Ga naar inhoud
  • 0

if functie met twee voorwaarden


emma

Vraag

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

dat wordt dan iif(eigen risico="ja" and soort zorg ="farmacie" ;bedrag eigen risico;0) 

Je kunt met 'and' meerdere voorwaarden opgeven, daarnaast kun je met 'or' voorwaarde1 óf voorwaarde2 opgeven.

Je kunt ze ook combineren, maar dan moet je haakjes gebruiken om ze te groeperen, bv  (voorwaarde1 and voorwaarde2) or (voorwaarde3 and voorwaarde4)

Link naar reactie
  • 0

Beetje flauw wellicht... Niets is zo complex als een werkelijk eenvoudige oplossing.

Het is altijd goed om goed na te denken over je datamodel, vooral als er wat bedrijfslogica te verwerken is. 

Als er een bedrag > 0, dan is er een eigen risico, dus het veld is overbodig. 

De vraag is: is er een reden om dan deze informatie 'dubbel' vast te leggen? Het vergroot de beheerslast en de kans op fouten, maar wellicht zijn er goede redenen om het wèl te doen. 

 

Link naar reactie
  • 0

@MarsauIk kan mij goed voorstellen dat je de aan- of afwezigheid van een eigen risico met ja of nee wilt kunnen aangeven en niet met alleen een bedrag dat dan een tweede betekenis heeft wanneer er geen eigen risico is.

Denk ook bijvoorbeeld aan de situatie dat het eigen risico is opgebruikt, waardoor het bedrag op nul staat maar er wel degelijk een eigen risico is.

Dus ik denk dat Emma het hier prima gedaan heeft, ook al is het alleen maar voor de transparantie in de betekenis van de verschillende velden.

Om toch een normalisatie in de verschillende velden te hebben zou je kunnen checken of het bedrag op nul staat wanneer eigen risico op nee staat. Maar of dat echt nodig is betwijfel ik.

Link naar reactie
  • 0

Je illustreert wat ik zeg. Je geeft redenen aan om een bepaalde ontwerpkeuze te maken.

Niettemin is het de vraag wat Emma modelleert, dat hoeft weer niet overeen te komen wat jij hier schetst. (bijv, eigen risico als 'normbedrag' of eigen risico als lopend saldo... Of nog iets anders?)

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...