Ga naar inhoud

Opzetten van een kassasysteem met knoppen.


JMG

Aanbevolen berichten

Hello allen,

Ik wil een "mini" kassasysteem opzetten met knoppen.

In een layout worden bestaande klanten aangeduid door knoppen.

Door het selecteren van de klant via de betreffende knop wordt een nieuwe (factuur) gemaakt en wordt men doorverwezen naar een andere layout waar er artikelen kunnen geselecteerd worden eveneens door het aanraken van de betreffende artikelknop.

De gekozen artikelen moeten worden toegevoegd aan de factuur met hun prijs en hun benaming.

Ik raak er echter niet uit hoe ik de verbinding moet maken tussen de knoppen en achterliggende klanten of tussen de knoppen en de achterliggende artikelen.

Hoe krijg ik tenslotte ook de artikelen in de tabel met het juiste klantnummer waarmee er achteraf een print kan uitgerold worden?

Zijn er personen die hiermee ervaring hebben en die mij wat tips of hulp kunnen bieden?

Alvast bedankt! 

Link naar reactie

Kleine toevoeging: tussen de diverse tabellen maak je dan relaties waarmee je data kunt ophalen.

Zoals je het beschrijft lijkt het een factuurpakket i.p.v. een kassasysteem. Ik zou op een layout niet alle klanten als knoppen plaatsen. Wat als er heel veel klanten zijn? En wat als de ene klant kan meekijken op het scherm en gegevens van andere klanten ziet?

Maak in plaats daarvan een zoekfunctie op klantnaam (plus evt. postcode o.i.d.)

Link naar reactie

Hallo,

Dank voor de toelichting. Het heeft mij aan het doordenken gezet.

De opmaak van de gerelateerde tabellen snap ik volledig.

De knoppen voor de artikelen functioneren ondertussen zodat ik artikelen kan toevoegen aan een factuur.

Ik raak er echter nog niet aan uit hoe ik middels het gebruik van een knop en verwijzing naar een welbepaalde factuur in een een layout kan gaan.

Kan er iemand verduidelijken hoe ik dit eventuele script moet opmaken.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Met de 'Go to Related Record' script-stap kan je geweldige dingen doen. Maar de vraag is wat je wilt. 

Het is een beetje flauw om te zeggen, maar een basis-cursus FileMaker kan je enorm helpen. Er zijn vele gratis opstart-cursussen via google te vinden. Ook is het zinvol om de voorbeeld apps bij FileMaker Pro te analyseren, hoewel die soms al het beginnersniveau ontstijgen.

Link naar reactie

Ga het even simpel opzetten, er van uitgaande dat je een factuursysteem bedoelt i.p.v. een kassasysteem. Maar ik denk dat je ter plekke een factuur maakt en aan de klant meegeeft zodat het op een kassabon lijkt.

Je hebt een klant, daarbij maak je een factuur aan (relatie klant-factuur) en in de factuur voeg je artikelen toe (relatie factuur-artikelen).

Denk bij het aanmaken van de facturen om een uniek factuurnummer.

Link naar reactie

Hello, 

Inderdaad is de DB zo opgezet met relationele tabellen. 

Ik raak echter niet uit volgende probleem:

Het is echter een vorm van een kassasysteem maar uiteindelijk werkt het als een factuursysteem.

Ik probeer te verduidelijken:

Ik heb functionerende relationele tabellen van klanten met facturen en met factuurgegevens.

Ik beschik over 10 tafels in mijn zaak en ik wil voor elke tafel die ik in gebruik genomen heb een tafelticket (factuur) aanmaken. Dit is geen probleem.

Op het dashboard heb ik aldus 10 knoppen geplaatst, dus voor elke tafel 1 knop, waarmee ik voor elke tafel een identiek ticket (factuur) kan aanmaken.

Elke knop bevat een identieke scriptparameter zoals het tafelnummer (of klantnummer).

Het ticket wordt aldus aangemaakt met een identiek ticketnummer (factuurnummer) en ook met het identieke nummer van de tafel ( of klantnummer).

Automatisch bij het aanmaken van het ticket kom ik in een vooraf bepaalde layout waar ik het ticket ( factuur) zie staan en kan ik probleemloos artikelen inbrengen in het betreffende ticket (factuur).

Eenmaal uit deze layout kan ik via een andere layout met een portaal de betreffende factuur ophalen, raadplegen, wijzigen en afdrukken.

So far so good...

Nu wil ik echter dat ik de betreffende facturen eveneens kan oproepen middels gebruik van 10 knoppen ( 1 per tafel) die ergens geplaatst zijn ofwel ook op het dashboard ofwel ergens anders in een andere layout. Dit gaat sneller en overzichtelijker dan via een portaal.

De knoppen hebben aldus geen relatie met de tabel facturen en hiervoor moet ik ook een scriptje maken meen ik.

Aldus wil ik de knop voorzien van een script waarin ik vooraf hebt bepaald naar welke factuur en in welke layout hij moet gaan zien zodat de gewenste factuur opnieuw opgehaald wordt zodat ik deze opnieuw kan bewerken zoals het kan via het portaal.

Ik heb reeds veel geprobeerd maar dit laatste lukt mij echter niet.

Kan er iemand aansturen of aangeven hoe ik mijn script moet opmaken om het betreffende ticket (factuur) op te roepen in een vooraf bepaalde layout?

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Op je dashboard staan de tien knoppen die nu goed werken. Je gaat van tafelnummer naar bijbehorende factuur.

Wat voegen de extra 10 knoppen dan toe? Die gaan van tafelnummer naar bijbehorende factuur?

Maar je kunt een aparte layout maken in de tabel facturen en daar knoppen maken naar de goede factuur.

Wat gebeurt er eind van de dag? Dan wis je alle facturen? De volgende dag begin je opnieuw met 10 lege facturen?

Link naar reactie

Ik word nieuwsgierig naar je business.

Je hebt dus tafels, en per tafel wordt een ticket samengesteld.

Geen idee hoe je het precies doet, maar heb wel een idee hoe het zou kunnen. Ik zou een tabel met tafels maken (design principe: geen zaken hard coderen die variabel kunnen zijn). Elke tafel verwijst naar tickets, waarvan er dus één openstaat gedurende de aanmaak, oftewel status-concept. Dat gegeven zou ik gebruiken. 

Maak een extra table-occurence aan van facturen bij de tafels, obv een relatie dat tafelnummer + status concept. Knopje is een eenvoudige one-step go to related record; dus niet eens een script.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...