Ga naar inhoud
  • 0

FM PDF's worden niet geprint op sommige Windows 10 machines


BBAtechniek

Vraag

Wij werken al jaren met plezier met FMP 17 en FMS17. Wij hebben daarin o.a. een script waarin bepaalde records (regels op een factuur) opgeslagen worden als een pdf bestand. Dit bestand wordt via datzelfde script opgeslagen op ons netwerk en toegevoegd aan een e-mail naar onze debiteur. Dit gaat al jaren perfect zonder problemen.  

Nu krijgen we sinds vorig jaar (ong. oktober) ineens berichten van een aantal debiteuren dat ze onze pdf’s niet meer kunnen printen. De pdf’s van hun andere leveranciers kunnen ze zonder problemen printen. Wij werken nog steeds met FMP 17 en hebben niets gewijzigd aan het script of de lay-out. Ik heb via een ander forum al de tip gekregen om onze klanten te vragen hun printerdriver te updaten. Dit kan ik echter niet verkopen aan ze. Alle pdf’s die ze binnenkrijgen kunnen ze printen, behalve die van ons. Ze werken, voor zover ik weet, met Windows 10 en ik heb van een paar gehoord dat ze met een HP printer werken en ze zeggen dat de computers en drivers up-to-date zijn. 

Nu schijnt het probleem voor te komen bij enkele Windows 10 en HP printer combinaties, maar niet bij allemaal. Het is heel verwarrend maar ook heel frustrerend. We moeten nu bij gaan houden welke debiteur we een factuur per post moeten gaan sturen en welke niet. In plaats van ontzorgen door automatiseren is het nu bij ons extra werk door automatiseren. Ik heb dit probleem ook gepost bij de Claris community en daar zijn meer mensen met exact hetzelfde probleem. Er zou door FMP extra code aan de pdf toegevoegd worden? Het programmeren en de ict is maar een heel klein deel van mijn taken en ik heb mezelf het programmeren geleerd en een daarna een paar trainingen gevold maar ik kom er niet uit en het frustreert enorm. Er komen nu ook per maand 2-4 debiteuren bij die ineens onze pdf's niet meer kunnen printen. 

Hoop dat iemand hier een oplossing weet?  

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk eerst eens of je probleem opgelost is met FM19. Download de gratis trial versie en maak daar een pdf mee. Je zult daartoe een kopie (backup) van je bestanden op de FMS17 server moeten overhalen naar je lokale werkstation omdat FM19 niet wil connecten met FMS17. Vraag één van de klanten met het printprobleem of die je wil helpen het probleem te tacklen.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat jullie de pdf's wel goed in jullie systeem (webviewer of container) kunnen bekijken. Dat was een recent issue op Windows 10 clients dat volgens mij met de 19.3 update is opgelost (op basis wat ik bij getroffen klanten 

Helemaal duidelijk is het niet, maar misschien is deze recente windows update ook een fix.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-10-kb5004760-emergency-update-fixes-pdf-opening-issue/

 

Ik zag de discussie op https://community.claris.com/en/s/question/0D53w00005DRWmW/pdfs-created-with-filemaker-wont-print-on-windows-intermittent

en het lijkt dus idd op een issue dat heeft te maken met HP software in combinatie met code die FileMaker in een pdf stopt. Wellicht is de laatste FileMaker versie idd een oplossing. 

 

Link naar reactie
  • 0
14 uren geleden, Infomatics zei:

Ik zie in het draadje op Claris community een oplossing waarbij de HP printer driver op de machine waar de pdf’s op gemaakt worden word geupdate naar de laatste versie. 

Dank voor je reactie, je bedoelt dat ik op onze mac's de driver moet updaten? maar wij werken helemaal niet met HP, wij hebben Lexmark printers? 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-7-2021 om 16:20, Banach zei:

Kijk eerst eens of je probleem opgelost is met FM19. Download de gratis trial versie en maak daar een pdf mee. Je zult daartoe een kopie (backup) van je bestanden op de FMS17 server moeten overhalen naar je lokale werkstation omdat FM19 niet wil connecten met FMS17. Vraag één van de klanten met het printprobleem of die je wil helpen het probleem te tacklen.

Dank voor je bericht. Er waren voor ons een aantal redenen om met 17 te blijven werken Gaan nu inderdaad kijken of we over kunnen naar 19 maar dan zal er eerst een hoop getest moeten worden en daar ontbreekt op het moment gewoon absoluut de tijd helaas. 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-7-2021 om 18:59, Marsau zei:

Ik begrijp dat jullie de pdf's wel goed in jullie systeem (webviewer of container) kunnen bekijken. Dat was een recent issue op Windows 10 clients dat volgens mij met de 19.3 update is opgelost (op basis wat ik bij getroffen klanten 

Helemaal duidelijk is het niet, maar misschien is deze recente windows update ook een fix.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-10-kb5004760-emergency-update-fixes-pdf-opening-issue/

 

Ik zag de discussie op https://community.claris.com/en/s/question/0D53w00005DRWmW/pdfs-created-with-filemaker-wont-print-on-windows-intermittent

en het lijkt dus idd op een issue dat heeft te maken met HP software in combinatie met code die FileMaker in een pdf stopt. Wellicht is de laatste FileMaker versie idd een oplossing. 

 

Dank voor je bericht. We gaan inderdaad kijken of we over kunnen naar 19, maar voorlopig mist de tijd om uitgebreid te gaan testen...

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem ligt denk ik vooral bij jullie ontvangers die de PDF's willen afdrukken op hun eigen printer. Ik neem aan dat zij de pdf's dus kunnen openen en de inhoud gewoon kunnen lezen?

Acrobat-Reader geeft heel vaak problemen en moet je in de huidige versie van Windows 10 gewoon verwijderen, want je kan nu gewoon Edge (vervanger van IE) gebruiken.

Ik heb even de proef op de som genomen en een pdf-factuur die ik in augustus 2018 heb gegenereerd met FMP17 vanaf een (up to date) Windows 10 ws afgedrukt naar mijn HP laserprinter .... geen enkel probleem. Er staat dus géén Arcobat-Reader op, ik open en druk af met Edge.

Ga naar: https://www.microsoft.com/nl-nl/edge om de nieuwste versie te downloaden voor jouw OS. Gebruik géén links van softronic, techspot, usitilty en gelijken, gebruik alleen de microsoft link.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, menno zei:

Het probleem ligt denk ik vooral bij jullie ontvangers die de PDF's willen afdrukken op hun eigen printer. Ik neem aan dat zij de pdf's dus kunnen openen en de inhoud gewoon kunnen lezen?

Acrobat-Reader geeft heel vaak problemen en moet je in de huidige versie van Windows 10 gewoon verwijderen, want je kan nu gewoon Edge (vervanger van IE) gebruiken.

Ik heb even de proef op de som genomen en een pdf-factuur die ik in augustus 2018 heb gegenereerd met FMP17 vanaf een (up to date) Windows 10 ws afgedrukt naar mijn HP laserprinter .... geen enkel probleem. Er staat dus géén Arcobat-Reader op, ik open en druk af met Edge.

Ga naar: https://www.microsoft.com/nl-nl/edge om de nieuwste versie te downloaden voor jouw OS. Gebruik géén links van softronic, techspot, usitilty en gelijken, gebruik alleen de microsoft link.

Dank voor je bericht. Het probleem doet zich helaas niet op elke Windows 10 machine met een HP printer voor, dat is juist het beroerde. En ik kan slecht 40 klanten (op dit moment) vragen om hun systeem te wijzigen om te kijken of ze dan wel onze pdf's kunnen printen, terwijl ze alle andere pdf's gewoon kunnen printen. 

Link naar reactie
  • 0
4 hours ago, BBAtechniek said:

Dank voor je bericht. Het probleem doet zich helaas niet op elke Windows 10 machine met een HP printer voor, dat is juist het beroerde. En ik kan slecht 40 klanten (op dit moment) vragen om hun systeem te wijzigen om te kijken of ze dan wel onze pdf's kunnen printen, terwijl ze alle andere pdf's gewoon kunnen printen. 

Je moet eerst duidelijk zien te krijgen wat het probleem nou eigenlijk is. Het is niet zinvol van alles en nog wat bij jezelf te wijzigen terwijl je niet weet waardoor het probleem ontstaat.

Ik zeg niet dat je alle klanten hun machine moet laten wijzigen, maar wél dat je mag verwachten dat ze alle update hebben geïnstlleerd en dat ze geen verouderde software gebruiken.

De suggestie van @Banach is dan ook de enige verstandige optie die je eerst kan proberen en afwachten wat die oplevert. Het is denk ik wél verstandig om daarvoor een klant in de buurt uit te zoeken, dan kan je bij het updaten/aanpassen en uitproberen zelf aanwezig zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...