Ga naar inhoud

Network configuratie exporteren/backuppen


Netwerk configuratie exporteren  

3 leden hebben gestemd

  1. 1. Werkt dit bij jou?

    • Werkt prima
      2
    • Menuutje ziet ook grijs bij mij
      1


Aanbevolen berichten

Dit vind ik zo vreemd. Ik denk dat het al gemakkelijk sinds OSX Leopard niet meer werkt.

Netwerk configuratie-paneel. Je hebt daar zo'n menuutje waar je netwerk configuraties mee kan exporteren. Prima denk ik elke keer, en elke keer zie ik dit:

1961589000_Screenshot2021-07-09at16_28_58.png.0676ea61d210a511f93f46b6024cbbd0.png

Gewoon grijs. Importeren kan, exporteren niet. Je ziet de vraag op de Apple forums, en elke keer doet de Apple persoon net also het gewoon zou moeten werken. Bij iedereen en op elke machine die ik onder handen krijg is dat menuutje altijd… grijs.

Iemand van jullie waar die export wél mogelijk is? Iemand die snapt wat er aan de hand is?

Link naar reactie

Dat klopt alleen voor VPN configuraties die je handmatig hebt aangemaakt.

Ik heb er enkele die mijn klanten als een "pakketje" hebben aangeleverd en die kan ik allemaal niet exporteren. Eigenlijk kan ik alleen de configuratie die ik zelf heb aangemaakt om met mijn eigen kantoor te verbinden, exporteren.... en dat is nou net de enige die me niet uitmaakt, want die kan ik gewoon weer invoeren.

Link naar reactie

Bedankt om even te checken. @Banach blij dat het werkt bij sommige mensen, er is hoop voor mij nu :-).

Ik heb 2 handmatige VPN configuraties in mijn netwerk lijst. Beide zijn Cisco IPSec configuraties die ik handmatig heb ingevoerd. Die kan ik niet exporteren, in tegenstelling met jouw configuraties, Menno.

Dit is allemaal zo vreemd. Ik heb ook eens de root account geactiveerd, daarmee ingelogd en dan geprobeerd. Maakt niet uit.

Ooit komen we er achter. Maar blijkbaar niet vandaag.

Link naar reactie

By the way. Ik heb redelijk grote collectie OpenVPN verbindingen, die ik al heel lang met Viscosity beheer. Daar heb ik ooit eens 8 euro voor betaald en sindsdien niets meer geloof ik. De configuraties zijn gemakkelijk importeerbaar en exporteerbaar, en je kan zowat alles via de dialoogjes tweaken. Er is ook een log.

In hun drang naar eenvoud heeft Apple zaken als VPN ook volledig ondoorzichtig gemaakt. Werkt het niet, heb je pech. Zou er een alternatieve front bestaan naar de Apple VPN configs? Ik heb geen zin in .plist filetjes te gaan knoeien.

Menno, dat pakketje waarover je schrijft, heb jij die pakketjes gemaakt, en zo ja, welke tool gebruik je daarvoor?

Link naar reactie

Nee die pakketjes heb ik niet zelf gemaakt. Ik krijg ze van de systeembeheerders van mijn klanten en wat ze aanleveren is helemaal afhankelijk van hun firewall. Meestal maken ze daar een configuratie aan die ze dan exporteren en opsturen.

Bijvoorbeeld voor een sonicwall, daarvoor moest ik een extra app installeren, maar als die is opgestart kan ik via de vpn van de mac verbinding maken (en daar staan ook de configs).

Een andere klant heeft me een certificaatje geleverd en dan moest ik importeren in de netwerksettings. Hoefde niks te installeren, de verbinding wordt "native" gemaakt. 

... maar al die configuraties kan ik niet exporteren. Ik heb al die bestandjes/configs/certificaten in een mapje voor die klanten, zodat ik ze bij behoefte op een machine kan toevoegen.

Overigens als je een nieuwe mac koopt, dan kan je wél alles gemakkelijk overzetten met account-transfer of zoiets. De VPN-configuraties worden dan ook mee overgezet, maar je moet wel een beetje geduld hebben. De account op een nieuwe mac overzetten kan zomaar een halve of een hele dag duren om alles over te zetten. Tenminste als je een beetje data hebt :-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...