Rony Rabijns Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 ik ben zeer dringend op zoek naar een postcode-bestand waarin alle Nederlandse gemeenten opgenomen zijn. kan een gelukkige bezitter hiervan dat posten of emailen aub ? (in een thread op dit forum is al eens ter sprake gekomen dat sommigen onder jullie hierover beschikken, maar het is nooit gepost) http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1114&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=postcodes+nederland%2A Quote
0 Duckie Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 (edited) (in een thread op dit forum is al eens ter sprake gekomen dat sommigen onder jullie hierover beschikken, maar het is nooit gepost) De reden hiervoor ligt waarschijnlijk in het feit dat een officiele versie van zo'n database ongeveer € 2300,- kost Om je toch een beetje te helpen http://members.lycos.nl/slinge35/ Is wel in access formaat Edited February 5, 2004 by Guest Quote
0 Duckie Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 (edited) Link doet het niet Al aangepast... Edited February 5, 2004 by Guest Quote
0 Rony Rabijns Posted February 5, 2004 Author Posted February 5, 2004 Link doet het niet moet zijn : http://members.lycos.nl/slinge35/ Quote
0 Dr_Flash Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 (edited) Heee dit ziet er goed uit Maar mag dit wel dan? Edited February 5, 2004 by Guest Quote
0 Duckie Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 Ik HOEF natuurlijk niet te zeggen dat het op deze wijze verkrijgen van postcodeinformatie illegaal is... Quote
0 marspan Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 Beter dan een postcode bestand dat na enige tijd niet meer up to date is kun je die gegevens via het web ophalen. Bij www.postcode.nl en dan 'online adresverrijking'. Een abonnement kost wel ongeveer € 250 per jaar, maar dan heb je ook wat. Met de TROI URL plug-in haal je een piepklein XML-bestandje binnen, dat je vervolgens bijzonder eenvoudig kunt parsen. Heel snel en elegant. Quote
0 Rony Rabijns Posted February 5, 2004 Author Posted February 5, 2004 Met deze informatie kan ik aan de slag. Thx Quote
0 pjotter Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 Ik kan wel een acces bestand vinden met de postcodes van nederland, belgie en duitsland. De postcode tabel is door de zonderling geheel ingetypt! Is redelijk compleet maar wordt verder niet bijgehouden dus kan zijn dat het niet helemaal compleet is. Quote
0 Sanne Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 De officiele Nederlandse postcode tabel wordt in Nederland uitgegeven door Cendris (100% dochter TPG-Post) http://www.cendris.nl/ - Zie "Postcodeplein" Je kunt het kopen als ascii-bestand, eenvoudig omzetten naar een FileMaker-tabel en daarna gebruiken. Dit heet de Postcoderelatietabel. Hij is verkrijgbaar op reeks-niveau (die gebruik ik: postcode invoeren -> straatnaam op basis van opzoeken uit de tabel halen, bestand is ongeveer 150 MB) en op huisnummerniveau (bestand is 1,5 GB). Cendris biedt ook de online-mogelijkheid (webservice) om via XML op basis van de postcode gegevens op te halen. Zij noemen dit AdresXpress. http://www.adresxpress.nl/ Om via XML de gegevens op basis van de postcode op te zoeken is - dacht ik - geen plug-in nodig. FileMaker ondersteunt XML en webservices geheel zonder plug-in. Maar dat zou ik eigenlijk nog even moeten uitproberen met AdresXpress: ik heb een aantal webservices in Amerika gebruikt, en daar had je alleen kennis van XML nodig, niet een plug-in. Oh, ja, ook nog wel een beetje kennis van FileMaker. Quote
0 Rony Rabijns Posted February 6, 2004 Author Posted February 6, 2004 Ik heb wat in de coulissen zitten communiceren met een aantal gebruikers. Zij vertellen me dat die postcodes regelmatig wijzigen. Ik neem aan dat het dan niet gaat over het numerieke gedeelte ? maar enkel over de lettercombinaties. Quote
0 Dr_Flash Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 Klopt Rony, het gaat bij wijzigingen vooral om nieuwbouwwijken, toegevoegde straten en dat soort toestanden. Het zijn dan ook meer "aanvullingen" telkens dan echt "Wijzigingen". Als je eenmaal een postcode hebt, dan blijft dat wel "een tijdje" dezelfde ("een tijdje" is doorgaans minimaal tientallen jaren") Quote
0 Theo2 Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 Postcodes wijzigen nagenoeg nooit. De postcode is zo stabiel als een huis. Quote
0 marspan Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Cendris kende ik niet. Bedankt. Ben hun pdf aan het lezen. De reden dat ik die plug-in gebruik is omdat het proces van opvragen en ontvangen van de informatie vanuit FileMaker dan geheel onzichtbaar gebeurt. Er gaat geen browser open o.i.d. Kan dat zonder plug-in ook? Overigens, dat wij liever niet met een vaste tabel willen werken is omdat wij ons systeem verkopen en je dan verplicht bent regelmatig een update van de postcode tabel te leveren, inderdaad vanwege de nieuwbouw. En er wordt nogal wat gebouwd in Nederland. Groet, Martin Spanjaard Quote
0 marspan Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Ik heb even een kleine prijsvergelijking gedaan. Postcode.nl : De prijs van de service is € 295,- inclusief 5.000 credits. 1.000 extra credits kosten € 30,-. (prijzen zijn exclusief BTW) Cendris: Tarief in € excl. BTW Per jaar (inclusief 10.000 raadplegingen*) 415,- Per 1000 extra raadplegingen 41,50 Dwz bij Postcode.nl kosten de eerste 5000 zoekvragen 6 cent per stuk, daarna 3 cent. Bij Cendris kost het altijd 4 cent, maar je heb een hoger basisbedrag. Keuze is dus afhankelijk van het aantal opvragingen dat je verwacht. Ik vind ze allebei behoorlijk prijzig. Overigens kun je bij adresinformatie bij Postcode.nl ook gratis via hun website krijgen. Dat heb ik eerst gedaan, met de TROI URL plug-in. Met een beetje zoeken is het mogelijk om de adresinformatie te vissen uit de enorme zooi aan HTML die je dan terugkrijgt - je krijgt namelijk alle code terug die een browser nodig heeft om een complete, opgemaakte pagina af te beelden. Alleen bleken er regelmatig kleine wijzigingen in die HTML te zitten, waardoor het niet stabiel was. Groet, Martin Spanjaard Quote
0 marspan Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Nog iets over het opvragen van de adressen via de online mogelijkheden. Vroeger was het verplicht door de PTT/KPN/TPG om plaatsnamen in kapitalen te zetten. Ivm hun leesmachines. Dat is niet meer zo. En voor normaal gebruik is het behoorlijk lelijk. Zo te zien levert Cendris de plaatsnamen alleen in kapitalen. Bij Postcode.nl is er één type verzoek waarbij de plaatsnamen normaal terugkomen. In de meeste gevallen zou een 'proper' wel werken, bijvoorbeeld bij AMSTERDAM (dat propert naar 'Amsterdam'), maar bijvoorbeeld bij Alphen a/d Rijn gaat het verkeerd. Dus liever meteen goed. Groet, Martin Spanjaard Quote
0 Dr_Flash Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Zo te zien levert Cendris de plaatsnamen alleen in kapitalen. Cendris levert de plaatsnamen in een veelheid aan formaten, waaronder ook de "geproperde" versie. Ook hebben ze nog tientallen andere indelingen in de aanbieding: Waterschappen, gerechtsarrondissementen, brandweerregio's, pret voor het hele gezin.Klik hier Quote
Question
Rony Rabijns
ik ben zeer dringend op zoek naar een postcode-bestand waarin alle Nederlandse gemeenten opgenomen zijn.
kan een gelukkige bezitter hiervan dat posten of emailen aub ?
(in een thread op dit forum is al eens ter sprake gekomen dat sommigen onder jullie hierover beschikken, maar het is nooit gepost)
http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1114&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=postcodes+nederland%2A
17 answers to this question
Recommended Posts