Ga naar inhoud
  • 0

Caveat FileMaker server 19.3.1.47 installatie


Marsau

Vraag

Afgelopen week een flinke kluif gehad aan een probleem na de installatie van FMS 19.3 over een bestaande FMS 19.2 installatie op een Windows Server. Ik vermoed dat dit probleem vrij makkelijk repliceerbaar is, dus wellicht is het zinnig om het even in de groep te gooien.

Na de-installatie van 19.2 is de FileMaker server map niet 'schoon', en kan deze resten van de bestaande Java installatie bevatten. Als daarna 19.3 wordt geïnstalleerd kan Webdirect  niet meer werken. Ook de installatie van nieuwe JRE-kits gaat niets oplossen (lukt gewoon niet).

Het heeft me een dag gekost met Claris Support om deze simpele oplossing op het spoor te komen. Verwijder na de-installatie de Java-bestanden uit de 'FileMaker Server' map. Deactiveer uiteraard eerst de server volledig, om verwijderen ook echt mogelijk te maken. Reboot en dan pas de FMS19.3 installer loslaten. Ik zou het een 'clean' install noemen.

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
On 7/18/2021 at 1:21 PM, Marsau said:

Afgelopen week een flinke kluif gehad aan een probleem na de installatie van FMS 19.3 over een bestaande FMS 19.2 installatie op een Windows Server. Ik vermoed dat dit probleem vrij makkelijk repliceerbaar is, dus wellicht is het zinnig om het even in de groep te gooien.

Na de-installatie van 19.2 is de FileMaker server map niet 'schoon', en kan deze resten van de bestaande Java installatie bevatten. Als daarna 19.3 wordt geïnstalleerd kan Webdirect  niet meer werken. Ook de installatie van nieuwe JRE-kits gaat niets oplossen (lukt gewoon niet).

Het heeft me een dag gekost met Claris Support om deze simpele oplossing op het spoor te komen. Verwijder na de-installatie de Java-bestanden uit de 'FileMaker Server' map. Deactiveer uiteraard eerst de server volledig, om verwijderen ook echt mogelijk te maken. Reboot en dan pas de FMS19.3 installer loslaten. Ik zou het een 'clean' install noemen.

Welke versie van Windows Server gebruik je? 

Link naar reactie
  • 0

De-installatie op Windows 2019 server zou helemaal niet meer nodig moeten zijn. Ik heb eergisteren een W2K19 server ge-upgraded van 19.2.1 naar 19.4.2 en dat ging probleemloos.

fmserver-service gestopt. Voor java gebruik ik altijd amazon corretto 11 x64 dus daarvan de nieuwste gedownloaded en geïnstalleerd (deze overschrijft de oude ipv er weer een versie toe te voegen). Daarna de fmserver installer draaien, die herkent dat er al een installatie is en werkt die vervolgens bij. Hele actie duurde nog geen tien minuten inclusief de herstart.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat het een probleem was in de updater van deze versie (19.3.1.47), maar omdat het recent nog eens gebeurde met de 19.4 update, dacht ik dat het ook iets te maken zou kunnen hebben met de specifieke VPS installatie. Op andere machines gaat de update probleemloos, en worden alle instellingen goed bewaard.

Het verschijnsel maakt mij enigszins nerveus voor de update van kritische machines (al dan niet bij klanten). 

Tip je nu om een zelf ingebrachte java pakket te gebruiken ipv die de FMS-installer zelf inbrengt? 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heeft het inderdaad te maken met die specifieke VPS, heb je wel écht admin toegang op die server? Dit soort problemen zou mij ook niet lekker zitten, dus ik begrijp jouw nervositeit wel.

Op windows moet je sowieso zelf kiezen voor een java versie en die voor zover ik weet ook zelf installeren. Voorheen installeerde ik altijd die van de Oracle-website, maar om de haverklap moet je die updaten en dan blijft de oude versie ook nog eens staan....

Corretto heeft dat probleem niet en zeurt ook niet om updaten en daarom download ik eens per kwartaal de nieuwste versie en die kan over de bestaande heen worden geïnstalleerd. Daarna de WPE of eventueel FMServer nog even herstarten, done. Al met al veel minder gedoe.

Algemeen voor upgraden van FMServer doe ik zodra de server een VM/VPS is altijd beginnen met de firewall-regel van FMServer disable'en (na fmserver te hebben afgesloten, want dat moet toch). Dan maak ik een snapshot en start de upgrade. 

Als die upgrade is gelukt en alle controles etc. gaan ook goed, zet ik de firewall weer open en verwijder de snapshot weer. Ik heb inmiddels tientallen servers op deze manier bijgewerkt en zonder problemen, maar ook ik blijf voorzichtig :-) 

Link naar reactie
  • 0

Dank, Menno. Ik heb volledige toegang. Ik verkeer echter al heel lang in de veronderstelling dat de Java-installatie ‘gemanaged’ wordt door de installer, en dat je er verder vooral vanaf moet blijven, omdat FMS kritisch is op de betreffende Java-versie. Dus ook geen updates. 

Waarom schakel je firewall regel uit?

Link naar reactie
  • 0

Ik schakel die uit om te voorkomen dat gebruikers zich aanmelden tijdens mijn onderhoudswerk of terwijl dat de FmService een keer herstart. Op deze manier kan ik rustig data aanpassen, installeren, herstarten, etc. en kunnen de gebruikers niks wijzigen, zodat ik bij problemen op mijn snapshot kan teruggrijpen.

Verder worden bij sommige klanten flink wat schedules gedraaid en het is prettig wanneer er een update en een herstart is geweest, dat die schedules "bij" zijn, vóórdat de gebruikers weer inloggen.

De praktijk heeft me getoond dat deze manier van werken noodzakelijk is, sommige users loggen minder dan 10 seconden nadat de firewall weer open is al in. Met veel gebruikers (in dit geval meer dan 100) is dat op een andere manier niet onder controle te houden.

Link naar reactie
  • 0

Die JRE wordt voor zover ik weet alleen nog maar gebruikt voor web-publishing en niet meer voor de admin-server en ook niet meer voor de admin-console. Kennelijk is het deel dat wordt gebruikt door de WPE ook niet meer zo kritisch als voorheen. Tot nu toe ben ik met deze strategie nog geen enkel probleem tegengekomen, ben ik van het gezeur van de java-updater af en heb ik geen verschillende java-versies meer op "mijn" servers staan.

[edit]Ik gebruik Corretto-versie 11: https://docs.aws.amazon.com/corretto/latest/corretto-11-ug/downloads-list.html Versie 17 is de allernieuwste, maar die werkt (nog) niet samen met de WPE[/edit]

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...