Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker 19.3 is uit (FMP & FMS)


Marsau

Vraag

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Net geinstalleerde op een Mac Mini M1 ( minimale config (8gb) 256gb ). Ik moest mijn dock shortcut terug aanmaken, misschien omdat ik ge-command-klikt heb op het icoontje tijdens de installatie (nieuwsgierig aagje).  Ik zag ook dat AL mijn security instellingen terug weg zijn. Dingen zoals full disk access, notifications, enz. [Edit]Correctie: FileMaker Pro is nu plots wel te zien in de "Files and Folders" sectie van "Security & Privacy" van de Mac.[/Edit]

OPGEPAST! Plug-ins die NIET voor Apple Silicon zijn gecompileerd, zullen niet herkend worden. Wie dus de DoScript, DoSQL of eID gebruikt, denk erom dat Lesterius gestopt is met myFMButler en dat deze plug-ins niet meer ondersteund worden. De MBS plug-in is OK. Andere plug-ins zullen ook problemen geven, Blijf voorlopig op 19.2 als je een M1 hebt, en nog geen vervanging hebt voor deze plug-ins.

Ik heb een youtube filmpje van Toji Takeuchi van de laatste dotFMP, over installatie van een Let's Encrypt certificaat op FMS. Dit weekend ga ik software labootje spelen. Nooit erg blij geweest met CentOS, en dit forum heeft ook jaren op Ubuntu gedraaid, dus daar voel ik me veel meer thuis. Zelfs al heb ik een clarify wildcard certificaat, tijd om dit alles eens te proberen en misschien jaarlijks veel geld uit te sparen.

aangepast door Peter Wagemans
[Edit]
Link naar reactie
  • 0

Bestanden hebben geen link met elkaar, en tot 19.2 werkte het allemaal prima. Ik draai op BigSur en server 19.

Ben er inmiddels wel achter wat het probleem veroorzaakt.

Wanneer je een ‘onLastWindowClose’ gebruikt sluit hij niet alleen zichzelf af, maar ALLE openstaande bestanden. Niet bepaald de bedoeling als je alleen maar het huidige bestand wilt afsluiten. Voor de goede orde… dit deed hij t/m 19.2 niet, en de scriptstap is Close File (Current File).

Link naar reactie
  • 0
1 hour ago, Banach said:

En weer even voor de goed orde. Ik kan dit in mijn bovenvermelde situatie niet reproduceren. Daarmee lijkt het weer één van de vele problemen van BigSur.

Zal ik niet uitsluiten… maar het is en blijft een probleem van Claris wat ze op moeten lossen… en helaas is het geen optie om terug te gaan naar Mojave.

Voor nu heb ik 19.3 er maar weer afgegooid en ben terug naar 19.2. Denk dat ik maar wacht op een volgende update. Zoveel spannends is er niet te vinden in deze update.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dit reproduceren op MacOS 10.15.7 met fmp_19.3.1 en fms_19.3.1 op Windows Server 2019

De voorwaarde is dat het script dat wordt getriggered met "OnLastWindowClose" de stap "Close-window [Current File]" bevat. Is die stap er niet, dan sluiten de overige bestanden ook niet.

Link naar reactie
  • 0

En nog een bug gevonden: Als je lange veldnamen hebt in de DB en je opent een "Edit expression" (Uitdrukking bewerken) dialoog dan worden de veldnamen ingekort.

Je krijgt dan dit:
19_3_1.thumb.png.84e69ca1c02ec99b96f29adc3dd57aea.png

Terwijl je dit wilt hebben:
19_2_2.thumb.png.95fc2e2b7cb388ffd6d0e83af6f061c7.png

Ik heb dit inmiddels ook bij Claris gemeld en er is nog geen workaround. Ik gebruik daarom bij deze klant nu weer 19.2.2

Link naar reactie
  • 0
On 6/24/2021 at 8:39 AM, Peter Wagemans said:

Net geinstalleerde op een Mac Mini M1 ( minimale config (8gb) 256gb ). Ik moest mijn dock shortcut terug aanmaken, misschien omdat ik ge-command-klikt heb op het icoontje tijdens de installatie (nieuwsgierig aagje).  Ik zag ook dat AL mijn security instellingen terug weg zijn. Dingen zoals full disk access, notifications, enz. [Edit]Correctie: FileMaker Pro is nu plots wel te zien in de "Files and Folders" sectie van "Security & Privacy" van de Mac.[/Edit]

OPGEPAST! Plug-ins die NIET voor Apple Silicon zijn gecompileerd, zullen niet herkend worden. Wie dus de DoScript, DoSQL of eID gebruikt, denk erom dat Lesterius gestopt is met myFMButler en dat deze plug-ins niet meer ondersteund worden. De MBS plug-in is OK. Andere plug-ins zullen ook problemen geven, Blijf voorlopig op 19.2 als je een M1 hebt, en nog geen vervanging hebt voor deze plug-ins.

Ik heb een youtube filmpje van Toji Takeuchi van de laatste dotFMP, over installatie van een Let's Encrypt certificaat op FMS. Dit weekend ga ik software labootje spelen. Nooit erg blij geweest met CentOS, en dit forum heeft ook jaren op Ubuntu gedraaid, dus daar voel ik me veel meer thuis. Zelfs al heb ik een clarify wildcard certificaat, tijd om dit alles eens te proberen en misschien jaarlijks veel geld uit te sparen.

Als je FileMaker opent in Rosetta (Get info van de FileMaler app, open using rosetta aanklikken) werken niet aangepaste plug-ins wèl. Het mist een beetje het punt, maar voor wie de nieuwe versie wil gebruiken is het wel een workaround.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...