Jump to content
  • 0

Fakturatie e.d

Zero55

Question

Posted

Hallo iedereen,

'k wil een applicatie maken, voor mijn aankopen te registreren, die hetvolgende kan :

Er moet een bestelbon gemaakt kunnen worden vanuit een productdatabase, de levering moet gecontroleerd kunnen worden adhv de bestelbon, de aantallen in stock en in backorder moeten gevolgd kunnen worden, van de leverbon moet een (inkomende)factuur gemaakt kunnen worden (met mogelijkheid van meerdere leverbonnen op 1 factuur), en er moet een mogelijkheid zijn om per product de laatste factuur te zien waar het heeft op gestaan met de prijs die we er toen voor betaald hebben.

Heeft iemand een applicatie van deze aard waaraan ik kan verderwerken, of moet ik van nul beginnen ?

GreetZ

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zero55,

dat is een zéér delicate vraag ! (en dat voor een eerste post :wink: )

iedereen die een beetje met FM Pro bezig is, heeft zoiets ontwikkeld, want wat jij vraagt is de zowat meest gestelde vraag van klanten uit de KMO-wereld aan de ontwikkelaar.

ik denk daarom dat een ontwikkelaar zijn applikatie niet gaat afstaan.

ik hoop voor jou dat ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik twijfel er aan.

je moet in ieder geval niet van nul beginnen :

kijk eens op de site van FileMaker Pro zelf (en aanverwante sites), daar staan kant-en-klare oplossingen (en sjablonen) waaraan je kan verderwerken.

• 0
Posted

OK, 'k heb momenteel 3 bestanden (producten, bestellingen en bestellijn) gevonden, met dank aan dit forum, waarop ik m'n aankoopsysteem wil verderbouwen.

Als er iemand tijd/zin heeft om mij verder te helpen laat iets weten, anders zou ik graag wat suggesties ontvangen van jullie over hoe ik de situatie best verder aanpak om tot volgend resultaat te komen :

- Er wordt een bestelling aangemaakt (en doorgefaxt naar de leverancier) met producten uit de productenlijst (is tot dusver in orde)

- De leverancier levert al dan niet de volledige bestelling die adhv een leverbon gecontroleerd wordt (er kunnen dus meerdere leverbonnen aan 1 bestelbon hangen)

- De leverancier stuurt een factuur van de geleverde goederen, indien niet alle goederen van de bestelbon geleverd zijn moet er dus een gedeelde factuur gemaakt kunnen worden (er kunnen dus meerdere leverbonnen aan een factuur hangen en er kunnen meerdere facturen aan een bestelbon hangen)

Ik heb zelf al meerdere oplossingen gezocht (dupliceren, portalen e.d.) maar kom er niet uit hoe het nu in elkaar moet zitten.

GreetZ

WLCproducten.fp5

WLCbestelling.fp5

WLCbestellijn.fp5

• 0
Posted

Zero55,

voorstel :

maak volgende bestanden aan :

orders en orderlijnen (klant bestellingen)

faktuur en faktuurlijnen (klant verkoop)

bestellingen en bestellijnen (leveranciers bestellingen)

aankoop en aankooplijnen (leveranciers aankoopfakturen)

de relaties tussen orders en fakturen zijn oa op basis van OrderID en FaktuurID, de eerste omdat je vanuit orders een faktuur moet kunnen maken en de tweede omdat je deelfakturen wenst te kunnen maken

dit principe pas je ook toe op (orders en bestellingen) en (bestellingen en aankoop)

voor de rest zou ik om van een order naar een faktuur te gaan, gebruiken maak een setfield in een lus, zodanig dat je faktuurlijnen bij wijze spreken een kopie zijn van je orderlijnen. op die manier kan je de faktuurprijs of omschrijving aanpassen zonder je aan de officiele bestelbon raakt.

dit principe pas je ook toe op (orders en bestellingen) en (bestellingen en aankoop)

op deze manier kan je werken met deelleveringen, manco`s, backorders, verpakkingen, enz.

dit is een zéér schematisch overzicht, het is echt wel complexer dan hier beschreven maar ik geef je dit enkel maar mee als eventuele leidraad.

• 0
Posted
OK, 'k heb momenteel 3 bestanden (producten, bestellingen en bestellijn) gevonden, met dank aan dit forum, waarop ik m'n aankoopsysteem wil verderbouwen.

ik zie dat je vertrokken bent van mijn upload uit een ander topic.

weer iemand gelukkig dus :wink:

• 0
Posted
idd wel zéér schematisch :roll:

tuurlijk :!: maar jij vraagt :

Als er iemand tijd/zin heeft om mij verder te helpen laat iets weten, anders zou ik graag wat suggesties ontvangen van jullie over hoe ik de situatie best verder aanpak om tot volgend resultaat te komen ...

dat resultaat ken ik, dat heb ik zelf al vele malen moeten oplossen, de suggestie heb je gedownload.

ik kan je hier geen volledig uitgeschreven analyse geven of kant en klare posts plaatsen.

ik heb je een voorzet gegeven, inderdaad geen perfecte, maar een voetballer kan die afwerken, zeker als er goed op getraind is, en dat duurt langer dan een halfuurtje (11:14 - 11:42) :wink:

• 0
Posted

ik wou niet klagen hoor !, ben zeer blij met uw schematische voorstelling, dat is zowat het belangrijkste om mee te beginnen.

btw: ik ken niks van voetballen :wink:

• 0
Posted
btw: ik ken niks van voetballen :wink:

ik zei toch : blijven trainen :lol:

nee serieus,

analyseer eerst (maar dat heb je al behoorlijk gedaan merk ik), begin er dan gewoon aan, probeer uwe plan te trekken en post je vraag als je echt vast komt te zitten, dat zal veel makkelijker zijn voor ons, voor jou en voor de anderen op dit forum om te volgen. nu voorbarig oplossingen aanreiken heeft geen zin en brengt je alleen maar in verwarring.

• 0
Posted

...of stuurt je minstens in een richting waar je ZELF niet heen wilt :roll: Ik heb wel gemerkt dat het heel belangrijk is om goed helder te hebben voor jezelf wat je precies wilt. Als je zelf maar een vaag idee hebt van wat het moet worden, kan er ONMOGELIJK iets bevredigends uit rollen..... Ik sluit me dus volledig aan bij Rony.