Ga naar inhoud
  • 0

Beste practice 'fall back' server


Marsau

Vraag

Ik heb weer een 'best practice' vraag...

Onlangs heb ik problemen gehad met FMS op één van mijn servers (zie mijn vorige post...), waardoor deze onbereikbaar werd voor een aantal klanten. Het probleem heb ik gzd kunnen oplossen, maar voor een groepje klanten is er wel een aanzienlijke ‘down-time’ geweest.

Nu ontstaat de wens om een fall-back systeem te creëren. Ik denk dat een multi-server (primaire/secundairy) opzet niet de oplossing is; en ook niet de standby-server van FMS, dat volgens mij ook niet meer bestaat (vergis ik me?), en ook het mirroren van een server met zoiets als MirrorSync zie ik niet zitten (fout?).

De vraag is: hoe kan je zsm of à la minute een andere FMS in de lucht brengen met dezelfde gehoste bestanden, met minimaal/geen dataverlies? Wat zou in dit geval de ‘best practice’ zijn op basis van jullie kennis of ervaring?

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is in feite geen backup probleem. In dit geval zou ik ook helemaal niet bestanden uit het verleden willen terugzetten, maar simpelweg overschakelen naar een andere instantie zonder problemen. 

Ik denk - bij nader inzien - de aanpak misschien simpel is:

1. Server 1 stoppen

2. bestanden mappen of laatste backup zsm beschikbaar maken op server 2

3. DNS omleggen naar server 2.

Tussen 1 en het effectief worden van stap 3 zit helaas wat tijd. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...