Ga naar inhoud
  • 0

is FM 16 en 17 bruikbaar in MacOS Monterey?


Infomatics

Vraag

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb 1 klant die nog op server 14 draait dus daar kan ik alleen met FM 16 naar toe. verder heb ik meerdere klanten met FM 16 en FM 17 server waar ik FM 17 gebruik voor de ontwikkeling.

FM 16 en FM 17 draaien prima op Big Sur. Ik weet alleen niet of ze ook onder Monterey draaien. Is wel handig om te weten als ik een nieuwe MacBook aanschaf, of als één van mijn klanten zijn machine opwaardeert naar Monterey en er achter komt dat FileMaker niet meer werkt :-(

Link naar reactie
  • 0

Voor je klant op server 14 zet je FM 14 op zijn/haar server en handel je zaken af met screensharing. Uiteraard vertel je die klant dat er toch een keer budget vrijgemaakt moet gaan worden om te upgraden. Wanneer je zelf FM 18 gebruik heb je geen probleem met FMS 16 en 17 bij je klanten. Klanten die updaten naar Monterey moet je niet laten werken met niet ondersteunde versies van FM. Kortom wanneer ze toch naar Monterey willen zullen ze ook de client moeten upgraden. FM 19 kan weliswaar geen verbinding maken met FMS 16 of 17 maar dan installeer je FM 18. Die kan dat wel.

Link naar reactie
  • 0

Net Monterey geïnstalleerd in Parallels op mijn Intel MacBook Pro welke draait onder Catalina.

FMPA 16 en FMPA 17 geïnstalleerd en ge-update naar de laatste versie.

Ik kan in FMPA 16 bestanden van de FMS14 server openen en bewerken. scripts aanpassen, velden aanpassen, layouts aanpassen lijkt allemaal te werken.

Ook getest FMPA 17 met een FMS16 server ook zo snel geen problemen gezien. dus de eerste voorzichtige indruk is dat het werkt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn MacBook Pro 16'' M1 Pro binnen (16/512) en na alles overgezet te hebben van mijn 15'' 2014 MacBook Pro was ik benieuwd naar de resultaten.

Op de M1 Pro draait Monterey 12.01, er schijnen issues mee te zijn, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. FM16 en FM17 draaien onder emulatie. FM 19 draait native

even wat testjes gedaan, vervangen over 800.000 records:

M1 Pro                       2014 MBP

FM19  22&24sec       64&77sec

FM17   39&40sec       56&56sec

FM16    40&39sec      76&75sec

Een loping script 

FM19   102sec                    296sec

FM17   178sec                    286sec

FM16   171sec                    249sec

Het ziet er dus naar uit dat FM in emulatie 40-60% sneller is, en native zelfs bijna 3x!

Verder lijken FM16 en FM17 goed te werken, geen rare dingen.

Ook nog even Windows 11 ARM geïnstalleerd onder Parallels 17. (vraagt niet om een Windows licentie??) en dat draait prima. Het is mij gelukt om een paar Windows programma's geïnstalleerd te krijgen, Inno Setup en FileConvert. Maar de installer van FileMaker wil niet. installers voor FM13, FM17, FM18, FM19 geven allemaal een blank scherm die ik alleen kan afsluiten. 

Verder hele fijne machine, fijn scherm, veel beter geluid, veel betere camera. prima toetsenbord. Blij mee :-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...