Jump to content
  • 0

Attendering op afspraken vanuit een kalender in Filemaker?

Organeduc

Question

Posted

In de bestanden waarin ik werk zitten allerlei relaties. Met relaties bedoel ik in dit geval betrekkingen die wij als bedrijf hebben met personen in bedrijven. (Ik bedoel dus niet relations zoals die tussen bestanden in FM gelegd kunnen worden.) Ook maken we allerlei afspraken met die relaties, die we daarna natuurlijk niet willen vergeten en waarop we geattendeerd willen worden als de datum er is, waarop die afspraken moeten worden nagekomen.

Kan dat in Filemaker? Tot nu toe heb ik daar eigenlijk nergens nog iets over gelezen. Of zie ik weer van alles over het hoofd?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

In het databankje met je afspraakdatums zet je een warning op elk scherm: een Merge Field vanuit een calculatieveld Warning Afspraak dat een waarschuwingstekst genereert telkens de afspraak nakend is (bijv. één dag op voorhand, of desnoods de dag zelf): If (Status(CurrentDate) = Afspraakdatum (of Afspraakdatum - 1); "Hopla, 't Is zover, vooruit met de geit"; ""). Zodra de afspraak er is, krijg je dus die tekst (in het rood en niet aanklikbaar) op je scherm, anders niks (""). Je kan een scriptje eenmalig laten zoeken op alle records die zo'n warning bevatten en dan die Perform Find (restore) in het script opnemen. Dit script laat je automatisch lopen bij het opstarten van je hele circus. Als zo'n records gevonden worden (Status(CurrentFoundCount) groter dan 0), dan genereer je een message Show Message (iets als: Vooruit man, d'r is werk aan de winkel. Afspraken tonen? Ja/nee). Die Ja/Nee tast je dan weer af met Status(CurrentMessageChoice) en ga zo maar door.

Capito?

PS Vergeet niet te voorzien dat het zoekscriptje soms ook NIETS vindt, omdat er die dag geen nakende afspraken zijn. Dat vang je op met...

• 0
Posted

Zou ik zeker doen ja! Je moet gewoon even doorhebben wat je allemaal kunt met FMP, hoe scripts werken en wat je er allemaal mee kan, dan kom je er ongetwijfeld uit. Want veel duidelijker dan wat AvD hierboven uitlegt, kan het niet worden. Het is wel een aardige exercitie trouwens, want er komen behoorlijk wat basistechnieken aan bod :) En als je er niet uitkomt kun je me ook altijd nog mailen :!:

• 0
Posted

Ieder keer bekijk ik dit draadje, maar kom er niet uit.

Al eerder heb ik die vraag gesteld, maar.. ben misschien te dom om alles te snappen!

Nog een poging dan maar, want de aanhouder wint.

Ik wil bijvoorbeeld vanaf vandaag over 1 week iemand terug bellen.

Bovenstaand zag ik al een script stap van AVD, maar ik kan maar niet uitvinden waar ik die (Status(CurrentDate) vandaan haal.

Script van AVD.

If (Status(CurrentDate) = Afspraakdatum (of Afspraakdatum - 1); "Hopla, 't Is zover, vooruit met de geit"; "")

Dan moet ik een opvolgend zoekscriptje maken, waar ik ook niets van snap!

Wil iemand mij nog eens hiermee helpen? Het zou mij erg blij maken, omdat ik al zovele pogingen heb gedaan??

Alvast bedankt, Stamp

:?::idea:

• 0
Posted
Bovenstaand zag ik al een script stap van AVD, maar ik kan maar niet uitvinden waar ik die (Status(CurrentDate) vandaan haal.

Script van AVD.

If (Status(CurrentDate) = Afspraakdatum (of Afspraakdatum - 1); "Hopla, 't Is zover, vooruit met de geit"; "")

Scriptstap ? AvD zei : calculatieveld.

De statusfunkties zitten bij de berekeningsvelden.

Kijk eens of je nu verder geraakt ...

• 0
Posted

Sorry Calculatie veld en ik heb het gevonden.

Maar dan nog kan ik er niet mee uit de voeten.

Ik ben nl volkomen de weg kwijt in het oerwoud, terwijl ik gewoon een afspraak van bijvoorbeeld over 1 week wil laten verschijnen.

Veld: Datum (wijzigingsdatum)

Veld: Aantal dagen (getal)

Veld: Afspraakdatum (calculation: datum = aantal dagen = datum)

Dan heb ik een veld gemaakt met de calcultatie van AVD: Warning

If(Status(CurrentDate) = Afspraakdatum-1; "Terugbellen of actie nemen naar klant"; "")

maar daar zie ik vervolgens niets op verschijnen.

Mogelijk omdat ik geen merge field kan maken??

:twisted::roll::roll::roll::lol::lol:

Stamp

• 0
Posted

Waarschijnlijk omdat je met Current Date speelt, die geeft je de daum van vandaag :

Werkwijze :

1. Computer afzetten..

2. Blad papier en schrijfgerief nemen

3. Uitschrijven/tekenen wat je wil

Als de datum van ‘vandaag’ overeenkomt met de datum opgegeven in een veld, moet er een warning in ‘een veld’ verschijnen...

ð een veld met ‘een vertrekdatum’ = datum

ð een veld met een ‘tussentijd’ = getal

ð een veld met ‘een einddatum’ (tegen wanneer) = datum

ð of een veld met de datum van vandaag

een ‘warningveld’ dat met de vorige speelt :

Case(

datumEind = datumVertrek + tussentijd;

"Tis tijd om iet tedoen";

datumEind < datumVertrek + tussentijd;

"Tis te laat";

datumEind > datumVertrek + tussentijd;

"Tis te vroeg"

)

of

Case(

vandaag = datumVertrek + tussentijd;

"Tis tijd om iet tedoen";

vandaag < datumVertrek + tussentijd;

"Tis te laat";

vandaag > datumVertrek + tussentijd;

"Tis te vroeg"

)

Snelle test gedaan - maar alles kan beter - is alleen maar 'op weghelping' :wink:

datumtest.fp5