Jump to content
  • 0

Exporteren naar Exel

Stardust

Question

Posted

:oops: Ten einde raad richt ik me tot dit forum. Wanneer ik een tabel exporteer naar het wk1-formaat (geldt trouwens ook voor andere formaten !!) en deze vervolgens open in Exel, krijg ik een mooie tabel met daarin al m'n records, netjes in rijen en de velden in kolommen. :P

So far so good ....

Maar ... :?:

Wanneer ik de tabel in Exell bekijk en ik zie bvb naar het veld naam, zie ik alle records met de Janssens achter elkaar staan maar het veld achternaam verschijnt alleen maar in de eerste rij, de volgende rijen vertonen nog wel de juiste records maar geven de familienaam (Janssens) niet weer :?:

Mijn (gedeelde) bestanden staan op een netwerkschijf.

Wanneer ik nu thuis dit doe ... geen probleem ... alle velden, inclusief de gelijknamige velden in bvb familienaam staan mooi vermeld. :!:

hoe kan dit en nog belangrijker, hoe vermijd ik dit zodat ik al de namen netjes onder elkaar zie staan in de Exel tabel op m'n werk ????? :evil:

Alle goede raad is van harte (en dringend) welkom !! :mrgreen:

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het probleem wat je beschrijft ken ik alleen van het exporteren van gerelateerde gegevens.

De achternaam staat in database 1 en daarbij zijn een 5 tal mensen opgenomen in database 2 waarbij er een relatie ligt tussen database 1 en 2, zodat in database 2 de achternaam zichtbaar is.

Als je uit database 1 exporteert en daarbij de mensen uit database 2 mee wilt nemen, zal FM voor het eerste record van database 2 de info uit database 1 tonen, maar voor de overige records uit database 2 niet.

Een manier om dat te omzeilen is te exporteren uit database 2.

rmw

• 0
Posted

Beste RMW,

Alvast hartelijk dank voor je antwoord, maar ... helaas, het betreffende bestand is niet gerelateerd, tenminste buiten het postcodveld, maar ik zie niet in waarom dit voor problemen zou zorgen?

Ik hoop hier vlug een bevrijdend antwoord te vinden want ik word er helemaal gek van en m'n werk blijft maar liggen :?

Wil ik nu ook nog eens een vraag stellen omtrent het gebruik van meerdere printer definities ... maar dat zal ik een ander bericht stellen :o

• 0
Posted

Kan je een kopie met wat dummy data posten?

Misschien dat uit de opzet wat meer duidelijk wordt.

Graag inclusief het export voorbeeld.

Ben je in beide gevallen (thuis en werk) de enige gebruiker en staat je document slechts elders of zijn er op het werk ook meerdere mensen die er gebruik van maken?

rmw

• 0
Posted

Beste RMW,

Het originele bestand staat op de server en is inderdaad geshared. Om je ter wille te zijn, heb ik een export gedaan van een 300-tal records in fp5 formaat naar m'n plaatselijke harde schijf en vanuit dit nieuwe filemakerbestand geëxporteerd naar een wk1-bestand. :!:

Wat blijkt nu :?:

Het naar fp5 geëxporteerde bestand vanaf de server naar de plaatselijke harddisk toont dezelfde gebreken (zoals verwacht) als het exportbestand naar wk1-formaat vanaf de server. Maar ... :!: ...

Wanneer ik vanuit dit dummy fp5-bestand naar wk1 geëxporteerd bestand in Exel open, blijkt nu alles in orde te zijn :?

Zowel wanneer het het bestand in multi- als in single-user staat :!:

Ik voeg een dummy-bestand bij van het van de server naar wk1-formaat geëxporteerde bestand (te lezen vanuit Exel) dat reeds in m'n origineel bericht genoteerd werd en dezelfde gebreken vertoont (gaten in de kolommen bij achtereenvolgende records met dezelfde gegevens in het zelfde veld. 8O

Nu moet ik alleen nog maar een middel vinden zodat ik op snelle wijze (via scripting) een export kan doen naar een formaat welk door exel te lezen valt. ODBC zou in aanmerking komen bvb wanneer het in de eerste plaats niet zo moeilijk te begrijpen was en anderzijds eniogszins sneller zou werken :roll:

Ik verwacht al jullie goede tips vooraleer ik gek word :?

Vriendelijke groeten vanuit Brussel waar de sneeuw onze vensters verduistert :D

Test.zip

• 0
Posted

Stardust,

je hebt nu de export gepost, maar kan je ook nog een dummy posten van je FM-bestand zoals RMW vroeg?

Kan je een kopie met wat dummy data posten?

Misschien dat uit de opzet wat meer duidelijk wordt.

Graag inclusief het export voorbeeld.

• 0
Posted
Nu moet ik alleen nog maar een middel vinden zodat ik op snelle wijze (via scripting) een export kan doen naar een formaat welk door exel te lezen valt.

bijna alle exportformaten worden ondersteunt door Excel, ik zie niet goed waar jij het probleem ziet. is het probleem : hoe maak ik dat script ?

PS: ik heb je downloads bekeken, maar ik kan je probleem niet simuleren.

helaas, het betreffende bestand is niet gerelateerd, tenminste buiten het postcodveld, maar ik zie niet in waarom dit voor problemen zou zorgen?

het zit vol van de relaties ! :x

ik vrees dat RMW gelijk heeft :

Het probleem wat je beschrijft ken ik alleen van het exporteren van gerelateerde gegevens.
  • 0
Posted

:oops: Ik begrijp er zelf niets van ...

Wanneer ik het bestand op de plaatselijke harde schijf plaats, is er geen enkel probleem, d.w.z. het geëxporteerdde bestand is netjes te lezen in Exel (geldt voor alle ondersteunde bestandsformaten). Dit geldt ook voor de velden met gerelateerde gegevens!

Wanneer de export echter gebeurt vanaf de server (wat de bedoeling is) loopt het mis, opeenvolgende records waarin de velden dezelfde inhoud hebben (zie hier dummy.wk1) zoals bvb. het naamveld tonen deze gelijke naam enkel in het eerste record (of beter in Exel, eerste rij) van de reeks de naam, in de volgende rijen wordt de naam niet weergegeven. Pfff, moeilijk om neer te schrijven ... Zie hiervoor het dummy.wk1 bestand en bekijk bvb. de rijen 8 en 9 in de cellen C, de rijen 15 en 16 in de cellen C, de rijen 23 en 24 in de cellen C, enz ...

Vanwege de bestandsgrootte heb ik heel veel gegevens verwijderd uit het dummy filemakerbestand.

Waarom gebeuren deze rare dingen vanaf het bestand op de server en niet vanaf het bestand op de lokale hade schijf ??? :?:

Alleszins mijn gemeende dank voor al de reacties tot hiertoe ! :)

• 0
Posted

Ik kan in de FM database geen script vinden dat de export maakt die overeen komt met de inhoud van het wk1 bestand.

Weet je zeker dat je uit het FM bestand exporteert dat je hebt gepost?

Zo ja, welk script heb je dan gebruikt voor het maken van de export?

rmw

• 0
Posted

Nog enkel maar aan het testen geweest door handmatig te exprteren ... gezien de resultaten tot hiertoe, heb ik nog geen script voor deze export gemaakt ... ik wil eerst dit probleem opgelost hebben :?

• 0
Posted

Bingo, ik heb het gevonden ...

Wat was nu de oorzaak dat ik gegevens verloor in m'n Excel bestanden ... eenvoudigweg doordat ik de exportbestanden had laten sorteren, wanneer ik nu exporteer zonder te sorteren, loopt het als een trein (van Marklin en niet één der NS of NMBS vanzelfsprekend) :D

Greetz en tnx to all

• 0
Posted

Goed dat je het gevonden hebt! Alleen is het niet duidelijk hoe je gegevens kunt verliezen door ze te sorteren! Bedoel je dat ze niet stonden waar je ze verwacht had, maar dat ze wel elders te zien waren? Helemaal verdwenen kan toch niet!

• 0
Posted

Het is nochtans eenvoudig :roll: ...

1) Ik zoek m'n records die ik wil exporteren

2) Ik exporteer ze naar Lotus formaat (wk1)

3) Ik vink de optie sort records af !!

Ik kan het bestand zonder problemen lezen in Excel !!

Vink ik de optie sort records aan en open ik het wk1 bestand (of eender welk ander formaat!) in Excel dan kan ik voor opeenvolgende records met dezelfde veldinhoud alleen maar de inhoud van het eerste record zien, de gelijke informatie wordt dus slechts één maal vertoond.

Janssens Petersstraat 17 2140 Borgerhout

[Lege cel] Godefriduskaai 55 2000 Antwerpen

Pinxten Sterrenkundelaan 14 1210 Brussel

Poelaert Perronstraat 7 8400 Oostende

Puelinck Langestraat 44 [Lege cel] [Lege cel]

Wanneer ik thuis dit tracht te reconstrueren, is er geen vuiltje aan de lucht, dit gebeurt alleen maar vanop de werkplaats ben ik bang :evil:

Danny

• 0
Posted
3) Ik vink de optie sort records af !!

Als ik het goed lees doe je dat in het venster waarin je de exportvolgorde opgeeft.

Die optie is alleen bedoelt om records gegroepeerd op de opgegeven veldwaarde te kunnen exporteren en dat is dus ook precies wat je krijgt.

Een en ander leek erg onverklaarbaar, maar lijkt nu toch binnen de FM logica te vallen. :D

rmw