Jump to content
  • 0

Versienummer

EricJ

Question

Posted

Geacht Forum,

Misschien is dit al eens behandeld en trap ik een open deur in ..... :oops:

Mijn vraag is de volgende: Ik ben erg regelmatig bezig met FileMaker op verschillende PC's.

Het transport tussen de onderlinge PC's gebeurd inmiddels al heel modern met een MemoryStick.

Is er een duidelijke goede werkwijze voor het up-to-date houden van de versies op de verschillende locaties? Moet ik FMP-bestanden in een map wegschrijven met een datum of revisienummer, of is het handiger om dit ergens anders vast te leggen.

Wie heeft hier een goed idee over?

EricJ

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zoiets zou je natuurlijk kunnen doen met een scriptje en een globaaltje. Het is wel een interessant idee, en best nuttig ook. Ik heb geregeld dezelfde situatie, maar ik hou me gewoon aan de discipline om alleen de bestanden die op de USBstick (MemoryStick is iets anders) te bewerken. Vaak doe ik dat via een batchfile die eerst het bewuste bestand kopieert naar de PC, dan opent op de PC en als ik klaar ben, weer kopieert naar de USBstick. Zo heb ik zelf altijd overal de nieuwste versie.

• 0
Posted

Bedankt voor je antwoord.

Ik begrijp dat je de data op de stick eigenlijk als 'heilig' beschouwd en de data op de pc's als (be)werkdata cq. backup gebruikt?

Zo'n manier van werken houd ik mezelf ook voor, hetgeen uiteraad een mate van discipline eist.

Mijn kennis van FMP is nog dusdanig gering dat ik best nieuwsgierig ben naar zo'n script/batchfile. Wil jij me daar bij helpen?

Blijft natuurlijk de vraag hoe je kunt zien, op welke manier je dat moet vastleggen, met welke versie cq. revisie je te maken hebt.

Graag reactie,

Eric

• 0
Posted
Blijft natuurlijk de vraag hoe je kunt zien, op welke manier je dat moet vastleggen, met welke versie cq. revisie je te maken hebt.

ik gebruik daar volgend truukje voor :

de meeste van mijn applikaties maken gebruik van een hoofdbestand. daarin steekt een globaal veld met een versienummer. via een script maak ik een tekstveldje in de andere bestanden gelijk aan die globaal. dat tekstveldje plaats ik in de andere bestanden van de applikatie op de layouts (niet op alle layouts natuurlijk, maar op de "hoofdschermen")

als ik in mijn menu het versienummer aanpas, is dat overal onmiddellijk zichtbaar en voorkom je veel problemen en misverstanden.

• 0
Posted
Mijn kennis van FMP is nog dusdanig gering dat ik best nieuwsgierig ben naar zo'n script/batchfile. Wil jij me daar bij helpen?

Dat gaat eigenlijk grotendeels buiten FMP om. Het is niet zo moeilijk. Je maakt een nieuw tekstdocumentje aan en daarin typ je je commando's zoals je ze in een DOSprompt zou inkloppen. Dus:

Copy L:db.fp5 c:\folder\
"C:\Program files\Filemaker\Filemaker Pro 6.0\Filemaker Pro 6.exe" c:\folder\db.fp5
copy c:\folder\db.fp5 L:\

Dan sla je dat bestandje op, en vervang je de .txt extensie door .cmd (of .bat voor oudere windows-versies). Dan dubbelklik je erop en gaat dat scriptje lopen: Eerst wordt het bestand db.fp5 gekopieerd vanaf L:\ (de USBstick) naar een map c:\folder, dan wordt het bestandje op C geopend met FMP6, de dosbox blijft in de achtergrond open staan en wacht tot je FMP weer afsluit, en daarna gaat het scriptje weer verder: het nieuwe (bewerkte) bestand db.fp5 wordt weer naar de USBstick gekopieerd. En omdat je dat via zo'n batchfile doet krijg je dus ook niet het geneuzel van "overschrijven? ja/nee" "weet u het zeker? ja/nee" etc :idea:

• 0
Posted

Je kunt dit natuurlijk zelf gaan maken, maar wat beter werkt is een pakket te gebruiken wat er voor gemaakt is zoals CVS. ControlVersioningSystem. Als je het professioneel aan wilt pakken gebruik je een dergelijk pakket. Daar kun je enorm veel mee bijhouden en je kunt ook via internet inloggen en zo heel eenvoudig updates ophalen.

• 0
Posted

Dag DJ, we waren al ongerust na enkele dagen stilte. Blij je weer te lezen. Kan je wat meer info geven over die CVS. Hebje er veel ervaring mee? Waarom zoveel beter dan zo'n batch-bestand? Betaalbaar voor iedereen? Website?

Mvg

• 0
Posted

Ben toch echt wel aanwezig geweest hoor. Na het leuke topic in de kroeg is het trouwens wel ineens weer drukker geworden... 8)

Wat standaard info:

http://www.google.nl/search?q=control+versioning+system&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

Een leuke discussie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/658494/0

Een duidelijke inleiding wat het precies is: http://www.cvshome.org/docs/manual/cvs-1.11.10/cvs_1.html#SEC1

Wat is het vooral niet: net zoiets als Filemaker wat je installeerd en dat meteen werkt. Je zult echt eerst een beetje documentatie moeten lezen, maar dan heb je ook meteen wat. Met WinCVS heb je wel een interface wat het misschien wat duidelijker maakt. Je moet zeker ook eens naar sourcesafe, naar mijn weten de opvolger van CVS, kijken. Die schijnt nog beter te werken.