Jump to content
  • 0

Non matching lookup zonder hardcoded waarde... Kan dat?

AvD

Question

Posted (edited)

Wie zijn zij?

Een groep hardwerkende medewerkers die geen tijd hebben voor klikken en scrollen en soortgelijke fraaie gymnastiek.

Wat doen ze?

Ze leveren prestaties en moeten die ingeven in een registratiesysteem, dit ter voorbereiding van de facturatie.

Hoe gebeurt het nu?

De prestatie-omschrijvingen worden geleverd door een popup list en via een lookup wordt dan uit een tarievenbankje het bijbehorend tarief opgehaald. Maar het bedrag blijft in elk geval onzichtbaar voor de gebruiker.

De popup list biedt het voordeel dat je ook vrije tekstingave kan doen in het veld. Dat gebeurt vaak. In dat geval wordt natuurlijk geen bijbehorend bedrag gevonden.

Dan moet er een standaardbedrag komen. Tot op heden werd het bedrag dan opgehaald uit de optie "If no exact match, then use..." (zie image hieronder). Maar dat bedrag is dan natuurlijk hard coded.

Wat is nu het probleem?

De gebruikers hebben geen toegang tot Define Fields en af en toe moet dat basisbedrag toch aangepast kunnen worden. Het zou dus handig zijn als het uit een veld kon gehaald worden dat voor hen wél toegankelijk is, maar dat kan niet: dat rotvenstertje onderaan rechts accepteert alleen waarden, geen veldnamen, laat staan calculaties... De lookup vervangen door een AutoEnter by Calculation kan ook niet, want we weten dat dat niet altijd werkt zoals we zouden verwachten (zie (http://www.avd-ci.be/tip008.htm). Een gewone Calculation kan al evenmin omdat bij een tariefwijziging dan alle bestaande registraties mee zouden wijzigen, ook al zijn die al gefactureerd...

Bijkomende vereisten

Het automatisch verschijnende bedrag is dus nooit zichtbaar voor de gebruiker. Als hij op zijn beslissing terug komt en de prestatiebenaming wist of wijzigt, dan moet er natuurlijk ook iets gebeuren met het bedrag dat er al stond. Dit maakt dat "Prohibit modification of value" ook al uitgesloten is.

PS Wachten op de Zeven is ook geen optie...[/i]

Lookup.jpg.d93ea2f6c666b20d5c930a95e6afd55e.jpg

Edited by Guest

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Al tien keer gelezen en nog geen hint... :cry::cry:

Dan maar een conditional SetField bij het afsluiten van de prestatie-ingave? Ik had het toch liever bij het begin gehad...

• 0
Posted

Hmmm misschien een beetje een Jan-boeren-fluitjes-oplossing, maar kun je niet gewoon kiezen voor Do not copy, en dan een scriptje laten checken of "Bedrag" leeg is, en als dat zo is, "Prompt user for action" zeg maar? Waarna de user naar een andere layout gestuurd wordt, in een globaaltje een bedrag invult, en waar dan een knop bestaat die SetField [bedrag; Globaaltje] doet volgen door Go to Layout [Original]?

Of zit ik er nu helemaal naast? :oops:

• 0
Posted

Stef is natuurlijk God niet. Maar hij doet toch gelijkaardige dingen: we zien hem niet, maar hij is er wel, en hij ziet ons. Ens als we dan echt in de problemen zitten, en we blijven vertrouwen, dan zendt hij zijn hulp vanuit Olympische hoogten. We voelen ons nu stukken beter.

Dank Stef: eenvoudig en creatief geniaal!

We blijven bidden!

• 0
Posted

Hmmm Dus de waarde moet voor de gebruiker onzichtbaar blijven, maar hij moet hem wel handmatig kunnen wijzigen :?: Ik zal het ongetwijfeld verkeerd begrepen hebben.... :oops:

@ Stef: Ik begreep dat jouw oplossing werkt, en ben dar natuurlijk ook razend benieuwd naar. Maar ik krijg steeds meldingen "<>.fp5 is niet gemaakt in Filemaker of is severely damaged" :?

• 0
Posted
Hmmm Dus de waarde moet voor de gebruiker onzichtbaar blijven, maar hij moet hem wel handmatig kunnen wijzigen :?: Ik zal het ongetwijfeld verkeerd begrepen hebben.... :oops:

Da's maar een schijnbare tegenstrijdigheid: het bedrag wordt onzichtbaar opgehaald op de achtergrond. Wanneer de gebruiker de prestatie wijzigt, dan wordt natuurlijk ook het bedrag gewijzigd: er wordt een nieuw bedrag opgehaald, en dat ziet hij evenmin als het vorige. OK?