Ga naar inhoud
  • 0

Development versie op dezelfde server - externe containers


Peter Wagemans

Vraag

Bij de wat minder grote klanten wil ik eveneens een "development omgeving" opstellen. Dat lijkt niet zo moeilijk bij een 1-file oplossing: gewoon hernoemen en eveneens op de server zetten.

Maar dat is natuurlijk een instinker. Als je externe containers hebt, dan zitten die in een folder naam die initieel de bestandsnaam draagt. Je bestand hernoemen zal die folder naam niet veranderen, met als gevolg dat je dezelfde externe containers folder deelt, wat niet gezond is natuurlijk.

Wat gebeurt er als je 2 hosting folders hebt, heb je dan ook 2 container folders? Ik dacht van wel. Kan je dit dan wel doen, als je de dev file in de andere folder houdt?

Waarschijnlijk gevaarlijk, de dag dat ik me vergis gaat de klant heel boos zijn. Maar het bespaart wel een development opstelling.

Iemand ervaring mee?

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het kan m.i. probleemloos, maar je moet ook de map met de externe opslag dupliceren.

Als het goed is heb je in de map (root of een submap waar het bestand staat) een folder 'RC_Data_FMS'. Met daarin weer de mappen met elk bestand voor de externe containers, met daarin weer de map zoals die gedefinieerd is voor de externe container opslag. Dat is de standaard-instelling. 

Je kan m.i. gewoon de map van het live systeem dupliceren en naar de nieuwe folder kopiëren. Wellicht moeten de verwijzingen bijgesteld worden.. 

 

Link naar reactie
  • 0
23 uren geleden, Peter Wagemans zei:

Dat is het nu net. Ik wil geen enkele verwijzing veranderen. Ik zal het eens testen, en laat hier iets weten.

Wat ik bedoel is dat je de *misschien* de lokatie van je container opslag moet aanpassen. Dwz de folder naam. 
 

maar wat ik waarschijnlijk acht is dat dit niet nodig is omdat sowieso een folder met de bestandsnaam wordt gebruikt. 
 

Met de route van Banach speel je op safe. 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag even tijd gehad om dit te bekijken. Het is inderdaad mogelijk om dit te doen, en het kan ook geen conflict veroorzaken op de server, zelfs als je dev database in dezelfde map staat. Eerst heb je "RC_Data_FMS". Daarin maakt FileMaker Server een mapje met de naam van je file. Dan pas komt de verwijzing die binnen de database is gemaakt. Dan komt de rest van de structuur.

Een kopie van een file met dezelfde external container structuur komt dus nooit in conflict, omdat er eerst een mapje met de file naam wordt gemaakt, wat alles netjes scheidt.

Ik zie regematig dat iemand haar of zijn FileMaker file een versie nummer geeft, bijvoorbeeld "Facturen v3.fmp12". Best niet doen dus :-)

Antwoord op de vraag is dus een simpel "ja", maar best altijd de dev file dezelfde naam geven. Niet wissen via de console, want dan wist FMS alle externe containers! Gewoon vervangen in de Databases folder.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...