Ga naar inhoud
  • 0

Webdirect perikelen


AlbertUrk

Vraag

Vrienden,

ik heb nogal wat een gedoe met webdirect. Filemaker server 18 draait op een macmini en als ik net een updtate gedaan heb van OSX nu 11.3.1 doet webdirect het een dag daarna niet meer. Dit was ook al zo bij de vorige update. Kortom ik krijg het niet betrouwbaar aan het draaien. Het kan zo zijn dat hij het een dag doet daarna niet meer. Dit zelfde had ik ook met een server met filemaker 19. Kreeg het niet draaien en nu plotseling werkt het weer. Daar wordt ik moedeloos van omdat ik op deze manier niet betrouwbaar gebruikers webdirect kan laten gebruiken. Wie kan mij helpen 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Is zeer waarschijnlijk een Java issue. Ik meen dat je onder 18 nog handmatig een JDK-versie moest installeren. Heel gedoe.

Misschien een clean install doen van volledige versie, en geen updates gebruiken. Of goed kijken naar de Java-versies die zijn gebruikt in combinatie met je FMS-versie:

https://support.claris.com/s/article/FileMaker-Server-and-Java-Overview-1503693052471?language=en_US

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden zei Marsau:

Is zeer waarschijnlijk een Java issue. Ik meen dat je onder 18 nog handmatig een JDK-versie moest installeren. Heel gedoe.

Misschien een clean install doen van volledige versie, en geen updates gebruiken. Of goed kijken naar de Java-versies die zijn gebruikt in combinatie met je FMS-versie:

https://support.claris.com/s/article/FileMaker-Server-and-Java-Overview-1503693052471?language=en_US

 

Ik heb de hele mik gedaan. Filemaker Server opnieuw geïnstalleerd java Open JDK. Alles volgens de omschrijvingen van Claris maar..... helaas geen succes. Het gekke is dat hij het af en toe wel doet volslagen willekeurig. Ook launchcenter doet het dan niet. En als die het wel doet doet webdirect het ook.

Schermafbeelding 2021-05-11 om 21.00.10.png

Link naar reactie
  • 0

Het is niet uit te sluiten dat het te maken heeft me de verbinding. Wat ik me kan herinneren is dat FileMaker en ook Safari zeer kritisch zijn in de verbinding. Ook het ontbreken van een geldig certificaat kan je parten spelen. Ik zou het in ieder geval op een ander systeem proberen dan op de server zelf…

Link naar reactie
  • 0
Op 12/05/2021 om 08:08 zei bigbadwolf:

Het is niet uit te sluiten dat het te maken heeft me de verbinding. Wat ik me kan herinneren is dat FileMaker en ook Safari zeer kritisch zijn in de verbinding. Ook het ontbreken van een geldig certificaat kan je parten spelen. Ik zou het in ieder geval op een ander systeem proberen dan op de server zelf…

Ik heb een total clean install gedaan en webdirect werkt nu. Maar ik wil ook php inschakelen. Dat lukt niet ik krijg meestal niets maar nu kreeg ik deze fout (zie afbeelding)2131490887_Schermafbeelding2021-05-14om19_59_25.thumb.png.aa114ffa5229081f639cc37cc9caceef.png

Link naar reactie
  • 0

Ja dat denk ik ook, check eerst eens of alles wel draait:

ps -e | grep fm

je zou dan een listing moeten zien:

  401 ??         0:00.28 /usr/libexec/fmfd
 2452 ??         0:00.52 /Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmserver_helperd -d
 2483 ??         0:00.00 /usr/sbin/rotatelogs /Library/FileMaker Server/HTTPServer/logs/fmsadminserver_error_log 10M
 2486 ??         0:00.00 /usr/sbin/rotatelogs /Library/FileMaker Server/HTTPServer/logs/fmsadminserver_access_log 10M
 2487 ??         0:00.00 /usr/sbin/rotatelogs /Library/FileMaker Server/HTTPServer/logs/fmsadminserver_ssl_request_log 10M
 2492 ??         0:00.24 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmsib
 2493 ??         0:02.22 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmserverd
 2497 ??         0:00.10 /Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmslogtrimmer -f access_log,error_log,ssl_access_log,ssl_request_log,ssl_error_log,fmsadminserver_access_log,fmsadminserver_error_log,fmsadminserver_ssl_request_log
 2504 ??         0:01.70 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmsased
 2518 ??         0:02.01 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Web Publishing/publishing-engine/wip/bin/fmwipd

Lijkt het op wat je hierboven ziet, dan weet je dat alles is geactiveerd. Indien dat niet het geval is kan je de commandline gebruiken om een keertje fmserver opnieuw te starten:

sudo launchctl stop com.filemaker.fms

daarna even wachten tot alles echt uit is, dat kan een minuutje of 2 duren en daarna weer te starten met:

sudo launchctl start com.filemaker.fms

En daarna weer met ps ...  te checken wat er is gestart. Is het nog steeds niet goed, dan vraag ik me af welke gebruiker de service draait.

Bij de installatie moet je namelijk opgeven welke gebruiker de fmserver moet gaan draaien. De standaardgebruiker op macos is "fmserver" en als je die wijzigt, kunnen er vaak problemen ontstaan met rechten.

Link naar reactie
  • 0
Op 16/05/2021 om 11:33 zei menno:

Ja dat denk ik ook, check eerst eens of alles wel draait:


ps -e | grep fm

je zou dan een listing moeten zien:


  401 ??         0:00.28 /usr/libexec/fmfd
 2452 ??         0:00.52 /Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmserver_helperd -d
 2483 ??         0:00.00 /usr/sbin/rotatelogs /Library/FileMaker Server/HTTPServer/logs/fmsadminserver_error_log 10M
 2486 ??         0:00.00 /usr/sbin/rotatelogs /Library/FileMaker Server/HTTPServer/logs/fmsadminserver_access_log 10M
 2487 ??         0:00.00 /usr/sbin/rotatelogs /Library/FileMaker Server/HTTPServer/logs/fmsadminserver_ssl_request_log 10M
 2492 ??         0:00.24 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmsib
 2493 ??         0:02.22 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmserverd
 2497 ??         0:00.10 /Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmslogtrimmer -f access_log,error_log,ssl_access_log,ssl_request_log,ssl_error_log,fmsadminserver_access_log,fmsadminserver_error_log,fmsadminserver_ssl_request_log
 2504 ??         0:01.70 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Database Server/bin/fmsased
 2518 ??         0:02.01 /Volumes/Macintosh HD/Library/FileMaker Server/Web Publishing/publishing-engine/wip/bin/fmwipd

Lijkt het op wat je hierboven ziet, dan weet je dat alles is geactiveerd. Indien dat niet het geval is kan je de commandline gebruiken om een keertje fmserver opnieuw te starten:


sudo launchctl stop com.filemaker.fms

daarna even wachten tot alles echt uit is, dat kan een minuutje of 2 duren en daarna weer te starten met:


sudo launchctl start com.filemaker.fms

En daarna weer met ps ...  te checken wat er is gestart. Is het nog steeds niet goed, dan vraag ik me af welke gebruiker de service draait.

Bij de installatie moet je namelijk opgeven welke gebruiker de fmserver moet gaan draaien. De standaardgebruiker op macos is "fmserver" en als je die wijzigt, kunnen er vaak problemen ontstaan met rechten.

Dit is wat ik zie als ik het commando invoer. Het lijkt op jou afbeelding, denk ik ;) 

 

IMG_0866.jpg

Link naar reactie
  • 0

Je weet nu dat de services actief zijn.

Nu zie ik dat je de webdirect-console vanaf de localhost (127.0.0.1) probeert te bereiken en dat werkt eigenlijk nooit goed. Het is ook geen real-world scenario, dus probeer het eens vanaf een ander werkstation.

Verder: heb je een geldig ssl-certificaat geïnstalleerd of gebruik je het claris-standaard certificaat?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden zei menno:

Nu zie ik dat je de webdirect-console vanaf de localhost (127.0.0.1) probeert te bereiken en dat werkt eigenlijk nooit goed. Het is ook geen real-world scenario, dus probeer het eens vanaf een ander werkstation.

Verder: heb je een geldig ssl-certificaat geïnstalleerd of gebruik je het claris-standaard certificaat?

Vanmorgen had ik een afbeelding toe hij niet verbonden was met het netwerk. Nu wel wellicht dat het andere informatie oplevert. En ik heb een geldig ssl certificaat.

Web direct lukt wel ook vanaf een ander computer maar php krijg ik dus niet ingeschakeld

Schermafbeelding 2021-05-18 om 20.06.15.png

Schermafbeelding 2021-05-18 om 20.06.58.png

Schermafbeelding 2021-05-18 om 20.09.18.png

Link naar reactie
  • 0

ik zie nu je ikoontje ................ je hebt dit gepost in filemaker 18 terwijl je 19 server gebruikt.

Als je releasenotes en de installatie-instructies bij fms 19 leest, dan zie je dat de php-map bij installatie van cq upgraden naar 19 wordt verwijderd. Je moet dus de php-map van fms 17./18 veiligstellen en na installatie/upgraden weer terugplaatsen.

Het is altijd erg belangrijk om bij problemen even het volledige "landschap" te schetsen

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden zei menno:

ik zie nu je ikoontje ................ je hebt dit gepost in filemaker 18 terwijl je 19 server gebruikt

Ik ben in verwarring 😕 ik gebruik filemaker 18. Alles helemaal opnieuw geïnstalleerd een clean install de macmini ook. Nu ben ik de weg kwijt

Link naar reactie
  • 0

Het ikoontje van de webdirect-tab is het claris-ikoontje en vandaar dat ik denk dat je 19 gebruikt, maar mogelijk heb je inderdaad 18. Als dat zo is, dan is mogelijk het probleem dat je MacOS 11 gebruikt ipv 10. De requirements staan op: https://support.claris.com/s/article/System-Requirements-for-FileMaker-Server-18?language=en_US  Op https://filemakersupport.force.com/en/s/question/0D53w00005C2zJICAZ/big-sur-apple-m1-and-claris-filemaker kan je lezen dat Big Sur oudere versies van FMServer dan 19.1.2 NIET ondersteunt. 

Hoe test jij precies of het werkt? Vanaf hetzelfde netwerk als waarin de fmserver staat? Van buitenaf werkt het blijkbaar probleemloos, want als ik naar jouw webdirect-site ga, kan ik de server_sample zonder moeilijkheden gebruiken:

image.thumb.png.252620439af3a9daf731b9099f77abcf.png

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden zei menno:

Hoe test jij precies of het werkt? Vanaf hetzelfde netwerk als waarin de fmserver staat? Van buitenaf werkt het blijkbaar probleemloos, want als ik naar jouw webdirect-site ga, kan ik de server_sample zonder moeilijkheden gebruiken:

Menno,

ik test nu ook iedere dag deze webdirect link vanaf buiten af en idd nadat ik een clean install heb gedaan werkt dit nu goed. Tot nu toe, dat was eerder niet het geval. Nu wil ik graag de So Simple Calendar installeren en daarvoor moet ik php aanzetten.

Daar loopt het vast. Dit lukt wel op een andere server met iid Filemaker 19 en Big Sur. Daar zou het probleem dus kunnen liggen. Daar had ik nog niet bij nagedacht omdat alles verder gewoon werkt. Wellicht dat ik terug moet naar een lager systeem OS.

php doe ik met de testpagina van filemaker dat werkt niet "https://help.claris.com/en/pro-help/content/page/fms/fmsh_deploy.04.3.html" verder met de link die ik van de calendar heb gekregen om te kijken of alles werkt. Dat werkt dus wel  op een andere macmini (zie afbeelding) maar krijg ik niet op deze met server 18 (zie afbeelding)

Maar wellicht heeft het toch te maken met filemaker 19 en Big Sur hoewel niet helemaal uitgesloten wordt dat het zou kunnen werken ;)

Schermafbeelding 2021-05-19 om 21.01.16.png

Schermafbeelding 2021-05-19 om 21.03.30.png

Schermafbeelding 2021-05-19 om 20.55.12.png

Link naar reactie
  • 0

de complete fmserver-php-class zit in een map, maar niet op jouw fmserver 19, want die wordt bij installatie niet meer neergezet en bij een upgrade wordt deze volgens de read-me verwijderd. Je zal hem dus op de fmserver 18 op moeten zoeken en die map in zijn geheel naar dezelfde plek op je fmserver 19 moeten kopiëren. Je kan dit overigens ook lezen in de installatie/upgrade-instructies van fmserver 19 :-) 

Ik kan je niet vertellen waar die map precies staat, want ik gebruik MacOS nooit als server. Ik gebruik uitsluitend Windows en Linux. FileMaker ondersteunt op Linux, php niet en dus weet ik alleen de plek op een Windows-server zeker:

C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Server\Web Publishing\publishing-engine\php

en op MacOS moet dat pad er op lijken, dus het zal iets lijken op:

/Library/FileMaker Server/Web Publishing/publishing-engine/php

Ik weet dir niet zeker, want ik heb geen MacOS-fmserver om dit te checken.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden zei bigbadwolf:

Ander argument… ik heb in de cloud een aantal servers voor klanten in beheer. En daar vind je niet zo snel een macOS server. Windows en/of Linux zijn daar in ruime mate te vinden. En ben het met Menno eens. macOS is géén server platform.

MMm.. dan moet ik daar eens goed over nadenken. Maar ja ik heb altijd met macOS gewerkt. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...