Ga naar inhoud
  • 0

Script Factuurnummer aanmaken en wijzigen.


SEBAS68

Vraag

Beste Filemaker Developers,

Aangezien ik graag autodidactisch te werk ga, stuit ik nu toch op een probleem welke ik niet krijg opgelost. Hopelijk kan en wilt iemand mij assisteren. Een korte uitleg is wellicht noodzakelijk (ondanks dat ik als bijlage mijn fmp heb toegevoegd als bijlage). Een klant krijgt een code toegewezen (in dit geval een code vanaf 6000). Met deze code wil ik een factuurnummer aanmaken 6000 + 4 cijfers erachter (te beginnen met 0001). Dus de eerste factuur van deze klant wordt dus 60000001. Tot dusver niks aan de hand, want dat is me wel gelukt. Maar de 2e factuur van deze klant zou dan moeten worden 60000002. En daar gaat het fout, want mijn kennis van scripts maken is van dien aard, dat dit me niet gaat lukken. Ook met een debugger kom ik er niet uit. 

Wellicht is er een handigere oplossing. Ik hoor graag tips. Eventueel mag de fmp file worden aangepast als dat niet te veel moeite kost.

Bij voorbaat dank jullie wel voor de reacties !

Groetjes,

Sebas

factuur-test-2 (20211003).fmp12

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom calculeer je het factuurnummer niet met een stamnummer en een volgnummer?

Gewoon bij de velddefinities…

Er valt overigens wat voor te zeggen om een factuurnummer pas aan te maken als de factuur definitief is. Dan kan je concepten aanmaken zonder dat je de bestaande nummering verstoort. In dit geval ligt scripten wel voor de hand. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marsau,

Dank je wel voor je reactie.

Ik ben al bezig geweest om het via die manier te proberen, maar tevergeefs .....

De bedoeling is dat het stamnummer de klantcode is van de klant, aangevuld met een 4-cijferig volgnummer te beginnen met 1. Maar dat was me dus al gelukt via het script.

Wanneer ik voor diezelfde klant een 2e factuur ga aanmaken, moet deze dus volgnummer 0002 krijgen. 

Kan jij het wel voor elkaar krijgen ?

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groetjes,

Sebas

Link naar reactie
  • 0
5 uren geleden, SEBAS68 zei:

De bedoeling is dat het stamnummer de klantcode is van de klant, aangevuld met een 4-cijferig volgnummer te beginnen met 1. Maar dat was me dus al gelukt via het script.

Wanneer ik voor diezelfde klant een 2e factuur ga aanmaken, moet deze dus volgnummer 0002 krijgen. 

Hier ga je de fout in, zoals Banach ook aangeeft. Je facturen moeten een doorlopende reeks zijn voor de belasting. 
 

Calculatie kan zijn:

stamnummer & Right ( 10000 +volgnummer; 4)

volgnummer wordt nu essentieel, en mag dus niet onderbroken zijn. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Banach en Marsau,

 

Dank jullie wel voor de feedback !

Echter is het wel toegestaan de methode toe te passen. Wanneer je per klant een stamnummer gebruikt is dat geen probleem. Je moet er wel voor zorgen dat de volgnummers per klant wel oplopend zijn. We passen dit al 18 jaar toe zonder enig probleem. Zowel nagevraagd bij mijn accountantskantoor als bij de belastingdienst. No problem.

Echter vraag ik me af hoe ik de oplossing van Marsau moet zien. Zou je me een praktijk voorbeeld kunnen geven door het eventueel aan te vullen in mijn fmp file ? Ik begrijp namelijk niet hoe ik moet omgaan met jouw calculatie. 

Link naar reactie
  • 0

zie je inbox!

 

4 uren geleden, SEBAS68 zei:

Wanneer je per klant een stamnummer gebruikt is dat geen probleem. Je moet er wel voor zorgen dat de volgnummers per klant wel oplopend zijn. We passen dit al 18 jaar toe zonder enig probleem. Zowel nagevraagd bij mijn accountantskantoor als bij de belastingdienst. No problem.

De discussie hoor hier niet thuis, maar ben er erg verbaasd over. Je kan zo facturen doen verdwijnen door een klant uit je administratie te halen. 

 

Link naar reactie
  • 0

En je kunt bij elke klant de laatste factuur van het jaar weghalen. Maar goed, dat is een andere discussie, goedgekeurd is goedgekeurd.

Oplossing probleem: zoals Banach vermeld.

Maak per klant een veld met het hoogste factuurnummer dat gebruikt is.

Begint met 1, bij elke nieuwe factuur kijk je in dit veld wat de waarde is en tel je er 1 bij op. Dat is de nieuwe waarde.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marsau, Banach en Hiker,

Ik ben dankzij jullie hulp en ideeën al een heel stuk verder. Dank jullie wel daarvoor.

Ik vroeg me (voorlopig) nog 1 ding af.

Is het mogelijk middels een script een bepaald veld te benaderen die ik niet meer mag wijzigen ? Ik bedoel eigenlijk een veld bijvoorbaat op "wijzigen van waarde tijdens gegevensinvoer verbieden" en dan het veld instellen via een variable bijvoorbeeld. 

Maar ik heb nu een veld die ik nog moet selecter middels een venstermenu. Kan ik dan na het selecteren middels een script ervoor zorgen dat ik het veld niet meer kan wijzigen ?

Zo ja .. kan iemand mij dan ook een voorbeeldje geven ?

Alvast bedankt !

Groetjes,

Sebas

Link naar reactie
  • 0

Zet er gewoon een scripttrigger 'on object keystroke' op met een script  'if .....wat jij bedenkt...'  ,  go to field[]

Zodra je begint te typen wordt je uit het veld gegooid. Geen knutselwerk met velden boven elkaar en je kunt nog gewoon in het veld om de inhoud te kopiëren.

Als je helemaal niet meer in het veld mag zet je de trigger op 'on object enter' en als de inhoud onzichtbaar moet worden geef je de tekst een conditional format kleur die gelijk is aan de achtergrond. 

Je kunt er ook nog een melding tegenaan gooien waarom je uit het veld wordt gemikt

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel Banach en Ari.

Ari, zou je het een en ander kunnen verduidelijken middels een voorbeeld ? Ik krijg nu allemaal zoveel info op me af, dat ik even niet weet waar ik moet beginnen. 

Ik ben nu zover dat het factuurnummer automatisch wordt gegenereerd zodra ik de klant heb vastgelegd. Echter wil ik de knop na het vastleggen laten verdwijnen zodat ik het nooit meer kan veranderen. Ik heb zelf al een idee, maar mss is jouw idee veel beter. Daarom wil ik graag meerdere ideeën naast elkaar leggen.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

PS : iedereen hartstikke bedankt voor de genome moeite en het meedenken !

Groetjes,

Sebas

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

Tot dusver is me een hoop gelukt met jullie steun. (zie bijlage de fmp). Echter zit er voor mij een klein probleem in het script van Banach wanneer ik deze integreer. De Toggle knop is "zichtbaar" en dan weer "onzichtbaar". Daardoor is de ene keer in mijn layout "Facturen" het script met $$verbergen "zichtbaar" en dan weer "onzichtbaar". Kunnen jullie de oplossing verzinnen waardoor de knop "zichtbaar" is wanneer ik het layout "Facturen" benader ?

 

factuur-test-2 (20211005).fmp12

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet goed achterhalen wat je precies wilt. Wel realiseer ik mij dat ik een fout heb gemaakt door de voorwaarde van een globale variabele af te laten hangen in het voorbeeldje. Zo'n globale variabele is namelijk nog leeg (false) wanneer je een bestand opent en geldt voor alle records. Beide effecten zijn in jouw situatie niet gewenst.

Ik heb daarom deze globale variabel gewijzigd in een extra veld in je facturen tabel: factuur_locked en laat het verbergen daarvan afhangen. Bij een nieuwe factuur is dit automatisch 0 (false) en wanneer je een factuur vastlegt wordt het op 1 (true) gezet. Nu wordt dit vastgehouden per factuur. Een mechanisme om een factuur weer open te zetten zal van een extra voorwaarde moeten afhangen. Bijvoorbeeld van wie het bestand gebruikt.

factuur 3.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Hoi Banach,

Ik zal straks even kijken naar je voorbeeld, maar wat ik bedoelde was het volgende :

Wanneer ik op de knop "nieuwe factuur" druk, dan is de ene keer de knop "vastleggen klant en factuurnummer" zichtbaar en de 2e keer "onzichtbaar".

Dat klopt natuurlijk ook, want dat staat in het script van de "Toggle".

Nu wil ik eigenlijk dat wanneer ik naar het layout "facturen" ga ; dat de knop " vastleggen klant en factuurnummer" in eerste instantie altijd zichtbaar is.

Datzelfde wil ik graag met de knop "toevoegen" in de facturenlijst wanneer deze naar het layout "facturen" gaat. (zie mijn script)

Zou dat überhaupt kunnen denk je ? Ik heb namelijk al het een en ander geprobeerd, maar stuit steeds op het zelfde probleem.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groetjes,

Sebas

Link naar reactie
  • 0

Hoi Banach,

Toch nog een probleempje ontdekt. Dat had ik nog niet vermeld, maar ik zou heel erg graag willen hebben dat wanneer de factuur reeds is aangemaakt de knop "vastleggen klant en factuurnummer" nooit meer zichtbaar is. Want als dat wel zou zijn kan je de klant weer veranderen. En dat wil ik eigenlijk niet.

Zou dat kunnen denk je ?

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groetjes,

Sebas

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...