Jump to content
  • 0

te lui om wachtwoord in te typen ...

klaver

Question

Posted

Enkele, deels beschermde, bestanden worden op ons netwerk gehost door filemaker server. Wanneer ik als beheerder deze wil openen (met alle privileges) moet ik de shift toets ingedrukt houden en mijn wachtwoord intypen.

Gezien ik nogal lui van aard ben vraag ik me af of er geen mogelijkheid is om deze handeling te automatiseren.

Ik werk onder XP met filemaker 5.5

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als die mogelijkheid er zou zijn dan zou het totaal nutteloos zijn om nog te gaan beveiligen. Waarom zet je op een bestand wat toch gewoon openbaar mag zijn een wachtwoord? Ik denk dat je het een beetje verkeerd geformuleerd hebt.

Wat je overigens wel kunt doen is een startscript maken:

een bestandje waar je een wachtwoord opzet en dat automatisch bij het openen een scriptje runt met daarin een x aantal malen open(bestand). Je wachtwoord dat je dan gebruikt om dit startbestand te openen zal ook geprobeerd worden op de andere bestanden die je probeert te openen.

• 0
Posted

Min bedoeling is dat het op MIJN pc gemakkelijk geopend kan worden, met volledige mogelijkheden. Op andere pc's geldt natuurlijk beperkte toegang. De beperkingen die in ingebouwd heb dienen eigenlijk als 'foolproof'.

• 0
Posted

Jouw voorstel om vanuit een startbestand te werken doe ik reeds. Maar het leek me nog handiger om bv via een snelkoppeling of batchfile of iets dergelijks waarin het wachtwoord zit, te starten.

• 0
Posted
een alternatief (cfr DJ) :

als je bij DJ zijn oplossing het "server"-paswoord default instelt in de voorkeuren van dat lokaal bestand, moet je nooit meer een paswoord intikken.

Dat is inderdaad een interessante optie Rony, maar wat ik me afvraag (kan het zelf helaas niet uitproberen) is: Hoe gedraagt zich dat in een FM Server-omgeving? Immers, het is een preference (een eigenschap dus eigenlijk) van het DOCUMENT, en in mijn beleving onafhankelijk van de machine waarop dat document geopend wordt. M.a.w. zou het zo kunnen zijn dat met jouw oplossing ALLE gebruikers de DB met Admin-rechten openen? Ik weet niet of het echt zo gaat, maar dat kan zeker niet de bedoeling zijn......

• 0
Posted
M.a.w. zou het zo kunnen zijn dat met jouw oplossing ALLE gebruikers de DB met Admin-rechten openen?

Dr,

iedereen die dat "speciaal" bestandje heeft logt inderdaad in met alle privileges. Maar ik neem aan dat jij inlogt vanop jouw werkstation, en daar alleen plaats je dat bestandje op. En je moet het natuurlijk ook niet op je desktop plaatsen met de melding "Hier klikken" of "Alleen openen bij brand" :lol:

Hoe gedraagt zich dat in een FM Server-omgeving?

goed, en daarbij, dat maakt toch niet uit. of dat dat "speciaal" bestandje nu files opent lokaal of op een server, hij zal alle files proberen te openen met het wachtwoord waarmee het eerste bestandje geopend werd (en dat staat dus default ingesteld op het admin-paswoord)

• 0
Posted

Even resumeren:

Je maakt een bestandje (opener, of zoiets) met het wachtwoord waarmee de andere bestanden geopend worden.

Je stelt dit wachtwoord in als default bij de eigenschappen om dit bestand te openen.

Je maakt een script waarbij de gewenste bestanden geopend worden.

Ennnnn ............... het werkt prima!

Stevig bedankt, heren.

Ik begon al wreed pijn te krijgen in mijne wijsvinger (van diejen shifttoets ingedrukt te houden).