Ga naar inhoud
  • 0

FMServer 19 op Ubuntu18.04


hans erik

Vraag

Om e.e.a. eens te ervaren en te testen heb ik FMS19.3.2 geïnstalleerd onder Ubuntu18.04 op Virtualbox6.1 op een MacBook Pro uit 2018 met MacOS10.14.6 (Intel dus).

Ik moet zeggen: viel me niet tegen.

De stappen, er van uitgaande dat je Virtualbox hebt geïnstalleerd (is voor Mac gebruikers ook handig om FM toepassingen onder Windows uit te proberen, wat ik eigenlijk altijd doe):

  • download en installeer Ubuntu18.04 LTS. Op YouTube zijn er een paar instructiefilmpjes, maar ik vond deze erg goed en compleet: https://youtu.be/ThsxqznrgCw
  • volg de hele installatie, dus ook de Virtual Box additions. In het proces wordt de hele Ubuntu installatie gelijk ge-updated naar de nieuwste versies (LET OP: niet Ubuntu20 installeren!). Uiteraard wordt ook de GUI geïnstalleerd. Dat is in een productieomgeving denk ik alleen maar ballast en een bepaald veiligheidsrisico, maar voor deze testomgeving wel handig.
  • als Ubuntu geïnstalleerd is, kun je de instructie van Claris volgen, d.w.z. je gebruikt de CLI (Terminal) van Ubuntu om de installer te downloaden, te unzippen en daarna de installatie te doen.

Het werkte bij mij eigenlijk meteen goed, ook WebDirect, wel een paar opmerkingen:

  • je moet de Virtual machine iets aanpassen t.o.v. de Youtube instructie, nl. meer schijfruimte, meer RAMgeheugen en de netwerkinterface moet op Bridged staan ipv NAT, omdat anders de processen op je VM niet bereikbaar zijn van ‘buiten’.
  • ik had geen certificaat, maar je kunt tbv testen het self signed certificate gebruiken.
  • Ubuntu komt met een verzameling fonts geïnstalleerd, maar dat zijn andere dan je gewend bent onder MacOS of Windows. Dus als je PDF on Server wilt proberen, of WebDirect, is het wel zaak om dat goed te installeren, op de website van Monkey Bread Software staat een blog met de benodigde instructies. Na installatie van je eigen fonts is een restart van de Virtual Machine nodig.

Kortom: tot dusver een positieve ervaring. Het gaat hier natuurlijk om een echte testomgeving, Virtualbox, maar zelfs daar valt de performance niet tegen. Ben nog wel bezig om wat zaken uit te zoeken met serverside plugins. Linux is wel net wat anders dan MacOS qua UNIX.

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
41 minutes ago, Banach said:

Is het ook mogelijk om in deze configuratie PHP aan de praat te krijgen?

Nee helaas, alleen webdirect is beschikbaar voor webpublishing en de enige api's die beschikbaar zijn: odbc, dataapi en odata

De xml-api die nodig is om de php-api te gebruiken is er niet meer.

Probeer maar met https://<serveradres>/fmi/xml/FMPXMLRESULT.xml en dan zal je "forbidden" pagina te zien krijgen.

Link naar reactie
  • 0
3 hours ago, hans erik said:

Deze misschien:
 

fmpda

als je nu een website hebt draaien waarop je fm-php-api-class gebruikt lijkt het me wel een handige manier om over te stappen naar 19 op Ubuntu.

Overstappen naar NodeRED zou misschien ook nog een optie kunnen zijn voor een nieuwe website. Voor een bestaande website lijkt me NR meer werk en je moet op de NR-server ook nog workflows maken om de aanvragen van de website te verwerken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...