Jump to content
  • 0

Relatie met cd-foon database?

Fileman

Question

Posted

Luitjes,

Als geregistreerde newbie wil bij dezen mijn eerste vraag op dit forum posten.

Ik ben wat aan het expirimenteren met de database van de cd-foon gids. De *.csv die ik hieruit heb gegenereerd is geimporteerd in een filemaker database. Vanuit een andere database (eenvoudig relatie beheer pakketje) wil ik gegevens kunnen halen uit de cd-foon database. De criteria zijn Postcode en huisnummer. De bedoeling is dan dat de andere velden automatisch aangevuld worden met "naam" "straatnaam" "telefoonnummer" enz enz... Het lukt me niet om op deze 2 criteria te filteren. De vraag is dus welke relatie kan ik het beste leggen en hoe laat je filemaker nou de benodigde velden aanvullen nadat je een postcode en huisnummer hebt ingegeven.

Alvast bedankt voor de hulp en reacties.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik zou in de cdfoon database, het bestand waar je geimporteerd hebt, een zoeklayout maken. In de zoekresultaatlayout maak je dan een lijst van records die geldig zijn. Achter ieder record zet je een knop die link naar een script die de gegevens met set_field plaatst.

• 0
Posted

Maak een berekeningsveld in je RelatieBeheerPakket op basis van het huisnummer en de postcode. Dit veld gebruik je als linkersleutel in je relatie die je legt met je CDFoonImport. De rechtersleutel is een gelijkaardig berekeningsveld.

In je RelatieBeheerPakket kan je dan op basis van deze relatie via een lookup de andere velden (straat enz) laten instellen, of via een SetField en een script. Aan jou de keuze.

• 0
Posted

Ik denk haast dat in je cdfoondatabase per postcode een laagste en een hoogste huisnummer is vastgelegd.

Om te bepalen of het huisnummer wat je in je relatiebestand invult in deze range ligt, kun je het volgende doen:

Maak een relatie op basis van alleen het postcodeveld. Zodra je een geldige postcode invult kun je dan al het hoogste en laagste huisnummer 'zien'.

Je kunt nu een check doen of je ingeklopte huisnummer in de range valt, en daarop een berekend veld baseren [if (huisnummer >= cdfoon::laagste nr and huisnummer <= cdfoon::hoogste huisnummer ; postcode ; "noppes!")]

Op basis van dit berekend veld (uitkomst als waar is je ingevulde postcode) kun je nog een relatie leggen naar je cdfoondb en daarmee de goede gegevens ophalen!

Hoop dat je er wat mee kunt zo :wink: