Ga naar inhoud
  • 0

vergelijken records


Gad

Vraag

Goedemiddag, ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen. Alvast bedankt. 

Ik heb een programma waarin ik mijn recepten bewaar en kan bewerken en aanpassen. 

Basis layout geeft algemene info weer en de ingrediënten in een portaal. 

Tot zover geen probleem. 

Nu wil ik van twee recepten (dus twee records) de ingrediënten naast elkaar (twee onafhankelijke portalen?) kunnen vergelijken. 

Dat hoeft niet automatisch. Ik wil graag kunnen zien wat de verschillen zijn. 

Ingrediënten zitten in aparte aan receptID gekoppelde tabellen. 

Alle suggesties zijn welkom. 

Groet Gad Bros

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem aan dat je ook een ingrediënt ID hebt. Je zou een calculatie kunnen maken, dat van twee verschillende recepten de IDs vergelijkt. 
 
Als je vergelijkende analyse verder moet gaan, kan je ook nog op hoeveelheden (of instructie) vergelijken). Eigenlijk volgens ongeveer dezelfde aanpak.

Gedecteerde verschillen kun je vervolgens zichtbaar maken met voorwaardelijke opmaak of door ‘hide objects’.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een testje gemaakt met alleen de ingrediënten vergelijken.

Er is een tabel met recepten, ingrediënten en een koppeltabel waar de ingrediënten per recept staan. Er is maar één kort script, één button, twee relaties, waarmee alles wordt geregeld.

Het bestandje opent met de basisinstelling, dan kies je een uitgangsrecept. Dan wordt er een extra venster geopend waarin je het vergelijkingsrecept kan kiezen. Als je dan een recept kiest, zie je dmv voorwaardelijke opmaak welke ingrediënten over en weer in de gekozen recepten ontbreken.

Dit kan ook handig zijn om bijvoorbeeld iets zoals onderdellijsten met elkaar te vergelijken.

Receptvergelijker.fmp12

[edit dd=2021-06-07 10:15]

Als je in het script "button" op regel 5 de berekening van de variabele "ingredients" vervangt voor:

If ( $instr = 1 or $instr = 2 ; List ( Recipe_Ingredient::ID_Ingredient ) )

dan ben je van de ExecuteSQL af :-) De werking is identiek.

Receptvergelijker_noSQL.fmp12

[/edit]

Link naar reactie
  • 0
Op 06/06/2021 om 10:40 zei Marsau:

Ik neem aan dat je ook een ingrediënt ID hebt. Je zou een calculatie kunnen maken, dat van twee verschillende recepten de IDs vergelijkt. 
 
Als je vergelijkende analyse verder moet gaan, kan je ook nog op hoeveelheden (of instructie) vergelijken). Eigenlijk volgens ongeveer dezelfde aanpak.

Gedecteerde verschillen kun je vervolgens zichtbaar maken met voorwaardelijke opmaak of door ‘hide objects’.

 

Dank Marsau voor het meedenken. Ik ga kijken wat ik hier mee kan. 

Maar in eerste instantie denk ik dat ik liever 2 recepten naast elkaar wil zien. Samnehang van ingrediënten en hoeveelheden zeggen namelijk veel over het recept. 

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden zei menno:

Ik heb een testje gemaakt met alleen de ingrediënten vergelijken.

Er is een tabel met recepten, ingrediënten en een koppeltabel waar de ingrediënten per recept staan. Er is maar één kort script, één button, twee relaties, waarmee alles wordt geregeld.

Het bestandje opent met de basisinstelling, dan kies je een uitgangsrecept. Dan wordt er een extra venster geopend waarin je het vergelijkingsrecept kan kiezen. Als je dan een recept kiest, zie je dmv voorwaardelijke opmaak welke ingrediënten over en weer in de gekozen recepten ontbreken.

Dit kan ook handig zijn om bijvoorbeeld iets zoals onderdellijsten met elkaar te vergelijken.

Receptvergelijker.fmp12 1.5 MB · 4 downloads

[edit dd=2021-06-07 10:15]

Als je in het script "button" op regel 5 de berekening van de variabele "ingredients" vervangt voor:


If ( $instr = 1 or $instr = 2 ; List ( Recipe_Ingredient::ID_Ingredient ) )

dan ben je van de ExecuteSQL af :-) De werking is identiek.

[/edit]

Dank Menno, dit lijkt mij een interessante oplossing. Ik ga hier mee verder. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden zei Gad:

Maar in eerste instantie denk ik dat ik liever 2 recepten naast elkaar wil zien. Samnehang van ingrediënten en hoeveelheden zeggen namelijk veel over het recept. 

Graag gedaan, Gad.

Ik bedoelde dat ook, hoor. Om te vergelijken moet je toch minimaal twee items naast elkaar zetten, nietwaar. 

Hele goede uitwerking van Menno. Met voorwaardelijke opmaak kan je ook nog eventuele verschillen in hoeveelheid (en instructie?) detecteren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...