Jump to content
  • 0

Filemaker server 5.5 probleem: ervaring gevraagd

Liebemshats

Question

Posted

Ik heb een probleem met Filemaker server en onvoldoende ervaring om het op te lossen. Wie help mij.

We hebben vorige week onze oude server met Windows NT vervangen door een nieuwe Macintosh G5 server met OS X server.

Op de nieuwe server draait FM server 5.5. Op de server wordt aangegeven welke bestanden gehost moeten worden. Het logbestand geeft inderdaad aan dat alle bestanden gehost worden.

De werkstations draaien FM 5.5. Het eerste werkstation dat de centrale database oproept (via knop host of openen op afstand) start alles netjes op, maar de onderliggende databases (waar de centrale database naar verwijst), gaat het werkstation zelf nog een keer hosten. Als nu het tweede werkstation de centrale database opstart, dan maakt hij gebruik van de gehoste bestanden van het eerste werkstation. En dat is niet de bedoeling omdat de server deze bestanden al host.

De nieuwe server heeft een ander IP adres dan de oude server. Ik dacht de oplossing gisteren gevonden te hebben:

Dat Filemaker server geen bestanden deelt heeft te maken met het feit dat in de scripts IP nummers stonden. Aangezien de nieuwe server een nieuw IP adres had, werkten de scripts niet meer. Vervolgens ga je zo vaak dingen opstarten en afsluiten dat zelfs een Mac server het een beetje benauwd krijgt. Ik kwam hierachter door de server handmatig hetzelfde IP adres toe te kennen als de oude server.

Ik ben dus gewoon overnieuw begonnen. Na opstarten van FM op een werkstation kreeg ik andere foutmeldingen, dus had ik blijkbaar invloed en moest het wel iets te maken hebben met IP adressen.

Eerst de doel gedeinstalleerd, vervolgens de server opnieuw ingesteld en opgestart. FM server opnieuw geinstalleerd. Alle scripts doorlopen en verbeterd en ja hoor, het spul werkt weer..... dacht ik.

Maar ik was even te snel. Als nu filemaker gebruikt wordt, lijkt alles ok, maar het eerste werkstation gaat vrolijk weer bestanden hosten, terwijl FM server dat ook al doet. Waarom is mij een raadsel.

Ik wordt er werkelijk gestoord van.

Iemand?

25 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wegens dringend vertrek je posting maar diagonaal gelezen.

In elk geval mogen de bestanden op de server NIET geshared zijn. Ze moeten dus ontoegankelijk blijven voor alle clients, tenzij die via de hosting door FMServer lopen. Dat zal wel alles oplossen.

Voor dramatische gevolgen van niet naleven van deze regel: zie Tip 50 (http://www.avd-ci.be/tip050.htm) en aanverwante.

HTH

• 0
Posted
In elk geval mogen de bestanden op de server NIET geshared zijn. Ze moeten dus ontoegankelijk blijven voor alle clients, tenzij die via de hosting door FMServer lopen. Dat zal wel alles oplossen.

Bedankt voor de tip. Ik heb sharing meteen uitgeschakeld op de server. Had echter geen effect. Als ik op een werkstation klik op hosts, dan zie ik de Server, maar ook het werkstation wat eerder ingelogd is. :cry:

• 0
Posted

Als ik op een werkstation klik op hosts, dan zie ik de Server, maar ook het werkstation wat eerder ingelogd is. :cry:

Ja, maar dat kan toch helemaal geen kwaad, dat je die computer daar ziet staan. Zolang die computer maar geen FMPro-bestanden host, en dat kan hij niet, omdat hij geen toegang heeft tot niet gesharede bestanden.

Alles herstarten en opnieuw proberen?

BTW Prachtige avatar: wie? wanneer? waar?

• 0
Posted

vermoedelijk staan op de clients bestanden met dezelfde naam als de door de server gehoste bestanden. één bestand is genoeg om een kettingreaktie te krijgen.

check dit eens :

Heb je bvb lokaal nergens nog een backupje staan ? als jouw client FM met zijn open dialog box staat in die map, heb je het vlaggen. je kan het dan oplossen door in dat dialog venster een andere map te selecteren (bvb je desktop) en dan annuleer kiezen. maar dit is niet de meest propere oplossing. in het geval van dubbele bestanden doe je best het volgende : bestanden andere naam geven of verplaatsen naar een removable medium.

• 0
Posted

En zeggen dat we al sinds FileMaker senior vragen om bekend te maken hoe die automatic file search werkt. Een van de best bewaarde geheimen van Apple... Ze hebben het in elk geval ook aan de praat gekregen in Windows, maar even uitleggen hoe ze het doen, zodat wij weten hoe het te vermijden... ho, maar!

• 0
Posted

Als ik op een werkstation klik op hosts, dan zie ik de Server, maar ook het werkstation wat eerder ingelogd is. :cry:

Ja, maar dat kan toch helemaal geen kwaad, dat je die computer daar ziet staan. Zolang die computer maar geen FMPro-bestanden host, en dat kan hij niet, omdat hij geen toegang heeft tot niet gesharede bestanden.

Alles herstarten en opnieuw proberen?

BTW Prachtige avatar: wie? wanneer? waar?

Ik vind het ook niet erg dat ik de computer zie, maar ik zie ook de bestanden die door die computer worden gehost en dat is weer niet de bedoeling. Misschien doe ik iets niet helemaal goed. Ik zal morgen de boel eens opnieuw opstarten.

Die avatar is overigens van mijn opa. De foto stamt uit begin jaren '20 en is genomen voor zijn garagebedrijf in Hillegom (bij Haarlem). Als je het hier klikt, zie je de hele foto.

Heb je bvb lokaal nergens nog een backupje staan ? als jouw client FM met zijn open dialog box staat in die map, heb je het vlaggen.

Ook een tip die ik ga controleren. Om eerlijk te zijn, het barst van de backupjes op de server schijf, misschien dat een client gewoon een ander bestand gaat hosten met de zelfde naam. Wat bedoel je trouwens met 'heb je het vlaggen' ?

• 0
Posted
Wat bedoel je trouwens met 'heb je het vlaggen' ?

*weer even voorkruipt*

Dan "zijn de rapen gaar"

Dan "heb je het gedonder in de glazen"

Dan "heb je de poppen aan het dansen"

Dan "is de boot aan"

En misschien zijn er nog wel meer opties :idea:

• 0
Posted
Wat bedoel je trouwens met 'heb je het vlaggen' ?

*weer even voorkruipt*

Dan "zijn de rapen gaar"

Dan "heb je het gedonder in de glazen"

Dan "heb je de poppen aan het dansen"

Dan "is de boot aan"

En misschien zijn er nog wel meer opties :idea:

laten we het op de derde mogelijkheid houden, dat van die poppen.

• 0
Posted
Om eerlijk te zijn, het barst van de backupjes op de server schijf, misschien dat een client gewoon een ander bestand gaat hosten met de zelfde naam.

Misschien :?:

na jouw reaktie gelezen te hebben hierboven, ben ik er rotsvast van overtuigd dat dat jouw probleem is.

oplossing : zie hoger in mijn posting.

• 0
Posted

Als het dat is wat Rony vermoedt, dan moet Liebemshats DRINGEND de white paper Best Server Practices downloaden van de FileMaker website. Dringend dus, en grondig lezen, vooraleer er rampen gebeuren!!

• 0
Posted

Poeh he, dat is schrikken... DRINGEND nog wel. 8O

OK, ik heb fms_best_practices.pdf gedownload en zal het lezen, alhoewel ik meer van het luie type ben. Zo'n antwoord van 'zet een vinkje in dat menuutje' en alles werkt weer, daar ga ik voor.

Ik zal morgen alle backupjes verstoppen en kijken wat FM gaat doen.

• 0
Posted

Of allemaal in een zip-bestand onderbrengen en de originelen naar een ander medium overbrengen (of weggooien al naar gelang de waarde).

Dan heb je ze ook nog op de schijf waar ze mogelijk weer nodig zijn.

rmw

• 0
Posted

OK. Een update.

Ik heb alle backups en andere spullen verwijderd uit het netwerk en op een notebook gezet. Vervolgens notebook opgeborgen in een kast en de kast afgesloten.

FM server opnieuw geinstalleerd. Bestanden gecontroleerd en op niet geshared gezet en..... JA ! hij doet het. Ik moet nog even een paar dagen aankijken of hij het blijft doen, maar als dat zo is: geweldig bedankt, jullie zijn super! :D

• 0
Posted
Rony en AvD zijn mijn helden ! :P

Jaja 't is al goed :oops:

en..... JA ! hij doet het. Ik moet nog even een paar dagen aankijken of hij het blijft doen, maar als dat zo is...

toch nog niet echt overtuigd precies !

maar denk eraan : als het nu toch nog mis zo gaan, je melding van hierboven kan je niet meer terugtrekken, die is vereeuwigd :lol:

• 0
Posted

Sinds ik dat ook ooit heb meegemaakt is het bij mij een gewoonte geworden om tijdens het openen van bestanden in het dialoogvenster (snel) te kijken of het bestand ook daadwerkelijk via de server geopend wordt. Als de bestanden eenmaal geopend zijn is er volgens mij geen mogelijkheid om te zien welke bestanden je werkelijk open hebt staan. In deze gevallen kan je echt maar beter niet lui zijn want je gegevens raken zoek of erger je bestanden corrupt :!:

PS een duidelijk te herkennen servernaam en een niet te snelle computer helpen.

• 0
Posted
Als de bestanden eenmaal geopend zijn is er volgens mij geen mogelijkheid om te zien welke bestanden je werkelijk open hebt staan.

toevoeginkje :

Frank bedoelt dat je niet kan zien waar ze vandaan komen, maw wie de host is.