Ga naar inhoud
  • 0

Verkoop facturen naar Exact Online?


Infomatics

Vraag

Mijn klant wil zijn verkoop facturen in Exact Online importeren om in Exact een kompleet financieel overzicht te hebben. 
 

Ik heb een xml export in FM opgezet, maar als je die in Exact importeert moet elke factuur in Exact geprint worden om er een boeking van te maken. Het doel is om de factuur, eigenlijk de factuur regels met verschillende grootboek rekeningen en btw codes direct als boekingen in Exact te krijgen. 
 

Dus heb ik een (tab gescheiden) csv opgezet, waarvan Exact zegt dat het dan moet werken. De documentatie van Exact is erg onduidelijk, en de schermen waar je door heen moet om het bestand te importeren zijn ook vaag. Uiteindelijk blijven steken op het scherm waarbij je velden kunt toewijzen, behalve bedragen en btwcodes, toch wel vrij essentiële velden voor de import. 
 

Heeft iemand ervaring met het importeren in Exact Online en kan mij verder helpen? 

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De api-koppeling bij Exact (-online) bestaat, maar daar zijn enkele horden te nemen:

  1. Je moet partner worden
  2. Je moet een app definiëren een aanmelden
  3. Die app moet worden geballoteerd 
  4. Daarna krijg je pas api-toegang

Dit is eigenlijk de omgekeerde wereld, want je wilt eerst grasduinen en met een proefomgeving een werkende koppeling maken. Je krijgt ook géén api-key tijdens het ontwikkelen, terwijl Exact zegt dat iedereen met een subscribtion (dus ook jouw klant) recht heeft op api-toegang. De helpdesk is niet erg bereikbaar een niet erg behulpzaam, want zij  gaan niet over de api. Exact probeert vooral hun klanten voor api-toegang naar hun implemetatiepartners toe te stuwen.

Je kan overigens beter financiële boekingen naar exact exporteren ipv facturen. Dat is bijna hetzelfde, maar die hoef je niet af te drukken. In plaats daarvan kan je een import goedkeurenn en definitief maken. Zo heb je ook je financiële inzicht/overzicht en je kan op die manier ook je inkoopfacturen inboeken :-) 

Link naar reactie
  • 0

Het plan is om de facturen gelijk goed op de juiste plaats in Exact te krijgen. Ik ben ondertussen een stuk verder, aan de hand van een voorbeeld van Menno, heb ik een xml export gemaakt die direct als een transactie ingelezen kan worden.

De prioriteiten bij mijn klant zijn weer verschoven dus heb ik het nog niet in de praktijk kunnen testen, maar dat hoop ik binnenkort te kunnen doen.

Ik zal mijn bevindingen hier melden zodra ik het werkend bij mijn klant heb.

Dank voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Ik werk momenteel aan een gelijkaardige case. 
Concreet moeten eerst de klantgegevens ( factuuradressen) aangemaakt of ge-update worden in Exact, daarna moeten de verkoopfacturen opgeladen worden.
en als laatste zou ik ook nog een terugkoppeling van de betaalde facturen willen krijgen in Filemaker.

Zou je misschien het voorbeeld bestand van Menno met me willen delen ?

Want ik ben er nog lang niet uit.

Met vriendelijke groeten,
Ivan Vaes

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ivan,

Het principe is niet moeilijk, als je weet hoe het werkt :-)

Je kunt in Exact TRANSACTIONS en ACCOUNTS importeren en exporteren als xml. Als je een export doet en die als voorbeeld gebruikt en dan je xml op dezelfde manier opbouw kun je de verkoopfacturen in TRANSACTIONS inlezen en de klanten in ACCOUNTS.

De uitdaging is om de xml op te bouwen, dat kan op verschillende manieren afhankelijk van je voorkeur/ervaring.  

Het voorbeeld van Menno is heel geavanceerd en omdat hij daar een hoop tijd in heeft gestoken heeft hij mij gevraagd om dat niet te delen.

Link naar reactie
  • 0
On 10/16/2021 at 4:01 PM, Infomatics said:

Dank Menno!

Ik heb al eens naar de api gekeken, maar dat zijn zoveel brandende hoepels dat ik voor de eenvoudiger handmatige import had gekozen 😄

Zal volgende week een kijken naar het importeren van de financiële boekingen, of heb je daar ook tips/voorbeelden van?

Het kan allemaal makkelijker!
 

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn ondertussen bijna 2 jaar verder, maar dit onderwerp blijft actueel.

Ik kreeg via een berichtje op het forum de vraag of ik geen voorbeeld kon voorzien van een importeerbare factuur XML file.

Dit is dus geen API voorbeeld, maar een voorbeeld met de oudere techniek, dat echter nog steeds blijft werken en bij verschillende van mijn klanten in gebruik is.

Zoals Menno aangeeft, Exact is niet echt hulpvaardig ivm hun API, anders had ik al lang voor die klanten de nieuwe techniek geprogrammeerd. Deze oudere techniek heb ik al zó lang in gebruik, dat ik niet goed meer weet op welke manier ik de eerste versie gemaakt heb. Waarschijnlijk een XML export van een factuur gedaan, en zo stilletjes aan uitgefineerd wat werkte en wat niet.

Je hebt hier bijlange nog niet de volledig oplossing. In deze XML code komen de gegevens van de factuur: het journaal, de rekening, en een aantal exact codes. Het is dus een beginpunt voor wie moedig genoeg is om hier aan te beginnen als developer.

Ik heb Lotto en Mykarizma dit bestandje gestuurd, Lotto gaat ons hier waarschijnlijk vervoegen. Het zou fijn zijn moest deze thread kunnen uitgroeien tot een basis voor wie de koppeling wil maken. Met of zonder hulp van Exact Software.

voorbeeld.xml

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...