Jump to content
  • 0

Ogenschijnlijk onzichtbaar van de ene layout naar de andere?

Organeduc

Question

Posted

Wanneer je een gegevensbestand hebt gemaakt, waarvan je wil dat er zo weinig mogelijk fouten gemaakt kunnen worden bij het invoeren van gegevens, het wijzigen of het zoeken ernaar, dan gebruik ik daarvoor verschillende layouts:

1 voor 'gegevens', waarin er niets veranderd kan worden in de velden,

2 voor 'gegevens wijzigen' waarin er in de meeste velden iets gewijzigd kan worden, muv enkele velden die een berekening inhouden of een optellend indexeringsnummer weergeven, dat wordt ingevoerd via een automatische invoerlijst,

3 voor 'gegevens zoeken', waarin er enkele belangrijke velden zijn, waarin de zoekcriteria genoteerd kunnen worden en waarop zich een knop bevind, 'zoeken uitvoeren', waarachter een script zit, dat de zoekresultaten laat zien, maar dan wel in de layout 1 'gegevens',

4 voor 'nieuwe gegevens invoeren', waarin alle velden invulbaar zijn, muv de automatische invoervelden. In deze layout bevind zich een knop 'vastleggen', waarachter een script draait, dat het ingevulde record laat zien, maar dan wel in layout 1.

Vraag: Wanneer later blijkt, dat je toch mmeer gegevens nodig hebt en dat je daarvoor velden wil toevoegen, dan verschuift er soms nogal wat in de te wijzigen layout. Is er een gemakkelijke manier, waarmee je vlug alle 4 de layouts op dezelfde manier kunt wijzigen, zonder dat er bij het verspringen van de ene layout naar de andere, ook allerlei kleine maar hindelijke verschuivingen plaatsvinden?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als er een optie voor zou zijn (het sharen van layoutelementen) dan was dat natuurlijk prachtig maar helaas..

Workaround: Zet alle elemeneten van een layout in een group. Je kunt nu deze group eenvoudig copieren en vervangen op de verschillende layouts. De invoervelden zullen helaas niet in deze group kunnen komen omdat je de ene keer wel invoer toestaat en de andere keer niet etc.

Alternatief:

Als je bepaalde velden wilt uitsluiten van de zoekmode kan dat middels de validatie: If(Status( CurrentMode) = 1;0;1)

Als je velden wilt uitsluiten in de wijzigmode kan dat middels de validatie:

If(Status (CurrentRecordModificationCount) > 0;0;1)

Succes!

• 0
Posted

He, Organeduc, was jij er niet bij toen we beslist hebben het boosaardig gegrom tegen FileMaker (genre "Grrrrrr") te vervangen door gesis: "WZSG" ?

Vraag maar uitleg aan de Rony, die weet daar alles van. En breng wat schoenen mee, voor het geval ze nog honger hebben...

• 0
Posted

Ik doe het allemaal weer anders... Ik maak gewoon 1 layout zoals ik hem wil hebben en dan kopieer ik de hele layout. In de kopie hoef ik dan alleen nog maar de velden "entry te disallowen". :idea:

• 0
Posted

Het is wat werk maar als je écht precies wilt zijn kun je de object size toolbar gebruiken. Eenheden als pixels weergeven en je kunt alle objecten op exact dezelfde plek neerzetten.

• 0
Posted
Ik doe het allemaal weer anders... Ik maak gewoon 1 layout zoals ik hem wil hebben en dan kopieer ik de hele layout. In de kopie hoef ik dan alleen nog maar de velden "entry te disallowen". :idea:

De layouts kan je met de toegangsprivileges in hun geheel beperken tot alleen lezen of wijzigen. Als dat de bedoeling is kan je de hele layout knippen en plakken zonder daarna nog wat aan de layout elementen te doen.

Let wel op dat als de huidige layout 'alleen lezen' is, de scriptstap Nieuw Record dienst weigert.

René´

• 0
Posted

Let wel op dat als de huidige layout 'alleen lezen' is, de scriptstap Nieuw Record dienst weigert.

Ja maar als je een nieuw record wilt maken, dan doe je dat om daar iets in te zetten. Dan switch je dus eerst met een scriptstap naar een duplicaat van die layout die wel entry toelaat :)