals bbw al aangeeft ietwat extra werk maar zeker geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Denk niet dat dat gaat gebeuren. De malle standaard-apps dienen een m.i. met name een educatief doel, ook al is de pretentie dat het direct bruikbare volwaardige applicaties zijn.

Gebruik van add-on's impliceert toch al een zekere basiskennis van FileMaker. Hoe cool het gebruik ervan ook is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...