Jump to content

Professional versus hen die het willen worden.

Recommended Posts

Posted

Ik las over het derde seminar. Eigenlijk zou ik er graag bij willen zijn, maar de dialoog in acht genomen betreffende het niveau van het forum, toen het pas begon en het niveau nu, durf ik het niet meer. Ik ben geen professional, maar wil wel streven naar dat niveau. Ik realiseer me dat ik daar nog lang niet ben. Graag zou ik in contact komen met mensen die ook nog wat meer aan de beginnerkant zitten. Met hen zou ik dan in gezamenlijke inspanning ons beginnerniveau op kunnen krikken, totdat we wellicht aansluiting kunnen vinden bij de profs. Iedereen moet toch ergens kunnen beginnen. Ik realiseer me dat er door profs veel tijd in dit forum gestoken wordt, ik heb het ervaren en was er heel blij mee. Omdat ikzelf meer profiteer dan investeer voelde ik mij ook geroepen toen er een investering gevraagd werd rond de vertaling van allerlei scriptstappen en statuswaarden. Daarom heb ik dat gedaan. Ik kan immers niet alleen profiteren zonder ook te investeren. Ik zou het erg jammer vinden als de animo van profs voor dit forum verminderd. Misschien kan het worden tegengegaan door een niveauverschil te creëren, door het toevoegen van een "Vraag en antwoord profs" en "Vraag en antwoord novices". Wanneer beginners in de gaten krijgen dat ze bij het niveau van de profs beginnen te geraken, verschijnen ze vanzelf wel op die plek. Het kunnen blijven volgen van de discussies tussen profs is interessant en die zou ik zelf graag willen blijven volgen. Daarnaast hoef ik niet allerlei emiticons te gebruiken, die aanduiden hoe ik me schaam, kwaad maak of verbaas over wat ik allemaal wel en niet kan en ken of gekund en gekend zou kunnen hebben. Wat vinden jullie van dit voorstel? We houden mijns inziens daarmee zowel de profs als de novices op het forum. Alleen de admin moet dan even aan het werk. Voor hem ook Chapeau!!!, immers dit is een prachtig forum.

Posted
Graag zou ik in contact komen met mensen die ook nog wat meer aan de beginnerkant zitten.

*Meldt! :idea:

Ik ben ook absoluut geen prof hoor, maar ik heb het toch goed naar mijn zin gehad bij het vorige samenzijn :) En het is inderdaad wat je zegt, door mee te doen steek je telkens wat op en kom je steeds dichter bij het niveau van de prof in de buurt. En dat is gewoon heel erg LEUK. Maar je moet je zeker niet laten afschrikken door de "leegloop"-discussie. Gewoon komen! Is hardstikke leuk, leerzaam en gezellig!

Posted

Eerlijk gezegd ben ik daar niet erg gelukkig mee.... Ik ben een beetje bevreesd dat dat een soort stigmatisatie in de hand werkt. Daarnaast krijgt de Admin vermoedelijk meer werk aan het tussen de twee "divisies" op en neer schuiven van topics, op basis van uiterst discutabele criteria. Immers: wat bepaalt of een vraag een "beginnersvraag" of een "gevorderden-vraag" is? :?:

De leegloopdiscussie gaat in zekere zin wel over de laakbaarheid van postings van weinig hoogstaand niveau, maar (mits ik dat juist begrepen heb) dat ging niet over goedbedoelende beginners die hard hun best doen (zoals jij en ik). De bedoelde weeklachten richtten zich met name op posts van het kaliber:

"Hoi ik ben hier nieuw. Ik wil een systeem dat klanten kan beheren inclusief orders bijhouden, mailinglijsten, aansturen telefooncentrale, bestellingen en voorraadbeheer. En het moet ook met een scriptje een fles bier voor me uit de koeling halen en openen. Maar ik weet er geen donder van dus wie bouwt dat systeem even voor me?"

En het is natuurlijk meer dan begrijpelijk dat enthousiaste en frequente forumbezoekers daar niet echt heel erg vrolijk van worden. Ik kan me niet voorstellen dat de bedoelde discussie op jou of jouw postings sloeg eigenlijk :?:

Posted
... maar ik ben ook benieuwd naar wat jullie vinden van mijn voorstel tot tweedeling.

absoluut niet doen, is niet verstandig. :!:

"beginnelingen" moeten niet bang zijn om een vraag te stellen, als de vragen maar duidelijk zijn in taal en verwoording. alleen op die manier heeft een volgende bezoeker of beginneling er ook nog iets aan.

Posted
Ik las over het derde seminar. Eigenlijk zou ik er graag bij willen zijn, maar de dialoog in acht genomen betreffende het niveau van het forum, toen het pas begon en het niveau nu, durf ik het niet meer.

Geheel ten onrechte! Kort gezegd: alle vragen zijn welkom. Waar we het wel lastig mee hebben, dan zijn de vragen vanuit de luie hoek, van pierewieten en oenen die niet eens de online help willen aanklikken en die bijna vragen, niet dat we de handleiding even voorlezen, maar dat we meteen het stukje software gratis ontwikkelen dat ze nodig hebben. Die krijgen hier geregeld de wind van voren. En niet ten onrechte!

Graag zou ik in contact komen met mensen die ook nog wat meer aan de beginnerkant zitten. Met hen zou ik dan in gezamenlijke inspanning ons beginnerniveau op kunnen krikken, totdat we wellicht aansluiting kunnen vinden bij de profs.

Ook hier hoef je je geen zorgen te maken: je groeit vanzelf naar boven in FileMaker-kunde en vaardigheid. En nogmaals: ook beginnersvragen zijn meer dan welkom - dat was trouwens ook zo op de confituursessie waar ik zelf gepleit heb voor onderwerpen toegankelijk voor iedereen, en die waren er, wees gerust! Het enige punt waar zich soms wat lastige momenten voordoen, is de situatie waarbij de ene beginnende de andere verkeerde adviezen geeft en je dan moet ingrijpen zonder dat je als 'mannetjesputter" wil overkomen, zo van, "Vooruit, ga eens opzij, want dat is nu wel helemaal verkeerd'. Toch gebeurt dat af en toe, en ik vind dat knap vervelend. Meestal wacht ik dan tot een iets minder jonge hond de stoeiende puppies uit elkaar haalt. Dan kan de oude tenminste zijn pijnlijke knoken sparen... :wink:

Iedereen moet toch ergens kunnen beginnen. Ik realiseer me dat er door profs veel tijd in dit forum gestoken wordt, ik heb het ervaren en was er heel blij mee. Omdat ikzelf meer profiteer dan investeer voelde ik mij ook geroepen toen er een investering gevraagd werd rond de vertaling van allerlei scriptstappen en statuswaarden. Daarom heb ik dat gedaan.

De dankbaarheid daarvoor is ook groot. Daarom verdient die download een speciale plaats, en daar zullen we meteen eens voor zorgen, zie!

Ik zou het erg jammer vinden als de animo van profs voor dit forum verminderd.

Hier heb je groot gelijk en ik vind dat ook zéér betreurenswaardig. Ik troost mezelf door het vertrek van die groten toe te schrijven aan Servoy, dan hoeven we ons tenminste zelf niet schuldig te vinden - hoewel die luie oen van daarstraks niet vrij van schuld is.

Misschien kan het worden tegengegaan door een niveauverschil te creëren, door het toevoegen van een "Vraag en antwoord profs" en "Vraag en antwoord novices".

Nee, duizendmaal nee! Er is geen enkel natuurlijk verband waar die scheiding doorgetrokken wordt, noch bij hondenroedels, noch bij paardenkuddes: de jongeren leren van de ouderen door samen met hen op te trekken. Dat gebeurt met vallen en opstaan, een stevige klauw en gejank, maar ook met liefdevolle likjes. Zo heeft de natuur het al duizenden jaren geregeld, met Darwin erbij en al. Wat Clarify betreft kan je gerust zijn: er wordt hier zelden naar de jongeren geklauwd, en die likjes zijn er ook al niet: wij zijn een deftig volk!

Wanneer beginners in de gaten krijgen dat ze bij het niveau van de profs beginnen te geraken, verschijnen ze vanzelf wel op die plek.

Nee, zo werkt het niet. Je zal merken dat je op niveau komt, wanneer geen corrigerende commentaren meer volgen op je eigen antwoorden: je weet dan dat wat je geschreven had correct en voldoende was. Geen verdere uitleg nodig. Natuurlijk kan het ook gebeuren dat je na vele jaren plots terug commentaren krijgt. Dan betekent dan dat je té oud begint te worden :cry: .

Wat vinden jullie van dit voorstel? We houden mijns inziens daarmee zowel de profs als de novices op het forum.

Nee, we houden het liever allemaal bij mekaar en we zien jullie liever vlak bij ons dan ver van ons, net zoals op de confituursessie.

Posted

Geachte,

ook ik kijk regelmatig in de hulpbestanden maar moet ook regelmatig vaststellen dat deze documenten ofwel héél onduidelijk dan wel onvoldoende zijn.

Helaas moet men soms voor vrij eenvoudige taken te verwezenlijken, grote omwegen maken dit terwijl Filemaker standaard nalaat om vele gevraagde functies te ondersteunen. Getuige de plugins die er allemaal bestaan, dunkt men dat de beasisversie bijlange na niet compleet is.

Daarom ook de vreugde die ik beleef aan een forum als dit, hier kan men vragen stellen en vaak verkrijgt men ook de goede antwoorden. Maar neem het ons 'amateurs' aub niet kwalijk dat wij ons soms gedragen als 'oenen', wat voor jullie 'pro's' soms heel duidelijk is, is voor de 'oenen' dan weer allesbehalve vanzelfsprekend.

Ik wil hier in feite geen polemiek beginnen want ik ben al heel blij met de goodwill die jullie allemaal aan de dag leggen om dit forum interessant te houden, maar enigszins voel ik mij als 'amateur' gekrenkt om als een 'oen' aanschouwd te worden ... het moest me van het hart :oops:

Danny

Posted

Ik ga hier kort op antwoorden: heel mijn reply was een warm welkom aan allen die met FileMaker-problemen worstelen. Maar er zijn er ook anderen, en die heb ik oenen genoemd:

oenen die niet eens de online help willen aanklikken en die bijna vragen, niet dat we de handleiding even voorlezen, maar dat we meteen het stukje software gratis ontwikkelen dat ze nodig hebben.

Dat Danny zichzelf tot die groep rekent en zich dus beledigd voelt, vind ik spijtig voor de hele FileMaker gemeenschap. Ik hoop dat hij de online help met iets meer zorgvuldigheid leest dan de postings op dit forum.

Debat gesloten.

• 4 weeks later...
Posted
On-line help ?? 8O (te lezen als .... ?? of als gewoon de Help [F1] gebruiken ??)

F1 inderdaad, en de Contents and Index. Dat is het.