Jump to content
  • 0

Merge fields

Bartlomeus

Question

Posted

Vraag:

Ik probeer met de functie "Merge fields" een overzicht te maken van diverse ingevoerde gegevens. Dit gaat opzich goed, maar heb hierbij 1 probleem: In veel velden die ik oproep staan meestal geen gegevens, deze blijven dan ook blanco, maar omdat ik een return heb geplaatst, krijg ik dan veel witregels achter elkaar. Hier wil ik vanaf. Toch moet ik returns plaatsen om het overzicht te behouden, anders wordt alles achter elkaar gezet. VB:

<> <>

<> <>

<> <>

Probleem: zijn er geen appels besteld, dan wil ik hier ook geen witregel.

Weet iemand een oplossing?

Bartlomeus

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

dat ga je kunnen oplossen met een loop die je gevonden merge-reeks doorloopt om te checken welke velden ingevuld zijn en welke niet.

als de velden leeg zijn laat je dat record weg. het resultaat na de loop is dat je enkel records overhoudt die ingevuld zijn.

alternatief :

je kan ook zoeken op de lege velden en die weglaten.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Beste Rony,

Bedankt voor je antwoord, al ligt het probleem iets anders.

De gegevens die ik probeer te verzamelen zitten in 1 record, alleen in een andere lay-out. Dus niet in meerder records.

Ik heb dus 1 layout waar ik 80 soorten groenten eventueel kan invullen en een andere lay-out waar ik alleen de ingevulde groenten als een overzicht wil laten terugkomen.

Misschien heb je nog een oplossing?

Bart

• 0
Posted
Misschien heb je nog een oplossing?

heel cru gezegd, opnieuw beginnen en jouw database anders opbouwen :!:

volgens mij ben je nu totaal verkeerd bezig.

ik denk dat jij voor iedere groente een veld hebt gemaakt, klopt dat ?

ik zou dit doen :

het zou beter zijn (cfr normalisatie) om een apart bestand groenten te maken, waarin ieder record een andere groente is, dan maak je ook nog een database bestellingen met een gerelateerd bestandje bestellijnen (relatie = bestelID).

In zulk systeem kan je toch veel makkelijker groenten opzoeken,plaatsen op je bestelling, rapportjes genereren ...

• 0
Posted

Rony,

Hierbij het bestand waar het om gaat, ik ben natuurlijk geen groentenman, maar dit had je denk wel begrepen.

Op de lay-out "orderbon" wil ik een samenvatting van de ingevulde gegevens in lay-out "invulbon" Maar dan zonder witregels, zoals nu zichtbaar is.

Als ik echt verkeerd bezig ben, hoor ik het wel.

Groet,

Bart

Orderbon 2004 def Clone.fp5

• 0
Posted
Als ik echt verkeerd bezig ben, hoor ik het wel.

hoor je al iets ? neen, luister eens goed : je bent verkeerd bezig

wat ik hier hoger veronderstelde blijkt dus te kloppen : voor iedere groente een ander veld. da's nie slim : wat ga je doen als er een groente bijkomt .... ? al je berekeningsvelden aanpassen ... ?

kijk eens naar http://www.clarify.net/download.php?id=229 , topic http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1177 en probeer dat eens te ontleden, je zal met die oplossing een eind verder geraken denk ik