Jump to content
  • 0

Kan dit wel

pjotter

Question

Posted

Ik heb een vreemde vraag over hoe iets op te lossen. Op mijn werk werken ze met een programma dat de lab uitslagen weergeeft van bepaalde keuringen. Nu worden van bepaalde produkten meerdere keuringen gedaan (kooktraject helderheid enz) Nu ben ik aan het kijken of dit overzicht ook in filemaker gemaakt kan worden. Wat ik eigenlijk wil weten is of voor een bepaald veld er meerdere gegevens verzameld kunnen worden of dat ik voor elke keuring een apart veld moet maken. Ook wordt van een bepaald produkt meerdere malen die keuringen uitgevoerd. (soms 20 x voordat een produkt aan de gesteld eis voldoet.) Nu werkt men met een excel programma 2.1 onder OS2 (van ibm). Ook zou per produkt dan meteen moeten weergegeven worden welke keuringen er gedaan moeten worden. Ik hoop dat de vraag duidelijk is? :)

24 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat is toch een doodgewone one to many relationship ( iets wat ze in FM2 nog deden met repeating fields). Of snap ik je vraag verkeerd?

• 0
Posted

Ik denk zelf niet dat het dat is. Ik zal het nog wat proberen te verduidelijken. In het veld zou dan bv een overzicht moeten staan van bv 6 soorten keuringen naast elkaar en hierin zou men dat bv 20 x die keuring kunnen noteren. Ikzelf dacht al aan een notitie veld als ik die apart kan opmaken. (dus als excel met 6 koppen en 20 velden er onder) Als men dan een bepaald soort keuring moet uitvoeren zet ik dat notitie veld er onder met die vaste opmaak en de labortanten kunnen die dan invullen. Men vult dan een produkt in en het bijbehorende veld wordt opgehaald waarin de soorten keuringen staan. (in een overzicht)

Het gaat om meerder produkten (2500 soorten) die vanuit een machine door verschillende machines gaat met ieder verschillende keuringen. Het overschil zou dan per produkt moeten zijn (met run nummer) en bij een verzamel veld kan ik dus zien wat de uitslagen zijn in machine 1 (met 20 x die keuring tot hij goed is) machine 2 enz.

• 0
Posted

pjotter,

het antwoord van AvD is volledig korrekt in samenspraak met jouw eerste posting.

Maar wat je nu post ? :evil:

Ik wil niet grof overkomen maar kan je daar zelf aan uit ? :cry: Daar staan woorden in die ik niet ken (overschil ?), zinnen worden niet vervoegd of hebben geen werkwoord, ...

Wil je nog eens opnieuw proberen aub ? ik vermoed wel dat we je kunnen helpen.

PS : kan je bvb een schematische opstelling maken met een JPG-je?

• 0
Posted

Bedankt voor het voorbeeld lijkt er al op (nog even goed doornemen)

Het voorbeeld plaatje heb ik net even gemaakt is een jpeg file. (zie je in deze zin zat een werkwoord en er is geen letter vergeten (t in overzicht) . Ik dacht dat men in de computer wereld genoeg had aan halve zinnen :D

lab.jpg.6b139ba960d3e05bb7db78f2a0aa16a5.jpg

• 0
Posted

Vrienden, vrienden.... laten we niet elkanders goedbedoelde pogingen bagatelliseren met linguïstische kinnesinne 8)

Maar het doel van die twee bestandjes is dus een voorbeeldje te geven, van hoe je zoiets aan zou kunnen pakken. Je kunt dan naar believen nieuwe bestandjes aanmaken voor andere stofeigenschappen, Smelttraject, viscositeit, oplosbaarheidsproduct, en wie weet wat nog meer. OF je kunt het op de "manier voor gevorderden" aanpakken, middels Data tagging, zoals zo fraai geëxpliceerd door Matt Petrowski in het hier besproken filmpje.

Dan kun je inderdaad volstaan met een bestand Stoffen en een bestand Metingen. Als je dan in je Metingen-bestand maar een extra veld toevoegt: Stofeigenschap. Bekijk dat filmpje eens, ik heb het gevoel dat je daar wel wat mee kunt. :)

• 0
Posted

Het filmpje is inderdaad erg helder en geeft inderdaad weer hoe je dit kunt aanpakken. Het is ook de manier zoals je moet werken met access. Ik dacht echter dat het met filemaker nog eenvoudiger zou zijn om bv met vaste "portalen" te maken met vaste layout van gegevens die je gewoon kon gebruiken. Dat zou immers al voldoende zijn voor mij. Het one to may of het gebruik van portalen zal ik dus toch maar gaan gebruiken om een voorbeeld te maken. In iedergeval bedankt voor de uitleg tot nu toe want ook het voorbeeld is een oplossing voor mij.

• 0
Posted
Ik dacht dat men in de computer wereld genoeg had aan halve zinnen :D

Pjotter, als je nog een keer zoiets schrijft plet ik je tussen de dikke Van Dale en ga ik erop zitten :wink::wink::wink: .

Nee, serieus: wie een taal niet respectvol beheerst, kan dat ook niet met een programmeertaal.

• 0
Posted
Ik dacht dat men in de computer wereld genoeg had aan halve zinnen :D

Pjotter, als je nog een keer zoiets schrijft plet ik je tussen de dikke Van Dale en ga ik erop zitten :wink:

En geloof me: Dat wil je niet :wink:

• 0
Posted
De dikke Van Dale? Dat is toch dat woordenboek wat op 1 cdrom staat?

Nee, het staat op 1 cd-rom, met streepje.

Bekijk het even als volgt, we nemen het ontbrekende "streepje" als voorbeeld. Stel, ik ben een potentiele opdrachtgever voor een programmeerklus. Ik lees een bericht van iemand, die voortdurend "streepjes vergeet" in zijn spelling. Mijn reactie is dan: "die vergeet vast ook een hoop streepjes in zijn programmeerwerk. Eén streepje te weinig in een calculatieveld en je zit uren te zoeken. Dat ga ik niet betalen hoor". Net zoals je meteen, zonder verder te lezen, een sollicitatiebrief in de prullenmand gooit bij de eerste spelfout.

QED.

DF

• 0
Posted

Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen :idea: Ik kan er wel op gaan wijzen dat onze gewaardeerde Foemper ook een tremaatje laat vallen in "potentiele opdrachtgever", maar laten we het gezellig houden :) . Inhoudelijk heeft hij natuurlijk volkomen gelijk :!:

Het ging tenslotte om de laboratoriumgegevens van pjotter en die is nu vrolijk verder aan 't ontwikkelen, naar ik aanneem. Met de gegeven handreikingen moet dat lukken, dunkt mij. Eind goed, al goed :D

• 0
Posted

Allez, Flash: kijk eens op de cd-rom, achtduizendste streep van het midden uit, links bovenaan:

potentieel, potentiële (adj.): slechts als mogelijkheid bestaande of aanwezig.

potentiel, potentiele (adj.): zeer potent, hoewel aan de magere kant (iel, zoals in iele spriet). Afgeleide betekenis: zeer machtig, hoewel dat niet meteen opvallend is. :wink:

Mijns inziens moeten we hier de tweede betekenis lezen.

• 0
Posted
een tremaatje laat vallen in "potentiele opdrachtgever", maar laten we het gezellig houden :) .

Schmack, boing, dziiingggg, vroaaaaar, bonk.

au (tw.): uitroep van pijn

Maar... dat is nu net het gezellige en leerzame!

Spijtig alleen dat deze hele thread wellicht aan het oorspronkelijk bedoelde publiek voorbij zal gaan.

De Voemper