Ga naar inhoud
  • 0

Waarom heet quickfind eigenlijk quickfind?


bigbadwolf

Vraag

OK. Misschien een wat overdreven statement, maar niet geheel zonder reden.

Wat mag je verwachten als je een lay-out hebt met welliswaar tientallen velden, maar waarvan er slechts 3 actief zijn voor de quickfind.
Je zou toch zeggen dat een resultaat binnen een ‘vloek-en-een-zucht’ gevonden zou moeten kunnen worden.

Alle (3) velden zijn geïndexeerd en… de tabel bestaat uit net aan 400 records. Toch kost het FileMaker ruim 7 seconde om een resultaat tevoorschijn te toveren. En nee, de drie velden zitten niet vol met data. Al met al is het waarschijnlijk nog niet eens een A4-tje aan tekst.

Het waarom is mij een volkomen raadsel.

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je 7 seconde moet wachten op een resultaat, dan is dat in mijn beleving ook niet meer gemakkelijk…

Ik heb als test de drie velden op een nieuwe lay-out gezet en dan is de response direct… dus kennelijk zit er iets op de lay-out wat de storing veroorzaak. Dus wat rest is de lay-out stukje voor stukje ontmantelen om te zien waar het ‘verborgen’ element zit wat stiekem toch meedoet in het zoeken.

Vervelende is dat je niet in één keer kunt opvragen welke elementen op de pagina meedoen met de quickfind.

@Marsau: juist het feit dat je een overall zoek kunt doen maakt het prettig. Vroeger gebruikt ik het ook bijna niet, maar tegenwoordig pas ik het regelmatig toe. En over het algemeen ben ik er tevreden over. Alleen in dit specieke geval niet erg…

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even tijd gekost, maar ik ben toch maar op een kopielay-out elk object afgegaan en gecontroleerd of de quickfind aan staat… en ergens diep verborgen stond er toch nog eentje (gerelateerd) die wel aan stond.

Blijft wonderlijk dat hij dan toch zo langzaam werd want die gerelateerde tabel heeft ook maar een kleine 7.000 records.

Dank voor jullie response.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een instinker: zo'n verborgen veld in een hoekje van je layout. En helaas biedt FileMaker volgens mij niet de mogelijkheid om de quickFind aan te geven in de lijst met velden in Layoutmodus.

Dat kun je dan weer wel met FMPerception: je selecteert in FMPerception de Layout Objects en je ziet meteen welke velden QuickFind enabled zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als ontwikkelaar zou ik graag zien dat je globaal kan zeggen dat de functie niet aan staat op velden en dat QF op nieuwe lay-outs niet standaard "aan" staat. Als je dan QF op de lay-out aanzet, moet je dan alleen nog even de enkele velden opgeven waarop QF wordt toegepast.

Nu werkt het precies andersom, dus als je een nieuwe lay-out maakt, dan staat QF aan en alle velden die je toevoegd zijn meteen opgenomen in QF. Ik begrijp ook wel dat die functie op de velden in het kader van LowCode standaard "aan" staat, maar het zou wat beter te tweaken moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, menno zei:

Als ontwikkelaar zou ik graag zien dat je globaal kan zeggen dat de functie niet aan staat op velden en dat QF op nieuwe lay-outs niet standaard "aan" staat. Als je dan QF op de lay-out aanzet, moet je dan alleen nog even de enkele velden opgeven waarop QF wordt toegepast.

Nu werkt het precies andersom, dus als je een nieuwe lay-out maakt, dan staat QF aan en alle velden die je toevoegd zijn meteen opgenomen in QF. Ik begrijp ook wel dat die functie op de velden in het kader van LowCode standaard "aan" staat, maar het zou wat beter te tweaken moeten zijn.

Helemaal mee eens. Ik ben altijd bezig die spullen uit te zetten. Ik gebruik het nooit, maar het vertraagt de toepassingen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...